Seilermotor Startet 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2024 Hei Har en 15 år gammel d1-30 som ikke vil helt opp i turtall . Før så fikk jeg den opp i 3000 før den begynte å ryke. Har gått 1600 timer. Kan det være en ventiljustering som skal trengs eller andre årsaker. Propellen er rengjort så det er OK. FT Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Har en en sånn skjønnhet i buken her også. Om du ikke får opp turtall så er det noe som holder igjen Det enkleste har du allerede sjekket, groe på propell. Det er veldig viktig! 2. Bytt både grov og fin filter på dieselen 3. Bytt luftfilter på motor 4. Eksosalbuen, min var sotet ned til 1 finger etter 5 år og 1300t selv med "riktig" bruk. For min del gikk turtallet opp fra 2700 til 3100 etter service nå. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Soter den, altså svart røyk i eksosen, betyr det vanligvis at den får for lite luft, evt for mye diesel. Kilder til førstnevnte er tett luftfilter, gjengrodde innsugskanaler og knekk på tilluftslange. Sistnevnte kan komme av slitte dysespisser, slappe fjærer i dysene, feiljustert pumpe. gjengrodd eksos vil også kunne gi røyk fordi sylinderene ikke tømmes for brukt luft skikkelig, da blir det for lite oksygen og igjen svart røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Og den ene ventilen trengte også justering hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Jeg holder en knapp på eksosalbuen som synder. Om det ikke er gjort på 1600t så er det godt på overtid Sitér dette innlegget Link to post
Seilermotor Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Takk for svar! Tenker jeg begynner med eksosbend og luftfilter. Motoren går fint på 2200 uten å ryke. Har nok brukt motoren mest på 1800-2000. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Gjengrodd eksosbend gir ofte hvit røyk (damp). Altså tegn på at det ikke slipper på nok kjølevann. Men det kan sikkert begrense eksos også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.