Hvalrossen Startet 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2024 På min D6-310 er dynamo og starter sammenkoblet til en felles kabel frem til en felles batteribank. Planen er nå å montere Argofet og en egen 300Ah litium forbruksbank. Tenker å benytte den orginale 115A dynamoen basert på andres erfaringer. Hvordan kobler man riktig fra dynamo til Argofet så lenge alt henger sammen. Blir glad hvis noen har et koblingsskjema å dele. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Du må i tilfelle bryte forbindelsen mellom dynamo og startbatteri/starter, og sette Argofet mellom der. Kjøp heller en DC-DC lader, så slipper du å klusse med originalkoblingen. Og du får en mye riktigere lading av lithiumbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Hvalrossen Svart 8.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Ser poenget med å slippe å klusse med kabler, og en DC-DC lader er vel også etter boka snillere med dynamoen også.. Går jo glipp av en del "gratis" strøm da. Argofet'en er kjøpt inn allerede så blir å benytte den i først omgang. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Hvalrossen skrev 8 minutter siden: Ser poenget med å slippe å klusse med kabler, og en DC-DC lader er vel også etter boka snillere med dynamoen også.. Går jo glipp av en del "gratis" strøm da. Argofet'en er kjøpt inn allerede så blir å benytte den i først omgang. Takk for tips! Sjekk manualen til ArgoFET som følger med, der står det greit beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Hvalrossen Svart 8.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Har lest gjennom den, og den er forklarende nok. Problemstillingen kommer når jeg begynner å koble bort VP kabler fra dynamoen. Er redd det skaper forviklinger for ECU etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Jeg gjorde dette i forrige uke på min D1-30F (som har samme Mitsubishi 115A dynamo). Jeg byttet samtidig vekk fra 1, 2, 1+2 og til separate brytere for start og forbruk. Etter anbefaling byttet jeg til 50mm2 kabler, men inntil videre bare de kablene jeg måtte lage nye. Benytter nå Argofet 3*200, men lader direkte fra dynamoens regulator. Følger med på lading, men enn så lenge ser det veldig greit ut. (Har bare to banker, men var ikke store prisforskjellen og har nå én FET i reserve.) 4S 280 Ah lifepo4 grad A - celler med 200A Smart Daly BMS. Vurderer å skru av lade-FET i BMS ved lengre båt-strekninger, selv om dette strengt tatt ikke er påkrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Jeg har gjort dette på en D4. Legg dynamo kabelen inn på argofet og en utgang til hver av bankene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Hvalrossen skrev for 16 timer siden: Går jo glipp av en del "gratis" strøm da. Du tenker på at en DC-DC ikke klarer 115A? Vel du kan koble flere i parallell. Det er jo en kostnad da. Men så holder gjerne batteriene lenger når de lades riktig. Og så er det jo sikrere for dynamoen. Ryker Argofet, så går dynamoen uten last. Det spørs også litt på hvor lange motorøkter du typisk går. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Hvalrossen skrev On 8.7.2024 at 14.45: Har lest gjennom den, og den er forklarende nok. Problemstillingen kommer når jeg begynner å koble bort VP kabler fra dynamoen. Er redd det skaper forviklinger for ECU etc.. Kople fra og isoler (eller fjern) kabel fra B+ på dynamo til innslag starter. ECU ‘finner ikke ut av det’ (BTDT). Kople så B+ til input ArgoFET. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 J-Å skrev for 18 timer siden: Du tenker på at en DC-DC ikke klarer 115A? Vel du kan koble flere i parallell. Det er jo en kostnad da. Men så holder gjerne batteriene lenger når de lades riktig. Og så er det jo sikrere for dynamoen. Ryker Argofet, så går dynamoen uten last. Det spørs også litt på hvor lange motorøkter du typisk går. Hva er _egentlig_ hensikten med en DC-DC lader som har like stor kapasitet som dynamo merkestrøm? Den vil jo belaste dynamo minst like mye som om den er koplet direkte. 