Jump to content

Liten bolt lager MYE arbeid..........

Plomma I

Recommended Posts

:headbang: Måtte demontere varmeveksleren/ekshaustmanifoilen p.g.a. den løsnet sist jeg var på vannet, det begynte å "fise" når jeg ga pådrag og vibrerte noe forferdelig på tomgang. Åpna motorlokket og det var tjukt med eksos så den holt på og kvele seg.

Jo påenget er at når jeg skulle teite til mutterne så kom leddnøkkelen i klem ford bolte hadde brukket og den fulgte med leddnøkkelen ut. Lørdag var jeg nede i båten for å demontere den og jeg hviste det var mye arbeid og trangt og jæ...g, for og gjøre demonteringen lettere tok jeg av dysen for de sto i veien for skruene, kommer til fra siden for trangt. Vel etter et par timer arbeid fikk jeg den endelig av etter å ha slost mot slanger og klemmer.

Og da så jeg at bolten var røket ca to mm inne i toppen... og kommer ikke til med drill så da er valget demontere toppen eller ta ut hele motoren :confused::confused: Motoren er en 49hk Perkin 4.107 skurtreskermotor totaloverhalt for fem år siden. Ved demontering av toppen så er det ny toppakning og mye skruing... ved å løfte ut motoren så slipper jeg det litt mer sjauing men så kunne jeg tenke meg å sveise et rør fra bunnen av bunnpanna for jeg får bare tømt den for gjennom peilepinnehullet og da får jeg tikke tømt den ca 2 l igjen... og jeg kan få ettertrukket pakningsflater og andre bolter som jeg ellers ikke kommer til.

Hva gjør jeg tar i mot tips med takk... (hvis dere forstår hav jeg mener da) :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Det finnes en type uttrekkere, som ser ut som en C splint i profil: Man borrer hull i skruen, og banker denne inn. Den funker mye bedre enn den gammeldagse grisepikken, fordi den overfører alle kreftene til vrimoment, ikke til utsprening av skruen.

Tror du finner disse bla.a på Würth

Suzuki

No boat needed..

Har du mulighet, så ta ut hele motoren slik at du kommer skikkelig til! Tviler på om du klarer å få dette til mens motoren står i hvis det er så trangt som du sier. Og unngå grisepikken hvis mulig, et bedre alternativ er å legge en mutter oppå og sveise den fast til bolten innvendig, for deretter å skru det hele ut. Noen ganger sitter faktisk bolten såpass løst at du klarer å slå den ut med hammer og dor også, rett og slett slå den rundt slik at den gjenger seg ut. Du kan jo prøve dette mens motoren står i, men hvis det er for trangt så er det mye bedre å ta den ut. Så får du jo fikset de andre tingene samtidig også!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Jeg skulle en gang skifte vannpumpe på en AUDI. Iverttfall knakk jeg ett par skruer som sto fast i aluminium. Tilfeldigvis snakket jeg med en kamerat som skulle ta den med på Rolls Roys fabrikken ved Bergen.

Da må jeg si jeg ble overrasket av resultatet. Boltene var brent ut uten antydning til ødelegging av aluminium og gjenger. Jeg forsto ikke helt forklaringen men det ble utført tror jeg med sveise apperat og kullstift. har ikke sett slikt utstyr men kanskje noen har slikt utstyr i området der du bor.

Er det noen som har hørt om slik utstyr.

Hilsen

Smaapala

Takk for tips er vel egentlig litt kritisk til grisepikken for bolten er ikke mer en 8mm så da er jeg redd jeg skal dra av grisepikken har hørt en del historier om det, jeg kommer faktisk til med en vinkel drill så jeg skal prøve eller får jeg prøve med hammer og door og slå/skru den ut for det er mye arbeid både og ta ut motoren og ta av toppen.... men jeg skal vurdere det en liten stund..

