Jump to content

Fart: Hobby 420 m/15hk Mercury 2T?


Marius Engel

Recommended Posts

Sturee skrev 3 minutter siden:

Har du prøvd med et eller to hakk mindre propell? Ville kanskje prøvd det først. Hvis du har 10" stigning nå ville jeg kanskje prøvd 8" istedenfor

Nei, jeg har ikke det. Jeg tror det er 9 i stigning på denne. Men jeg synes det blir litt dumt å kjøpe propell, uten å vite at det gir noe.

 

Tenker du det vil hjelpe merkbart?

 

Kanskje om jeg finner noe på bruktmarkedet.

Link to post
TåT skrev for 2 timer siden:

Jeg har som nevnt en DF 15. Jeg har også hatt en firtakter Tohatsu 20 hk.

På samme båt?  merket du isåfall noe særlig forskjell i krefter?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 16 minutter siden:

På samme båt?  merket du isåfall noe særlig forskjell i krefter?

Nei, det var ikke samme båt. Tohatsuen var langstammet og satt på en båt jeg har solgt. Den ville ikke passet på alu.jolla, så derfor Suzukien. Kjøpte Suzukien ut ifra ønske om lav vekt og fordi jeg fant et godt tilbud. 

Link to post

Mindre propell vil hjelpe ja, for da jobber motoren lettere og blir mindre påvirket av last. Som å gire ned litt.
 

Ikke sikkert du mister noe toppfart heller da det ikke høres ut som motoren når maks turtall med det oppsettet du har nå og kun en person i båten

Link to post
Sturee skrev for 1 time siden:

Mindre propell vil hjelpe ja, for da jobber motoren lettere og blir mindre påvirket av last. Som å gire ned litt.
 

Ikke sikkert du mister noe toppfart heller da det ikke høres ut som motoren når maks turtall med det oppsettet du har nå og kun en person i båten

Ok.

 

Kanskje jeg skal gi det ett forsøk. Bør jeg gå ned ett eller to hakk på stigning? 

 

Har du/dere en link til passende, og billig, propell?

Mercury viking 10hk (nå 15hk), 2Takt, 1997.

 

prøver å måle diameter. Radius er ca 11,4-11,5 cm, noe som gir diameter på knappe 23 cm (9tommer). De fleste propellene jeg finner på nett har en diameter på 9 1/4 tomme. Så da blir jeg litt usikker på om jeg måler rett.  Kun på e-bay dukker det opp noen 9-toms propeller til motoren. Men det gjør kanskje ingenting å gå opp 1/4 tomme, om stigningen går ned?

 

merking på propell. Det er ingen annen merking på den. er det 9 i stigning på denne?
IMG_6240.jpeg.2b80b744508af03ef278af56e7607603.jpeg

IMG_6238.jpeg.0394a15e9b0096c0348e94e7bbc2a6f2.jpeg

 

(Jeg vet malingen flasser litt. Jeg fyllte hakkene med kjemisk metall, pusset den og sprayet over med Hammerite, men den bruker jo ukesvis på å herde fullstendig. Jeg skal pusse over igjen når manlingen er ferdig herdet.)

 

———————

 

Jeg har selvsagt mest lyst på en 20hk, pluss optimal propell, men det koster jo utvilsomt mest. Tohatsuen på 43 kilo koster 30.000kr ny, det er foreløbig utpekt modell ;) 

Link to post

Høyere diameter tror jeg bare er positivt i dette tilfellet, mer skyv. Kunne sikkert med fordel montert en 4 blader også om det er å få tak i. Men nå er ikke jeg noen propellekspert.

 

F.eks:

https://www.winrace.no/aluminium/solas-a-amita-3-9-1/4-x-8-alu
 

eller:

https://www.winrace.no/aluminium/mercury-9-3/4-x-6-1/2-alu
 

Ville ringt winrace, forklart problemstilling og bedt dem om en anbefaling, så er du langt på vei 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da ble det en Tohatsu 20hk på denne båten. 4-takter, 43 kilo :)

 

Disse motorene må jo dessverre kjøres inn, så jeg må kjøre litt moderat, og får ikke testet ut oppsettet skikkelig enda. Men jeg har etterhvert prøvd med fullt pådrag litt.

