Jump to content

Mistet effekt på propell / båt under fart

triton 225 eb

Recommended Posts

Heisann.  Fikk eit problem i natt med aggregat eller propellen,  mista all fremdrift i fart, bortsett frå på rolig gange maks 6knop. Dette er eit alpha one gen2 på mercruiser 1.7. Virket som om propell spinner uten å gripe tak over denne hastighet. Har hatt på en stålpropell av Michigan ballistic 19 1/2×19 frå 2013. Har ikkje fått sjekket opp nå etter vi kom til land pga dårlig vær her. Trudde denne var med fast hub?‍♂️. Kva annet kan være galt om de ikkje er propell? Forslag og tips mottas med takk

det kan jeg ikke uttale meg om, men det er iallefall typisk om vulken er kaputt at det funker på lav belastning og slipper når belastningen øker

du får sette et merke på propell feks i forhold til splinten i propellmutra, ta en liten testtur og så se om dette har flyttet på seg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Swingswong skrev for 8 timer siden:

Mulig clutchen i drevet er gåen. Virker den om du bakker?

Virket når skulle legge til kaia hjemme ja, var spent på de siden ikkje har vert ute for noko slikt før so tok den forsiktig opp langs kaia? men den slo fint inn som den skulle.  Prøvde då fleire ganger langs bryggekanten også.

zooper skrev for 12 timer siden:

Vulkaniseringen på propellen er trolig gåen. En vanlig forklaring på symptomene du beskriver. Med høy belastning slurer propellen. Problemet vil bli værre raskt, til du knapt har framgang på tomgang. Ny propell løser problemet.

Ja håper det er kun propell. Ja vi snakket om de ombord òg at tenk om vi misser all fremdrift. Var uttaskjærs 5 minutter før i eit skikkelig rufsete vær og med bra grov sjø. Glade for vi var komt inn i fjorden og de var rolig sjø når dette skjedde...

Er neppe drevet. Er ingen slure-clutch i dette som kan slure. Er det som kalles dough-clutch som er deler som går i mekanisk inngrep. Derav den kraftige lyden hvis du ikke får gearet helt i inngrep.

Sjøvannspumpe til kjøling sitter i drevet, så hvis engine coupler feiler vil du også få problemer med kjøling. 

Enig med de andre som tror at det er propellen som slurer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Er neppe drevet. Er ingen slure-clutch i dette som kan slure. Er det som kalles dough-clutch som er deler som går i mekanisk inngrep. Derav den kraftige lyden hvis du ikke får gearet helt i inngrep.

Sjøvannspumpe til kjøling sitter i drevet, så hvis engine coupler feiler vil du også få problemer med kjøling. 

Gikk i ca 2 timer på 6 knop, litt under 2000 omdreininger pr/min, så hadde vel gått over normalt temp på den tida då ja?

ivar skrev On 8.7.2024 at 15.34:

det kan jeg ikke uttale meg om, men det er iallefall typisk om vulken er kaputt at det funker på lav belastning og slipper når belastningen øker

du får sette et merke på propell feks i forhold til splinten i propellmutra, ta en liten testtur og så se om dette har flyttet på seg

Då fikk eg tid ikveld til å sjå kjapt på dette... Testa med å sette maskina i gir for så å dreie propellen.  Den gikk forholdsvis lett å dreie rundt, denne skulle vel stått iro når den er i gir? Gir 6 små hakk på 1 omdreininger rundt. Om de d vulkaniseringa i propellen, skulle ikkje då mutteren og aksling stått iro, dei følgte med rundt??

Då fikk eg tid ikveld til å sjå kjapt på dette... Testa med å sette maskina i gir for så å dreie propellen.  Den gikk forholdsvis lett å dreie rundt, denne skulle vel stått iro når den er i gir? Gir 6 små hakk på 1 omdreininger rundt. Om de d vulkaniseringa i propellen, skulle ikkje då mutteren og aksling stått iro, dei følgte med rundt??

Jens_P skrev On 9.7.2024 at 14.54:

Skal mye mer kraft til for å drive båten i 6 knop enn man klarer å vri for hånd.  

At det klikker sånn er normalt - prøv andre veien så blir det noe annet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 4 minutter siden:

Skal mye mer kraft til for å drive båten i 6 knop enn man klarer å vri for hånd.  

At det klikker sånn er normalt - prøv andre veien så blir det noe annet

Vrir begge veier uten stor kraft...

Du må nok ha båten ut og framprovosere sluring for å se om det er vulken som slipper

triton 225 eb skrev for 7 timer siden:

Den gikk forholdsvis lett å dreie rundt, denne skulle vel stått iro når den er i gir? Gir 6 små hakk på 1 omdreininger rundt.

Da har du dreiet feil vei. Er en form for frihjul igearet, i likhet med det som finnes på mange sykler. Skal være motstand når du dreier. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...