Jump to content

Trenger råd oppsett Båtelektrisk / Inverter / Victron


kjbrat

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan kvalitets sikre oppsett jeg har planlagt for min båt? Tror selv at det henger slik rimelig sammen men blir glad for å motta tips om hva som er feil / evt mangler i oppsett. (Skal stå i Mørejet 30 lukket båt)

 

Schaudt DCDC

Vevor 3000w inverter / Charger

BEP DSVR

Victron 712 / Galvanisk skille / Battery protect.

Bly batteri Starter og Thruster

Lifepo4 Forbruksbank

Neyy BMS

D6 Motor (110A Dynamo)

 

image.png.2c854757906bc4deb51dcafa499b7712.png

 

Link to post

- ville hengt lensepumpa på forbruk heller enn start

- battery protect virker unødvendig så lenge du har BMS på lifepo4

- antar start/thruster er skilt med DVSR for å unngå strømpulser på motor (som D-serie ikke liker)? Vil tror at det ligger et delay i DVSR som vil hindre dette, dvs det kopler ikke ut raskt nok. En ArgoFET eller tilsvarende i stedet for DVSR vil skille effektivt

- DCDC må konfigureres slik at den ikke tapper thrusterbatteri ved landligge. (Utgår om du bruker ArgoFET heller enn DVSR)

- plassering shunt er allerede nevnt

Link to post

Vil du ikke ha vedlikeholdslading fra landstrøm på start- og thrusterbatteri ?  Det kan være ganske små ladere, men greit med bluetooth.  

 

Heller enn Argofet ville jeg hatt en egen DC-DC lader på thrusterbatteriet. Da får dette batteriet mer riktig lading. Når det er fulladet vi det for eksempel bare få float lading, i stedet for å stå å koke sammen med startbatteriet.   Det er uproblematisk å få DC-DC ladere til å slå seg av når motoren ikke går. Så de kan kobles rett på startbatteri/dynamo.

Link to post
kjbrat skrev for 19 timer siden:

Takk så mye for at dere tar dere tid til å svare! :smiley: 

 

Battery protect tenkte jeg bare skulle beskytte mot utlading av forbruksbank. Trengs ikke den? Usikker på om BMS kutter eller om den bare balanserer? 

 

Når det gjelder Argofet så trengs vel en 200A?

 

Ser det bedre ut på tegning nå?

 

image.png.070c7d9bec6f86b550001fe46051fe10.png


En ‘normal’ BMS vil typisk både balansere og kutte lading/forbruk for å beskytte mot overladning og utladning men jeg kjenner ikke Neyy BMS. Har du noe mer info på denne? Forutsatt at det er en ‘normal’ BMS så skulle det være unødvendig med egen battery protect. Og et godt argument for å henge lensepumpa på forbrukspakken som jo vil ha mest kapasitet også (i stedet for start).

 

Ellers ser tegningen veldig bra ut.

Link to post

Skal vist være både smart og inteligent den BMS'n Anbefalt av en på youtube :D 

 

image.png.a1f120b4505e0b0502eb3816f6750f8a.png

 

Da blir det vel å gå for tegning og når budsjett tillater kjøpe en DCDC til Thruster battery :)

 

Hva er rimeligste alternativ for å få oversikt i Victron app på 1 ekstra batteri? BMV 712 kan vel registrere et ekstra batteri?

 

Takk igjen for innspill. Komplekse greier 

 

Link to post

Hmm - for meg ser dette ut til å være en balancer og kun det, selv om det står BMS. En BMS skal ha feite kabler som bryter strømmen på minussida. Er Lifepo4-pakken ‘selvbygg’ med enkle celler eller består den av ferdige batterier (som antakelig har innebygget BMS)?

 

Victron 712 er ‘tankmåler’ for ett batteri og kan i tillegg vise spenningen på et annet. Du kan jo kople den kabelen via en liten vendebryter så kan du overvåke spenningen på både start og thrusterbatteri ved å veksle bryteren.