Det er mye demontering for og ta ut motoren men hvis jeg MÅ så blir det vel det for jeg har monter uttak for varmtvann på toppen over tre bolte så jeg får ikke løsna toppen ute å ta opp loddinga på røra som går over toppen... :headbang: lite gjennomtenkt :lol::lol:

men takk allikevel overveier alle tips :seeya:

Hvis den ikke sitter så jævlig så kan du kanskje komme til å lage et spor i den med DREMEL også?

Da kan du jo bruke skrutrekker, men den sitter vel kanskje for godt fast?

Det kanskje jeg kan prøve for det gjør jo ikke noe om det blir et spor i toppen for boltehullet jo et "stykke" i fra utblåsinga... den kukket av så og si javnt med toppen.. skal se på torsdag er veldig opptat fortiden mange årsmøter i forskjellige foreninger sitter i styret i tre stykker to båtrelaterte foreninger og en ØL relatert :drink:

vakke dum den :seeya:

Jeg hadde samme problemet på oljekjøleren. Denne er grei å demontere. Rigget meg til med drill og en bor som var litt mindre enn "innerdiameteren" i gjengene på skruen som sto fast. Merkelig nok greide jeg å holde boret i senter på skruen slik at jeg borret ut selve skruen til det bare var gjengene som sto igjen. Disse pillet jeg ut med en syl.

Dette vil være enda enklere med skikkelig utstyr, f.eks en søylebormaskin. Men betingelsen er at du kommer til, så da må du nok demontere først.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har samme problemet med to av boltene til vannpumpa. De brakk av, men det står igjen ca 10 mm så jeg kan få tak i dem. Før jeg prøver meg tenkte jeg at jeg skulle bruke varme for å løsne dem litt. Har det i det hele tatt noe for seg? Og skal jeg da varme på bolten eller godset?

Jeg tenkte å bruke en Wise-Grip for å trekke de av. Selvsagt tenkte jeg å spraye på rustløser i flere dager før jeg prøver meg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Varme får ting til å utvide seg. Å benytte varme på godset, samt f.eks kjølespray på selve skruen, kan hjelpe godt. På større ting, kan man kjøle med vann eller luft, mens på småtterier er Biltema`s kjølespray et godt hjelpemiddel.

Wisegrip tang, eller vannpumpetang AV BRA KVALITET er som regel dugandes, om du får tak i stussen. HAZET har noen grisedyre, etter min mening superbra varianter. Biltema utgaven, duger til mye, men er ikke "skarp" nok i kjeften til å få skikkelig feste på brukne skruer.

Strategien med haugesvis med MoS rustløser, gjerne over mange dager, er absolutt å anbefale.

Suzuki

No boat needed..

Var forslag med å legge på en mutter og sveise bolten som var knekt fast inne i mutteren..

Dette anbefales da jeg har lykkes med dette flere ganger :yesnod:

Det å sveise er en grei ting men når det er så smått og helt jevnt med godset rundt er jeg redd en får med seg det rundt også....

Mye sitter godt. Litt på siden kan jeg fortelle om kuleleddet på min gamle Peugeot. Der er kula gjenget og skrudd rett i bærearmen. Er noen spor rundt kanten på kula til spesialverktøy. Dette hadde ikke jeg, så jeg gikk løs med WD40, hammer og meisel. Rikket seg ikke, så jeg tok fram slegga. Da slo jeg i stykker sporene. :crazy:

Så fant jeg en stor mutter som jeg sveiset på, satte på en 32mm pipe på mutteren og ville skru. Men kula er full av grease, så sveisen ble for dårlig. Vred mutteren av. :smash:

Ny runde med sveis, og nå sparte jeg ikke på kruttet. Med den følge at pipa ikke passet innpå. :headbang:

Fant fram den største rørtanga jeg hadde, men den rikket seg fortsatt ikke.