115A Mitsubishi dynamo som står på D-serie regulerer selv ned på temperatur og vil aldri benytte kapasiteten til 115A DC-DC lading. Dette er vranglære og penger ut vinduet. Regulator på denne dynamoen leverer spenning som passer helt fint til en balansert Lifepo4-pakke (flater ut rundt 14.1-14.2V). Om en vil kan en sette BMS til å kutte lading noe før denne spenningen oppnås. Her er eksempel på ladeforløp på 2 x D6 115A dynamo i parallell inn på ArgoFET mot 816 Ah Lithiumpakke. Dynamoer legger seg på i overkant av 50A og justerer ned til ca 40A. Trenger ingen DC-DC lader: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Med en god DC-DC kan en sette strømmen og spenningene til det en ønsker @Fantino . En kan da også sette ønsket lade% ved å sette absorptionspenning. Videre kan en sette float og storage spenning slik at ladespenning blir redusert når ønsket oppladingsgrad er oppnådd. Dette gjøres jo av moderne landstrømladere og solcelleladere, så da bør det selvsagt også gjøres under lange motorøkter Hvis en har lange kabler til forbruksbatteri fra dynamo, så vil en DC-DC kompensere for det. Så er der dette med å koble Argofet mellom dynamo og startbatteri. Det er en risiko. Både fordi en klusser med original kabling, og fordi Argofet kan ryke, og da knekke dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 J-Å skrev for 3 timer siden: Med en god DC-DC kan en sette strømmen og spenningene til det en ønsker @Fantino . En kan da også sette ønsket lade% ved å sette absorptionspenning. Videre kan en sette float og storage spenning slik at ladespenning blir redusert når ønsket oppladingsgrad er oppnådd. Dette gjøres jo av moderne landstrømladere og solcelleladere, så da bør det selvsagt også gjøres under lange motorøkter Hvis en har lange kabler til forbruksbatteri fra dynamo, så vil en DC-DC kompensere for det. Så er der dette med å koble Argofet mellom dynamo og startbatteri. Det er en risiko. Både fordi en klusser med original kabling, og fordi Argofet kan ryke, og da knekke dynamoen. Å sette ønsket SOC % på Lithium basert på spenning er meningsløst. Float og storage fra en dynamo som kun lader når motoren går gir heller ikke så mye mening. Så lenge dynamo lander ut på passende toppspenning så gjør den jobben den skal. Ønsker en å begrense SOC må dette gjøres i BMS. Alt kan feile men ArgoFET er en mye enklere konstruksjon enn en DC-DC lader og vil nok derfor feile adskillig sjeldnere. Og om den feiler er typisk feilmodus på disse komponentene at transistorene ‘henger på’, ergo ikke noe problem for dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Oppdaget at jeg har samme problem med felles kabel fra starter og lader. Det kompliserer hele kabalen. Jeg hadde jo tenkt meg igjennom og forsøkt å vurdere løsningene etter beste evne også oppdager jeg dette. Blir omkamp her for nå må jo strekk av ny kabel og endel mere knot tas med i beregningen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hegra Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 lurvetass skrev for 1 time siden: Oppdaget at jeg har samme problem med felles kabel fra starter og lader. Det kompliserer hele kabalen. Jeg la ut denne noe klumsete tegningen for noen år siden. Til venstre ser man en klassisk feil noen har gjort, til og med båtprodusenter og importører. Til høyre ser man hvordan man tar av og kobler eksisterende kabler sammen og isolerer og fester på et trygt sted. Argofet settes da inn der det står skillediode. Har man bare en kabel på B+ blir det jo enda enklere og gjør som Fantino skrev lenger opp. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Godt å ha god tid på dette, og nå har jeg jo alle fakta om hva som må gjøres ved de forskjellige løsningene. Men ble litt overrasket da jeg oppdaget felles kabel. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
J-Å Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Fantino skrev for 8 timer siden: Å sette ønsket SOC % på Lithium basert på spenning er meningsløst. Float og storage fra en dynamo som kun lader når motoren går gir heller ikke så mye mening. Så lenge dynamo lander ut på passende toppspenning så gjør den jobben den skal. Ønsker en å begrense SOC må dette gjøres i BMS. Alt kan feile men ArgoFET er en mye enklere konstruksjon enn en DC-DC lader og vil nok derfor feile adskillig sjeldnere. Vel mine batterier ligger fint på 70-80%. Ladet fra DC-DC med reduserte spenninger. Nei Argofet er en primitiv komponent fra fortiden. En DC-DC er mer komplisert ja, men om man har to i parallell og den ene ryker, så får det mye mindre konsekvenser enn om Argofet ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.