Jump to content

Fart: Hobby 420 m/15hk Mercury 2T?


Marius Engel

Recommended Posts

Har i dag en Terhi 440 med en 15hk Mercury 2-takt.

 

Båten er ikke planende. Med hydrofoilplate på motoren gjør den 10-13 knop med 2 voksne og fridykkerutstyr. Litt mindre når 3. mann er med.

 

Båten er selvlensende og 1,75 meter bred, så ganske romslig, og praktisk innredet med god plass til forskjellig utstyr.

 

Vurderer å bytte i en Hobby 420 classic. Vil denne plane med 3 voksne og fridykkerutstyr? Med den motoren? Hydrofoilplaten vil kanskje senke planinfsterskelen noe?

 

Jeg skjønner jeg vil få økt fart med 1-2 voksne, men vil jeg også få økt fart med tredje mann i båten?

 

(en planende båt, som ikke kommer i plan, er kanskje tregere enn en båt som ikke er beregnet på å plane?)

Link to post

Jeg har en slik båt, men med 9,9 hk Suzuki 4-takt. Det jeg kan si er at min båt ikke planer ned den belastningen som du spør om. Nå har du en god del mer kraft med 15 hk, men samtidig er lasten tett opp mot det båten er bygget for, så jeg tviler på at du får så veldig mye mer fart enn det du får med den båten du har. Planingsterskel har Hobbyen knapt, så hydrofoilvinge tror jeg er bortkastet.

Link to post

Takk for svar.

 

hva med askeladden 2210 (som ikke er selvlensende). Er det noen forskjell der, og vil denne kunne plane lettere?

 

Evt. hva med Terhi 400 (selv om den er en anelse liten for mitt bruk)?

 

Eller er det stort sett det samme med 15 hk, uansett?

Link to post

2210 er jo litt lettere i vekt, men har ellers nokså like egenskaper som Hobby 420 (jeg har hatt en slik også). Om du skal ha fart med den lasten må du nok overmotorisere litt med f.eks 20 hk, eller helst gå for en annen type båt med større motor. 

Link to post

For å spørre på en litt annen måte.

 

En hobby 420 vil nok gå i plan med 1-2 fridykkere om bord. Det er åpenbart mye raskere enn med Terhi 440 som har deplasement-skrog.

 

Men, hva vil gå raskest/lettest/best av en Hobby 420 som ikke kommer opp i plan, og en Terhi 440, når de er lastet med 3 fridykkere og Hobbyen ikke klarer å plane?

 

Vil det uansett være en fordel med Hobby 420, eller er det kun når det går i plan at det er en fordel med skroget?

Link to post
Marius Engel skrev for 14 timer siden:

For å spørre på en litt annen måte.

 

En hobby 420 vil nok gå i plan med 1-2 fridykkere om bord. Det er åpenbart mye raskere enn med Terhi 440 som har deplasement-skrog.

 

Men, hva vil gå raskest/lettest/best av en Hobby 420 som ikke kommer opp i plan, og en Terhi 440, når de er lastet med 3 fridykkere og Hobbyen ikke klarer å plane?

 

Vil det uansett være en fordel med Hobby 420, eller er det kun når det går i plan at det er en fordel med skroget?

Det er jo et veldig spesifikt spørsmål, neppe mange som  har gjort denne konkrete erfaringen med akkurat disse to båtene. Jeg VET jo ikke, men TROR at du ikke vinner så mye på å bytte til Hobby, gitt at det er situasjonen med tre personer pluss utstyr som er det vanligste. Med lettere belastning vil du nok vinne litt fart med Hobbyen. 

Jeg har også hatt en Avon 310 rib, den var godkjent for 15 hk. Vil tro den gir ønsket fart, men da har du jo lite plass ombord. 

Link to post
Korsfjord skrev 1 time siden:

Det er jo et veldig spesifikt spørsmål, neppe mange som  har gjort denne konkrete erfaringen med akkurat disse to båtene. Jeg VET jo ikke, men TROR at du ikke vinner så mye på å bytte til Hobby, gitt at det er situasjonen med tre personer pluss utstyr som er det vanligste. Med lettere belastning vil du nok vinne litt fart med Hobbyen. 

Jeg har også hatt en Avon 310 rib, den var godkjent for 15 hk. Vil tro den gir ønsket fart, men da har du jo lite plass ombord. 


ok, takk.

