Jump to content

Raymarine I60 giver sender ikke vindstyrke/retning

Marimari

Recommended Posts

Hei. Windex på seilbåten vår sender ikke styrke/retning osv til instrumentene (Raymarine). Det er strøm i instrumentet. Noen forslag til hva som kan ha skjedd og hvor jeg kan begynne feilsøking?

Kommentar fra moderator 08.07 kl 1630:  Tittelen er redigert, var "Feilsøking windex".

Det er som regel i toppen av masten feilen er.  Hvis du angir type instrumenter og bus, så er det litt lettere å komme med forslag. Windex er et varemerke for passive vindpiler, så jeg antar det her er snakk om en Raymarine vindgiver i masten.  Raymarine har flere typer, noen av de nyeste er trådløse. Det kan være en grei oppgradering hvis det er brudd i kabelen. Det finnes også andre merker som er billigere. Det spørs  hvor mye integrasjon du skal ha med andre enheter.

Dette er en windex, den sender ingen ting, det er bare en vindpil. Mulig du har et vindinstrument i mastetoppen, med en propell som går rundt og måler vindhastigheten om det blåser, samt en liten vindpil som gir vindretning. Den kan sende signal til et display, enten via kanel eller trådløs. 

IMG_4876.jpeg

Hmmm. Det er nok propellen jeg tenker på, og ikke Windex ? Trådløst høres interessant ut, da det er klønete om vi må trekke på nytt i masten. Er det noen som har erfaringer her mht kvalitet, pris etc?

Instrumentet er forøvrig Raymarine I60

Marimari skrev for 2 timer siden:

Det er nok propellen jeg tenker på,

Start med og gå over alle kontakter nede før den i mastetoppen sjekkes, virker det ikke da må kalen sjekkes så det ikke er brudd i en av ledningene.

Send mail til Raymarine det er en måte å måle på om propellen er ok.

Dumt å kjøpe nytt hvis det bare er irr på en kontakt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da min gamle B&G vindsensor knakk for endel år siden, så måtte jeg "initiere" den nye vha noe menyvalg på enten intrumentet eller plotteren før data fra giveren ble vist (husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde), så mulig du kan prøve noe av det samme.

Hvis du har flere givere koblet til samme nettverk (dybde/fart/temp, AIS osv.), så kan det hende at det er noe galt det; en terminering som mangler e.l., men da burde kanskje ikke noen av de andre giverne levere noe data heller..

Hulda skrev for 13 timer siden:

@Maika, tipper du gjorde som jeg pleier. Banna stygt, klikka vilt, plutselig funka det, og du husker ikke hva du gjorde. Umulig å repetere :-)

Mener å huske at det var omtrent slik det foreløp: forbannet meg selv som for én gang skyld ikke prioriterte å klatre opp i masten for å fjerne giveren før høstopptak av båtene og at det selvfølgelig akkurat denne gangen var en litt slumsete kranfører, fikset den brukne giveren, klatret opp i masten, monterte, klatret ned, testet, funket ikke, bannet, bestilte ny giver, klatret opp, monterte, klatret ned, testet, funket ikke, bannet mer, skjønte at det kanskje var noe jeg ikke skjønte, kontaktet selgeren (SG Marine?) og fikk beskjed om å teste en ting, funket, bannet enda litt siden jeg da ikke hadde trengt å kjøpe ny giver og klatre en ekstra tur. Altialt strålende fornøyd med å ha fungerende vindgiver (og én i reserve), resten ble satt inn på erfaringskontoen :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...