larole Startet 8.Juli Del på Facebook Startet 8.Juli Tenker oss en tur fra Bergen til Gulen nå i sommer. Da er det fristende å gå gjennom Alverstraumen. Spørsmålet avhenger jo helt av kapteinen og båten, men jeg er sjøvant og har en Viksund Futura 900 som jeg stoler 100% på. Det jeg egentlig lurer på er om dette er et veldig stressende parti hvor man i enda større grad enn vanlig må være på tå-hev. Eller kan man rusle gjennom også motstrøms, så lenge man følger godt med og utviser godt sjømannskap? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Dette går nok heilt fint Følg litt med på hurtig båtene som går til Sogn 2 stk. kan være litt stress og møte dei i Fonnesstraumen- Bruknappen- Alversund Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Det går helt kjempefint og du har noe å GLEDE deg til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
J-Å Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli https://www.skyss.no/globalassets/reise/rutetabellar/bat-og-ferje/båt-og-ferje/890.pdf https://www.skyss.no/globalassets/reise/rutetabellar/bat-og-ferje/båt-og-ferje/190.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Den Norskelos bind 3 side 328 En flott tur. https://www.kartverket.no/globalassets/til-sjos/nautiske-publikasjoner/den-norske-los-bind3.pdf https://www.kartverket.no/til-sjos/se-havniva/resultat?id=654013&location=Alverstraumen jennom Alverstraumen (se foto), går vanligvis rutebåter og større fartøyer, løpet E om Kongsøy og Tveitøy, mindre båter går derimot ofte W om disse øyene. I begge løpene er minste dybde 7 m. Strømmen går N‑over med stigende og S‑over med fallende vann. Bare ca 1/2 time ved HW og LW er det slakt vann. Strømmens fart kan gå opp i 6 knop. Over Alverstraumen bru med friseilingshøyde 27,6 m. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larole Svart 8.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli Takk for svar alle mann og kvinner :-) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Har gått der mange ganger med seilbåt. Det er en fin tur. Det er noen smale partier, og du bør se på kartet hvilken side av enkelte holmer du skal gå på. Ellers er det bare å følge de trekantede hurtigbåtmerkene. Hurtigbåtene varsler på VHF 16 når de nærmer seg de smale partiene, men det er bare å holde siden sin så går det fint. God tur! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ask Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Eg har gått Alverstraumen mange gangar. For eit par år sidan var eg på veg nordover, og hadde sterk medvind. Seglføringa var genoa. Eit par hundre meter før brua var det eit område med svært krappe og høge bølger. Pga. motgåande snøggbåt måtte eg berre segla rett gjennom bølgene. Det kom vatn på dekk, og på vindauga, på vår 38 fots katamaran. Det same gjentok seg eit par hundre meter nord for brua. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Går alltid Alverstraumen - idyllisk og fint parti 👌 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli Der gikk jeg med min Tresfjord 29 i 2021 uten problemer! Flott sted! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Goodspeed Svart 9.Juli Del på Facebook Svart 9.Juli Kan være greit å være oppmerksom på at dersom du først møter på/blir tatt igjen av en av hurtigbåtene, så kommer de stort sett to stk med forholdsvis kort mellomrom samme vei (en går mellom Bergen/Sogn og en mellom Bergen/Stad). En del av dem varsler innimellom på VHF når de ankommer tette plasseringer som Alverstraumen/Feste. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goddis77 Svart 9.Juli Del på Facebook Svart 9.Juli Har gått der mange ganger både led snekke og litt større båt. Ikke noe å være bekymret for, men hadde 2 hurtigbåter i hekken en gang med snekken uten å være obs på det. Gikk helt fint det og 😊 Flott sted det der, og like fint når du kommer opp til feste og de stedene 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.