 

Ja, jeg tror en 310 rib blir vel lite. Jeg ser det er en Mercury Ocean Runner 420 på finn, helt uten innredning som stjeler plass.

 

Jeg får tenke litt på saken. Normalsituasjonen er 1 eller 2 voksne, med fridykkerutstyret. Da er det ingen problem, utstyret veier ca 10 kilo per mann og vi er lette folk.

Det er unntaksvis man blir 3 stk.

 

pipe skrev 18 minutter siden:

Med 3 mannfolk og dykkerutstyr burde du bytte ut motoren også.


Presiserer at det ikke er dykkerutstyr, men fridykkerutstyr (omtrent ti kilo inkludert bly per person).

 

15hk er vel største motoren jeg orker å hanskes med, pga. enkelt båtvedlikehold. Noe større blir veldig tungt å slenge i bagasjerommet på bilen når det må fikses/vedlikeholdes.

 

Tidligere drev jeg med flaskedykking og hadde en RIB med 100hk som gikk i 43 knop. Ikke fikk jeg motoren med meg i bilen for vedlikehold i garsjen (det regner jo ofte i Bergen), og jeg måtte enten ligge på sjøen å gjøre vedlikehold eller låne henger og slipp.

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

Mulig River 420 kan funke med så lite som 15 hk, det er jo en stødig og god båt.

River 420, uten styrekonsoll og annet som stjeler plassen, så jo ut som en veldig fin båt.

 

Er den noe mer lettdreven enn de andre som er nevnt? I så fall ikke ett dumt forslag.

Link to post

Både hobby 420 er ett lite knepp mindre enn Terhi 440 (sistnevnte er 175 cm bred).

 

Vil den ha mindre fribord med samme last?

 

Det jeg tenker på i den forbindelse er om de fortsatt er sjøsterke nok til å ta med ut på Hjeltefjorden med last, når det er litt vind og bølger, noe som har gått fint med Terhien.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt båten litt. Egentlig veldig fornøyd :)

 

Med en fridykker alene: 18 knop.

Med to fridykkere: 15 knop

 

Dette er jeg veldig fornøyd med, det er passelig fart for de distansene jeg reiser, og jeg trenger ikke mer.

 

Men med full last, som tilsvarer 3 fridykkere, eller hele familien, så detter farten til 10-12 knop. Det synes jeg er litt knapt. Men det positive er at båten kaster sjøsprøyten godt ut til siden, og jeg sitter tørt også når det blåser litt.

 

Vurderer derfor å gå opp til en 20 hk motor, men det må være av de letteste om «systemet» mitt skal fungere med hensyn til fortsatt enkelt båthold/vedlikehold etc. Vurderer derfor en Suzuki DF20A, den veier 41 kilo (nåværende motor er 34 kilo).

 

Vil dette være nok til å få de 2-3 knopene ekstra når båten er fullastet? Hvordan vil dette fungere? Eller vil det ikke gi noe ekstra ved fullastet båt? 14-15 knop, da er jeg fornøyd.

Link to post

5 hk ekstra utgjør jo ganske mye for en liten og lett båt som dette. Vil tro det nettopp er ved tung last man merker størst forskjell. Støtter deg på at det i så fall bør være en så lett motor som mulig. Den har jo også et selvlensesystem der vannet renne ut gjennom båtens bunn, dette kan kanskje også bli forhindret i å fungere som det skal dersom motoren blir for tung. 

Ellers enig i at sjøegenskaper er relativt gode på denne båten, den tar sjøene bra,  størrelse og vekt tatt i betraktning. Sammenlignet med f.eks Askeladden 14-2210 som jeg hadde for mange år siden. 

Link to post
Marius Engel skrev On 10.7.2024 at 11.38:

 

15hk er vel største motoren jeg orker å hanskes med, pga. enkelt båtvedlikehold. Noe større blir veldig tungt å slenge i bagasjerommet på bilen når det må fikses/vedlikeholdes.

 

Mulig dette er gammelt nytt, men så vidt jeg vet er de fleste nyere 4-taktere stort sett samme grunnmotoren i 9,9 til 20, og følgelig er det ingen vektforskjell mellom 15 og 20 hk. For Suzuki er det i alle fall slik, mens det blir et betydelig vekthopp fra 20 til 25 hk, fordi den da får en sylinder ekstra (3 vs 2). 