 

Med oppsett som skissert ser jeg lite behov for flere DC-DC ladere. For evt vedlikeholdslading/lading fra landstrøm kan du kjøpe en helt vanlig/rimelig blylader og kople den til inngang ArgoFET så vil alle batteriene få lading fra denne med korrekt spenning. Dersom blybatteriene er type AGM ville jeg sørget for at laderen hadde program for disse med en tilstrekkelig lav floatspenning for å unngå uttørking (om den brukes mye). 13.2V eller deromkring er fint. 

 

 

Link to post

Neey har app og overvåking sånn sett.. men snakker ikke sammen med Vevor lader. Den kan stilles slik jeg vil om jeg har fostått det rett med tanke på inn og utkobling på totalspenning batteripakke. DCDC vil gi 14.4V når motor går så skal vel være innafor?

 

Har du et eksempel på en BMS som gjør dette som kan kjøpes løst? Tenkte bruke 16x 3,2v Calb batterier? Eller må det være et ferdig satt opp system?

 

 Eksempel fra nett på app: 

 

image.png.d5dd1c1600c76658ec3ff9f38fdb662f.png

 

 

 

 

 

 

Link to post

Jeg har selv bare erfaring med Kina BMS av type Daly/Heyo. De finnes i mange størrelser så det kommer litt an på hva du trenger? (Altså om du trenger 100/200/300/500A utgave). Siden du antakelig ikke har tunge forbrukere på Lithium så er gjerne 100/200A nok? - i så fall kan du komme temmelig rimelig i fra det. Om du allerede ha kjøpt aktiv balanser (Neey) så er nok det er bra supplement, da balanseringskapasiteten på BMS-ene ofte er litt for dårlig.

Link to post

Hei, og takk igjen :)

 

Siden jeg har en 3000W inverter, burde jeg da gå for minimum 250A (3000w / 12v = 250A)? Eller burde en gå for 300A for å ha litt å gå på? Sjelden en kommer opp i max så er vel kanskje overkill..

 

Ser den Neey jeg har aktivt balanserer med 10A kontra en BMS ligger på rundt 30 mA så så var vel ikke bortkastede penger med Neey uansett da :D 

Link to post
kjbrat skrev for 2 timer siden:

Hei, og takk igjen :)

 

Siden jeg har en 3000W inverter, burde jeg da gå for minimum 250A (3000w / 12v = 250A)? Eller burde en gå for 300A for å ha litt å gå på? Sjelden en kommer opp i max så er vel kanskje overkill..

 

Ser den Neey jeg har aktivt balanserer med 10A kontra en BMS ligger på rundt 30 mA så så var vel ikke bortkastede penger med Neey uansett da :D 


Der var jeg litt for rask ja, glemte inverter. Ville nok kjøpt en BMS med litt overkapasitet ift max trekk, dog tåler de visstnok kortvarig overstrøm iht specs jeg har lest.

 

Jeg ville gått for Daly da de nesten har blitt ‘standarden’ for selvbygg og har support som fønker. De nye typene har kraftige kopperskinner der du kan route kablene selv og 2 x UART port for tilkopling av div tilbehør. Jeg ville som minimum kjøpt en UART kabel for konfigurering med PC (gir tilgang til veldig mange parametre som ikke er tilgjengelige via app) og en WiFi-dongle om du har WiFi i båten - den gir overvåking fra ‘anywhere’ via nett/Daly sin portal. BT dongle er inkludert på denne. 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK1,864.01  15% Off | Daly Smart Lifepo4 BMS 4S 8S 16S 24S 12V 24V 48V Li-ion 10S 36V 13S 48V 20S 72V 300A 400A 500A BMS For lithium 18650 battery
https://a.aliexpress.com/_EwBUuGF

 

Tilbehør:

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK59.77  35% Off | Daly Smart BMS accessory WIFI Bluetooth USB to UART RS485 cable CANBUS Power board Touch LCD screen 3s 4s 10s 13s 14s bms
https://a.aliexpress.com/_ExsmyCT

 

 

Link to post

Hei Fantino, nå har jeg ikke funnet ut hvordan jeg svarer direkte på din post.. :/ 

 

Fikk bestillt 300A i går med kabler og wifi så da blir det nok gode greier etterhvert :) Takk igjen for innspill! 

