Jump to content

Kjølevæske Volvo Penta AQ211 med ferskvannskjøling


Hogner

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en eldre Windy 22 sport med en VP AQ211 V8 med ettermontert ferskvannskjøling. 

Båten ble omsider lagt på sjøen i dag, og før jeg har startet opp noe, så tittet jeg litt over saker og ting, og jeg ser at han som tok opp båten for meg i høst har løsnet "tappeskruen" i bunnen av ferskvannskjølingen, og den er nå helt tom.

Her må det jo fylles på ny væske, men hvilken type skal jeg ha til denne? Jeg har ikke den gamle servicemanualen tilgjengelig, så jeg får ikke sjekket om det står noe der.

 

Hvis noen har noen tips til hva den skal ha, så setter jeg pris på det, og kan få kjøpt det inn og etterfylt så fort som mulig.

Link to post

Hvis det er alu-topper ville jeg kjørt rød (G12+/G30) på den. Vet du ikke hva som har vært på den før ville jeg fylt den opp med rent vann, startet opp og kjørt varm, tappet ned igjen for å få ut gamle rester av ukjent før jeg fylte opp med fersk væske. 

Link to post

Dette er vel gamle støpejernsmotorer (og topper) fra 80-tallet så da var det blå som gjaldt. I prinsippet kan du fint bruke rød G12 og grønn fra VP også bare du ikke blander med andre typer. 

Mistenker at VP hadde solgt deg deres egen grønne om du hadde gått inn i butikken.

 

Som skrives i posten over, alltid lurt å skylle rent før man erstatter med ny frostvæske.

 

Ett tips. Finn ut av total kapasitet på kjølesystemet og hell på halvparten i konsentrat først og så resten med vann. Ofte ligger det igjen en betydelig mengde vann i bunn av blokk som ikke tappes ut, så om man skyller med vann og så fyller på ferdig 50:50 blanding, vil totalt blandingsforhold ligge en god del under 50:50.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
subwoofer skrev 29 minutter siden:

Hvis det er alu-topper ville jeg kjørt rød (G12+/G30) på den

Er bare tull og tøys.
Feks kjører BMW og MB på grønn/blå på sine motorer med alu topper og støpejernsblokk.
Det gjør også omtrent hele Europa bortsett i fra WV/Audi.
Hva vet du som ikke disse ingeniørene vet eller skjønner?

Volvo Penta spec er tilnærmet blå men kjør den blå grønne da du får bedre rustbeskyttelse samt levetid.

Link to post

Erfaringen er fra VW wasserboxer, de var notoriske for å tære istykker topper. Kombinasjonen av blå kjølevæske og for lange skiftintervaller ga galopperende korrosjon med påfølgende lekkasjer og reparasjoner. Med rød væske er det sjelden problemer lenger. 

Link to post

Hallo!!! Dette er arvtakeren etter dampmaskinen! Den første setningen til @pipeer grei. Fyll på det som er rimeligst, og det er godt nok. Motoren i Hulda er samme konstruksjon. Den ble putta inn i en US pick up i 1986, og har putlet og gått nedi Hulda i 24 år! Det får virkelig være grenser for å forvente at man kan lage en high performance alu kylling ut av ei gammel støpejernshøne.

Link to post
Hulda skrev 22 minutter siden:

Fyll på det som er rimeligst, og det er godt nok.

Det får være svaret på tråden med mindre man med ett beskjedent beløp mer velger å kjøpe grønn/blå fordi den har lengre holdbarhet og mer rustbeskyttelse.
Men uansett er det ikke blå eller grønnblå frostveske som kommer ti å gjøre utslaget den dagen motoren trekker sitt siste sukk

Link to post

Jeg bruker Peak universal på det meste. Ikke den billigste, ei heller den dyreste.

Men på motorer uten kjent kjølevæske, er den en grei løsning, slik at man ikke får blandet ved et uhell.

Biltema har også universal, men den har noen begrensninger.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...