Raftepapp Startet 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2024 Har kjøpt en 2007 River 420. Det står at denne skal ha motor med lang stamme. Nå har jeg en Yamaha 9,9HE (20) sport med kort stamme fra en annen båt som nettopp ble ødelagt etter møte med skjær. Ny motor blir dyrt… Hva risikerer jeg ved å sette på motor med kort stamme? Blir det ubrukelig, eller brukelig med begrensninger. Noen som har erfaringer å dele? Jeg spurte River fabrikken, de sier at 2007 modellene har noe lavere akterspeil enn de nye. Men, har ingen erfaringer å vise til. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Så lenge kjølevannsinntaket kommer langt nok ned til å bli dekket med vann risikerer du ikke så mye, bortsett fra at du ikke vil kunne klare å oppnå farten båten har potensiale til (propellen kommer ikke langt nok ned til å få «rent» vann). I tillegg er det greit å være litt obs hvis du lar motoren gå på tomgang og samtidig beveger deg framover i båten, da risikerer du at motoren løftes såpass høyt i den andre enden at kjølevannsinntaket kommer over vann. Men, siden produsenten sier akterspeilet er lavere på denne modellen skader det ikke å prøve, så lenge du følger med. Skulle farten bli alt for lav for deg, og det virker som faretruende lav vannstand på undervannshuset, vet du hva som er alternativet; enten bytt motor eller båt. Eventuelt modifisere akterspeilet, hvis dette er mulig på den type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Mål akterspeilet, hvor mange cm er det fra topp til bunn kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.