Jump to content

Nidelv 24 - septiktank fyller seg når det regner

Nybåt

Recommended Posts

Er på båttur med min Nidelv 24 fra 79. Etter gårsdagens regnvær oppdaget vi at vann på gulvet og lukt i kabinen. Tepper var søkk vått. Når vi tok det ut ser vi at det renner/pippler vann fra «under» benkene». Finner ikke vann inne i oppbevaringsrommene i benkene. Lukter kraftig, nærmest urin. Vi tørker opp vasker. Sjekker septiken og den er helt breddfull. Får tømt den, jepp rett i fjorden! VI kan ikke sover i kahytten så tar en natt på hotell. Kommer tilbake til båten, fortsatt pipler det vann ut fra under benkene, men vesentlig mindre. Men, septiken er igjen nærmest halvfull. 

Litt rådvill på hva jeg gjør nå. Prøver å samle opp nok til å sjekke om det er saltvann. 

• 1 måned senere...

Oppdatering: 

Viste seg det var flere feil her: 

- Vannet i kahytten er saltvann. 

- Lufting til septik var tett så åpenbart fått hevert effekt som fyller tanken. 
- slange fra toalett til tank var løs så lakk litt der og

Har bestilt nye tank kobling fra Nidelv siden alt var tært bort. Bytter slanger og tar gjennomføringer når den kommer på land. 

Min 1980-modell Nidelv 24 hadde også original tanktilkobling av messing der røret til utpumping var korrodert vekk. Luftingen var tett og brakk da jeg forsøkte å rense. Jeg bestilte da en ny i syrefast stål med 1" lufting. Den originale var 1/4". Du bør gjøre det samme hvis det ikke er for sent. Jeg monterte forøvrig septikavsug over dekk samtidig via en treveis ventil. Dette har fungert bra i to år nå. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...