Så demonterte jeg skrustikka fra benken og fikk dradd til kjeftene på denne rundt mutteren så det skulle holde. Brukte baksiden av den største øksa jeg hadde, og dermed knuste jeg deler av Skrustikka. :headbang::headbang:

MEN, hælv...tet løsnet. :flag: Nå fikk jeg banket innpå pipa og fikk skrudd kula av. Pipa sitter fast på kula enda, men bilen ble eu-godkjent!

Moralen? Tja, blir man forbannet nok så klarer men det meste.

Pero.

MEN, hælv...tet løsnet. :flag: Nå fikk jeg banket innpå pipa og fikk skrudd kula av. Pipa sitter fast på kula enda, men bilen ble eu-godkjent!

Moralen? Tja, blir man forbannet nok så klarer men det meste.

Pero.

Hmmm artig det derre hva sinne kan utgjøre, måtte knuse bremsesylinderen på ene bakhjulet skruene glapp og forbanna blei jeg tok to slegger holdt en under og banka over med den andre og sylinderen var i biter.... :flag:

Redigert av Plomma (see edit history)

Hei

Jeg skulle en gang skifte vannpumpe på en AUDI. Iverttfall knakk jeg ett par skruer som sto fast i aluminium. Tilfeldigvis snakket jeg med en kamerat som skulle ta den med på Rolls Roys fabrikken ved Bergen.

Da må jeg si jeg ble overrasket av resultatet. Boltene var brent ut uten antydning til ødelegging av aluminium og gjenger. Jeg forsto ikke helt forklaringen men det ble utført tror jeg med sveise apperat og kullstift. har ikke sett slikt utstyr men kanskje noen har slikt utstyr i området der du bor.

Er det noen som har hørt om slik utstyr.

Hilsen

Smaapala

Dette minner om gamledager. Vi prøvde (og fikk det til) på en billig måte å lage et apparat for "gass sveising" slik at vi kunne sveise tynnplater... dvs.. gamle biler i våre yngre dager da vi oppfant kruttet ver dag siden vi ikke hadde råd til annet.... Bil/kjerre måtte vi ha for å sjekke damer :blush:

Vi kjøpte kullstifter som var belagt med kobber på utsiden. Lagde en mekanisme/pistol som ved hjelp av avtrekkerern gjorde at to kullstifter nermet seg hverandre. I andre enden av stiftene var et ordinert sveiseapparat med sin + og - , ble koblet til i enden av stiftene. Når stiftene kom nær nok ble det en lysbue, denne brukte vi til sveising med pinner, slik som med gass sveising. Dersom vi ikke brukte maske ble du solbrent på noen minutter...

Tror jeg ennu har fanskapen liggende i garasjen, som et minne.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei!

Jeg kjører gammel ford, og eier dermed Torx - verktøy. Dette har flere ganger blitt brukt til å dra ut brekte skruer, får bedre tak enn umbraco.

OBS OBS: Av erfaring vet jeg at det er meget viktig å unngå å brekke bitsen inni det hullet du har borret i skruen, da disse er laget i et materiale som er ti ganger værre å borre i enn stål. :headbang::headbang:

Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Hei alle takk for mange tips, i morgen skal jeg ned i båten for å prve å få den j.. bolten ut, har vært nede og sprayet rustoppløser og knakket på den et par kvelder nå sånn for og godgjøre den...

Så får vi se hva det kommer ut av det.... :smash:

Men kan ikk bruke så mye tid i morgen for da har sjefmatrosen bursdag og dere VET vel hva som skjer hvis en i prioriterer det... :lol::lol:

Vell ha en god helg alle sammen :drink::drink:

Det gikk ad dundass... unbraco bitse knakk og nå må jeg få tak i titanbor for å prøvr og borre i den delen av bitse som sittet i....... :headbang:

Skal prøve igjenn o morgen med nye bor, fikk et tips av en venn å slipe ett murborr til vanlig borr skal visstnok vær veldig sterkt så en får prøve det også... :flag:

fortsatt god helg.. :drink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...