 

Nå blir kanskje den smartchunt BMV712 overflødig? Eller gir den andre goder også? Er jo en skjerm på den om ikke annet :)

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

@Fantino den BMS`en så jo skikkelig solid ut! Har du førstehåndserfaring med den? Har den innebygd ladekutt ved lav temperatur? Eller baserer den seg på "heating module"? Man trenger aktive balanserere i tillegg?


Jeg har bare brukt ‘forgjengeren’ men likte godt den nye patenten der kablene ikke er ferdigmonterte, samt at du nå får WiFi dongle slik at du ikke må være i båten for å bruke/overvåke via app. Du kan sette et utall parametre ved å kople til PC, bla ladekutt ved valgt temperatur/discharge kutt ved valgt temperatur og justere alle andre parametre også. Noen av disse kan også settes i app.

 

Min erfaring er at det trengs aktiv balanser i tillegg, men det kommer nok an på laderegime og størrelse på pakken også. På en 816 Ah pakke ladet fra 2 x D6 / 70 A landstrømlader ble det til slutt hengt på en 10A aktiv balanser og den gjør jobben. Men vi kunne nok kapasitetstestet og matchet cellene før oppkopling for å gjøre balanseringsbehovet mindre. Men tar jo mye tid da.

 

Heating module har jeg ikke vært borti. Antar det er et relé som kan slå av/på varmefolie ved behov, iht setting i BMS. På sørvestlandet ved sjøen er det aldri så kaldt at vi utforsket dette. 

Link to post

Liker dårlig å være kverulant eller gledesdreper, men mesteparten av det som nevnes faller jo utenfor rammene av en lovlig installasjon. Det finnes jo ikke noe "båttilsyn", men ved en eventuell brann, så kan man jo potensielt få problemer med forsikringen. Hvis 12V Vevor "kombinert inverter" er inportert av en selv fra Kina, da vil den jo også i utgangspunktet være ulovlig å ta i bruk. Hvis den har lovlig importør, da skal den også ha en dokumentasjon som oppfyller relevante elektrofaglig krav, og der vil det jo også framgå beskrivelse av riktig oppkobling og montering, osv. Det samme gjelder jo alle de andre elektriske komponentene også.    

Link to post
Arne2 skrev for 11 timer siden:

Liker dårlig å være kverulant eller gledesdreper, men mesteparten av det som nevnes faller jo utenfor rammene av en lovlig installasjon. Det finnes jo ikke noe "båttilsyn", men ved en eventuell brann, så kan man jo potensielt få problemer med forsikringen. Hvis 12V Vevor "kombinert inverter" er inportert av en selv fra Kina, da vil den jo også i utgangspunktet være ulovlig å ta i bruk. Hvis den har lovlig importør, da skal den også ha en dokumentasjon som oppfyller relevante elektrofaglig krav, og der vil det jo også framgå beskrivelse av riktig oppkobling og montering, osv. Det samme gjelder jo alle de andre elektriske komponentene også.    

Om du skal være gledesdreper må du være litt nøyaktig. Vevor er til salgs her i landet så vidt jeg har fått med meg. Tilkopling av 230V delen bør nok gjøres eller godkjennes av fagfolk. Dersom du har noe å utsette på resten av det som diskuteres her må du gjerne henvise til _spesifikke_ lover og forskrifter som er _gyldige_ for fritidsfartøy.

Link to post
Fantino skrev for 2 timer siden:

Dersom du har noe å utsette på resten av det som diskuteres her må du gjerne henvise til _spesifikke_ lover og forskrifter som er _gyldige_ for fritidsfartøy.

Alt innen 12v kan kobles selv så lenge ikke "effekten ikke overstiger 200 VA. 

 

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) § 16 tillater at ikke-fagkyndige personer kan utføre elektriske arbeider på installasjoner med en samlet effekt opptil 200 VA.

 

Men om de fleste følger dette, skal ikke jeg si.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...