Link to post
Korsfjord skrev 9 minutter siden:

5 hk ekstra utgjør jo ganske mye for en liten og lett båt som dette. Vil tro det nettopp er ved tung last man merker størst forskjell. Støtter deg på at det i så fall bør være en så lett motor som mulig. Den har jo også et selvlensesystem der vannet renne ut gjennom båtens bunn, dette kan kanskje også bli forhindret i å fungere som det skal dersom motoren blir for tung. 

Ellers enig i at sjøegenskaper er relativt gode på denne båten, den tar sjøene bra,  størrelse og vekt tatt i betraktning. Sammenlignet med f.eks Askeladden 14-2210 som jeg hadde for mange år siden. 


Jeg tenker (håper) på det samme. Det er kun ved mye last i båten jeg vil ha litt ekstra.

 

Selvlensesystemet fungerer bra. Når jeg står bak i båten så er det ikke mye ekstra vann som kommer inn før det er på nivå.

 

Synes båten slår litt mot bølgene når jeg har lite last i båten, men går ganske mykt og tørt når jeg har litt bagasje :) 

Link to post
TåT skrev 11 minutter siden:

Mulig dette er gammelt nytt, men så vidt jeg vet er de fleste nyere 4-taktere stort sett samme grunnmotoren i 9,9 til 20, og følgelig er det ingen vektforskjell mellom 15 og 20 hk. For Suzuki er det i alle fall slik, mens det blir et betydelig vekthopp fra 20 til 25 hk, fordi den da får en sylinder ekstra (3 vs 2). 


ja, det er sant.

 

Det jeg refererte til tidligere va 15hk 2-takt, min veier 34 kilo.

 

Men jeg har funnet ut at hvis jeg rygger hekken på båten opp i fjæra, skal jeg klare å få av en 43 kilos motor. Sånn jeg tenkte var at i dag klarer jeg å løfte av motoren når jeg henger over ripa bak, men man får litt mer stabilitet og kraft om man står i fjæra og løfter av. Så da går det med 20hk 4-takt, om jeg velger eks. Suzuki eller Tohatsu.

Link to post

Jeg har en Suzuki DF 15 hk som jeg har løftet en del av og på i fjæra. Det er en klar fordel å kunne stå på utsiden av båten. Jeg pleier å dra båten opp med baugen først på en strand, og så vasse litt ut med motoren om det er nødvendig. Men jeg har en veldig lett alu.båt som er lett å dra litt opp. Særlig når motoren er av. 

Link to post
TåT skrev 3 minutter siden:

Jeg kan for øvrig legge til at jeg har hatt stor glede av en enkel motortralle fra Biltema når motoren skal flyttes hit og dit. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/transporttralle-utenbordsmotor-50-kg-2000059934

 

Den er fin den der. Jeg bruker den samme :)

 

Eneste ulempen er at det er vanskelig å finne en passende stamp/bøtte å ha under, som passer mellom bøylene og samtidig rommer undervannshuset.

Link to post
TåT skrev 18 minutter siden:

Jeg har en Suzuki DF 15 hk 

Ser at Suzuki DF15/20 veier 44 kilo med kort stamme. Tilsvarende Tohatsu veier 43 kilo.

 

Prisen er den samme. Så finnes det noen grunn til å gå for Suzuki framfor Tohatsuen?
 

Suzuki har slavolum 327cc, tohatsu har 333cc. Anbefalt turtall for Suzuki er oppgitt til opptil 6300rpm, mens Tohatsu opptil 6100rpm.

 

Jeg aner ikke om disse dataene har betydning/relevans for ett slikt valg. Men vekten er jo vekten.

Link to post

Jeg har som nevnt en DF 15. Jeg har også hatt en firtakter Tohatsu 20 hk. Det var nok forrige generasjon, for den veide 52 kg, mener jeg å huske. Jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Litt irriterende at man må skru av sidedekselet på Suzukien for å bytte oljefilter. Det måtte man ikke på Tohatsuen. Suzukien har vel registerkjede. Om Tohatsuen har reim, tror jeg det ville vært utslagsgivende i favør av Suzuki for min del. Enklere vedlikehold. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...