 

Tilten har jeg justert til der jeg tror den virker best (altså ett hakk ut fra helt inne).

 

Når jeg jeg begynner å komme nært full gass er jeg oppe i ca. 22 knop, går jeg mot maks slår turtallsperren inn. Dette er når jeg er alene i båten.

 

Hvorfor slår turtallsperren inn? Er det noe som kan ta skade? Er det noe som må gjøres her?

 

Jeg har jo en mistanke at når vi nå blir flere i båten, så vil motoren få mer å jobbe mot, og turtallsperren kanskje ikke slår inn? Det er jo med fullastet båt jeg ønsker disse ekstra kreftene. Jeg synes denne båten har en fin fart i rundt 20 knop, noe særlig mer blir ganske brutalt når bølgene kommer imot.

 

Link to post

Forhandler mente at propellen var for liten, jeg burde gå over til ett hakk større propell. Det var visst samme stigning, men større diameter, på neste propell. Men det må jo være stigningen som er forskjellig, og ikke diameter. Jeg dobbeltsjekker med han før jeg evt. bestiller.

 

Jeg kan ta den som fulgte med i innbytte, så det var jo hyggelig.

 

Men jeg blir usikker på hva som er best?

 

Med last i båten kan den propellen som er for liten når jeg er alene, kanskje være den beste? Eller bør man uansett bytte propell om motoren går for lett når man er alene i båten?

 

Motoren treffer turtallsperren ved omtrent 90% pådrag (vil jeg tippe).

Link to post

Siden jeg har samme båt, er det interessant å lese om erfaringene dine. Kanskje lurt å prøve den ut med den belastning som du tenker er vanligst, jeg har forstått det sånn at du var alene ombord nå, og at du vanligvis har med deg en eller to personer og tilhørende utstyr?

Link to post
Korsfjord skrev 12 minutter siden:

Siden jeg har samme båt, er det interessant å lese om erfaringene dine. Kanskje lurt å prøve den ut med den belastning som du tenker er vanligst, jeg har forstått det sånn at du var alene ombord nå, og at du vanligvis har med deg en eller to personer og tilhørende utstyr?


Er nok vanligst med 1-2 personer og utstyr.

 

Men det er når vi er flere jeg ikke har vert fornøyd med farten, og det forekommer relativt ofte. Derfor oppgraderingen av motor :)

 

Og for å legge til en notis som er relevant for andre diskusjoner på forumet: Hvis noen lurer på om det er forskjell mellom 15Hk 2-takt, og 20hk 4-takt, så kan jeg si at det er betydelig :) Lyden er også betydelig mer avslappende når man kan gli avgårde på moderat turtall.

Link to post

Da har jeg prøvd båten litt. Propellen ble byttet til samme størrelse, men stigningen gikk fra 10" til 11,5". Original Tohatsu propell begge deler.

 

Med originalpropell (10" stigning) treffer den turtallsperren ved full gass og ca. 20 knop, med 2 voksne, men lette, fridykkere. Og alene i båten treffer den turtallsperren ved ca 22 knop og 85-90% pådrag.

 

Med ny propell med 11,5 tommer stigning treffer jeg ikke turtallsperren, selv når jeg er alene i båten. Farten blir ca. 23,5 knop på maks.

 

Da gjenstår det å teste den ut med last i båten, og se hvordan det fungerer.


Hadde faktisk trodd at jeg skulle få litt mer enn bare 1,5 knop ekstra alene i båten med større propell, siden turtallsperren slo inn såpass tidlig med standardpropellen (10" stigning).

 

Synes også støyen er mer dempet med ny propell.

 

Uansett, jeg synes 20hk på denne båten passer meget bra. Den håndterer det helt fint, og den ekstra kraften er veldig god å ha når man skal ha litt last i båten.

 

Samtidig kan man sitte to personer bak i båten med 20 hk, og fortsatt plane lett. Det er en stor fordel når det er humpete forhold, fordi passasjeren slipper å bli hamret like hardt i bølgene når han/hun sitter bak i stedet for framme på benken :) 

 

Forbruket og bråket er også merkbart lavere med 20hk 4-takt 2024 modell, enn 15hk 2-takt 1997 modell ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...