Jump to content

Rengjøre «fastmontert» dieseltank i plast

Havaribataljonen

Recommended Posts

Jeg har en 100L dieseltank i plast som er nå tømt for diesel og skal rengjøres. Det er ikke mulig å ta den ut av skottet den står i, men den kan flyttes/roteres rundt inni skottet. Det er mannhull som gir tilgang til å skrubbe hele tanken, men det er begrenset mulighet til å få tørket den med hårføner/på bad slik som jeg ser det er blitt anbefalt i andre tråder. 

Jeg lurer på; hvilket løsemiddel anbefales hvis man skal få bort mest mulig skit uten bruk av vann, og samtidig skal kunne få fjernet alle rester av middelet? Umiddelbart tenkte jeg aceton og/eller rødsprit som fordamper hvis mannhullet står åpent på en solskinnsdag, men kan jeg være sikkert på at dette ikke skaper problemer for motoren senere?

Tatt i betraktning at jeg ikke vet type båt, hvor i verden den befinner seg, etc, etc., ville jeg brukt diesel til rengjøring. Hadde jeg kommet til med en støvsuger som suger vann, ville jeg brukt Zalo eller tilsvarende. Sugd ut restene og blåst det tørt.

Vekommen til baatplassen. Dess mer info. du deler, dess mer vettuge svar får du i retur. Vanligvis.

Havaribataljonen skrev 1 time siden:

Umiddelbart tenkte jeg aceton og/eller rødsprit s

Det gir bare hodepine HVIS en ikke bruker eigne maske.

Som @Hulda sier bruk Zalo og varmt vann  skrubb og sug ut med en vann støvsuger.

Den Biltema vann sugeren jeg har blåser "varmluft" også med å kople slangen  i utløphullet.

Er det en langskips eller tverrskips tank?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...