Jump to content

Liten bolt lager MYE arbeid..........

Plomma I

Recommended Posts

Hei!

Ber ærbødigst om unnskyldning på forhånd, men jeg klarer ikke dy meg:

Hva var det jeg sa.......... :smiley:

mvh Emil

Jo du sa det men der er bare det at torks og unbraco bits er av samme materiale... så utfallet ville vært det samme...

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Hei

Du har helt rett, Torx knekker faktisk lettere.

Lurt av deg å forsøke å få tak i bedre bor, med vanlige metallbor tok dette lang tid og mange runder med kvessing av bor.

Emil

HVIS jeg greier og borre ut det harde metallet så skal jeg borre med tykkere bor til nå har jeg brukt 3mm skal prøve med 5mm i stedet for disse bitsene tåler noe mer, hvis jag da ikke skal bruke vanlige unbraconøkler for de gir litt mere etter. Da kan jeg sette dem i spenn og banke på for å se om bolten løsner.. :yesnod:

Men nå skal jeg feire sjefsmatrosens bursdag.. ha en fin kveld.. :drink:

HVIS jeg greier og borre ut det harde metallet så skal jeg borre med tykkere bor til nå har jeg brukt 3mm skal prøve med 5mm i stedet for disse bitsene tåler noe mer, hvis jag da ikke skal bruke vanlige unbraconøkler for de gir litt mere etter. Da kan jeg sette dem i spenn og banke på for å se om bolten løsner.. :yesnod:

Men nå skal jeg feire sjefsmatrosens bursdag.. ha en fin kveld.. :drink:

det stemmer at du kan bore ut herdet umbrako med murbor, men du må nok slipe et annet skjer på murborret om det skal gå bra. Uansett vil det ta lang tid å bore ut umbrakoen.

Vil fraråde å bruke ombrako på nyt da den sprenger ut den utborede skruen for mye. Denne metoden kan brukes på løse skruer.

Se heller på verktøy som Luna har til dette bruket. Luna forhandles av mange jernvareforetninger.

Viser til linken som jag la ved i innlegg nr 21. Denne har jeg brukt med vellykket resultat.

Her er beskrivelsen av verktøyet:

"Ridgid" Typ Lon Grip. Ej koniska - samma dimension på fästet som på själva verktyget. Sedan ett hål borrats i den kvarsittande skruvändan slås skruvutdragaren i. Flänsarna pressas då in i borrhålets sidor och skruven kan vridas ut på sina egna gängor. Skruvhålets gängor förblir helt oskadade. Till de mindre dimensionerna finns speciella centreringhylsor för borrningsmomentet.

Bruksanvisning:

1. Ett hål borras i den avbrutna skruven.

2. Hålet borras upp till rätt dimension.

3. Skruvdragaren drivs in i hålet. Sexkantmuttern sätts på. Skruven kan sedan skruvas ut på sina gängor.

4. Om skruven inte når upp till materialkanten användes centreringshylsan."

Med denne vil det sikkert gå bra. Husk rustoppløser! :sailing:

Det finnes elektrode for sveising som du rett og slett forlenger skruen utover med. Skruen kan forlenges slik at en kan få tak i den med en tang. Tror det var Castolin som har dette. Så hvis du har plass til å prøve dette så kunne en tlf til Castolin muligens være tingen.

Det finnes elektrode for sveising som du rett og slett forlenger skruen utover med. Skruen kan forlenges slik at en kan få tak i den med en tang. Tror det var Castolin som har dette. Så hvis du har plass til å prøve dette så kunne en tlf til Castolin muligens være tingen.

Tror de brukes noe sånt på verkstedet her i kommunen tar toppen med dit så får vi se.. :flag:

• 2 uker senere...

:flag: Jepp nå er bolten ute, det tok litt tid har ikke hatt lyst å skru den siste tiden, men på lørdag skrudde jeg av toppen. :cheers: I dag var jeg på verkstedet på jobben og sveiste ei "pærle" i mitten av bolten la en mutter på og sveiste denne fast, det måtte to forsøk til, brukte MIG sveiseapparat. så nå skal jeg bare sjekke om ventilene er i orden så skal jeg montere toppen på igjen. :drink:

Var forresten på vannet i går med en kammerat og fiska, det var et fantastisk vær, deilig å kjenne sola varmer godt stod bare i skjorta hele dagen, blei rundt 30 kg fisk, fire torsk fra 3/4 til 1,5kg og 20 sei fra 1kg og opp til 2kg, så i dag var det seifilet til middag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...