Jump to content

Tåler biltemas batterilader modifisert Sinus?

Moas-ark

Recommended Posts

Jeg er ute etter en omformer 12 til 220v for å kunne lade en lithium batteribank jeg har separat. Jeg har biltemas batterilader på 25A. ( lader lithium med 15A)

Er det noen som har erfaring om den kan brukes med modifisert sinus? 
Jeg vet det finnes flere løsninger med dc-dc ladere osv, men akkurat nå leter jeg etter en lavbudsjett løsning. 

IMG_0016.jpeg

Moas-ark skrev 59 minutter siden:

Det er nok ikke det, de vet ikke mer enn det som står på esken.

Skal du ha svar på noe så hender det at en mail til kundeservice@biltema.no har litt peil.

Moas-ark skrev On 9.7.2024 at 15.13:

Jeg er ute etter en omformer 12 til 220v for å kunne lade en lithium batteribank jeg har separat. Jeg har biltemas batterilader på 25A. ( lader lithium med 15A)

Det er vel dårlig butikk å lade lader lithium med omformer 12 til 220v.

Dette sier Sunwind

Kan jeg benytte en omformer med modifisert sinus til 230 volt utstyr?

Vi anbefaler at du bruker en omformer med ren sinus, ikke modifisert sinus.

Alle produkter som drives på 230 volt forutsetter ren sinuskurve. Modifisert sinus, eller riktigere sagt, firkantspenning, er en enkel og grov måte å lage 230 volt vekselstrøm på, og hvordan produktet håndterer firkantstrøm er umulig å forutsi. Det kan gå bra, men vi anbefaler omformere med ren sinus. Disse er blitt betydelig rimeligere de siste årene og vi i Sunwind har valgt å kun selge sinusomformere og ikke firkant for å unngå eventuelle problemer.

For å forvirre sier Skanbatt om Inverter

image.png.d8cf047bdf88bbbb0f18f4f2b0b75f8a.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

alidal skrev 35 minutter siden:

Og jeg har ladet x antall dingser/pc`er med modifisert sinus i sikkert 20 år og ikke ødelagt noe som helst..

Bare som en opplysning, ikke anbefaling :smiley:

Samme her.

Denne inverteren er brukt til omtrent alt. Kjøpt hos Seatronic i ca. 2006.

Denne har drevet tv ombord (220v) , pc'er, diverse batteriladere, elektriske tannbørster, dab-radioer, småverktøy, m.m. Kan ikke huske den har feilet noen gang.

Men det gir selvsagt ingen garanti for andre typer invertere med modifisert sinus.

20240711_081648.jpg

Roger jo skrev for 15 timer siden:

Skal du ha svar på noe så hender det at en mail til kundeservice@biltema.no har litt peil.

Det er vel dårlig butikk å lade lader lithium med omformer 12 til 220v.

Jeg har skrevet med biltema 😅

Biltema: Det kan vi ikke garantere resultatet, da det ikke er ment å kobles til noe annet enn vanlig vegguttak 

God butikk? Tja, jeg tar gjerne i mot innspill, men jeg har ikke funnet noen andre billigere løsninger. Laderen sitter der fra før og trenger bare få strøm. Det er bare tenkt for å kunne topplade lithiumbatteriet mens vi kjører og kunne ha mulighet til å fylle litt fra motor i naturhavn med mange dager uten sol. Stort sett holder batteriet seg godt med solceller 

TideRace skrev 32 minutter siden:

Med "God butikk" mener nok @Roger jo at du vil få et betydelig energitap mellom 12v inn i inverteren og ut i ladeeffekt på lithiumbatteriene. Men bruker du denne løsningen kun når motoren går, spiller antagelig et slikt tap liten rolle.

Takk for oppklaringen 😊 Det skal bare brukes mens motor går. Men jeg tar gjerne i mot forslag på bedre og billigere løsninger også 👍

Moas-ark skrev 1 time siden:

Men jeg tar gjerne i mot forslag på bedre og billigere løsninger også 👍

Som alt annet kan det sikkert være store kvalitetsforskjeller på invertere, siden noen virker bra og andre medfører at ting dævver. Jeg vil anta at en inverter med modifisert sinus fra en anerkjent leverandør med kvalitetskomponenter leverer en mer "stabilisert" spenning enn det du får kjøpt betydelig billigere via Temu eller Aliexpress. Når jeg ser Kina-invertere med spec på 2000w-3000w til noen hundrelapper, hvor det medfølger syltynne kabler og som ikke engang har kjøling, antar jeg at 220v ut er betydelig mer firekanta og frynsete i kantene enn det min leverer 😅

TideRace skrev 5 minutter siden:

Jeg holder nok med deg der. Det kjipe er at jeg kjøpte meg en med ren sinus, men jeg klarte å kjøpe for liten, startpeaken på laderen er for høy. I iveren etter å montere kastet jeg all embasje slik at jeg ikke kan sende den tilbake 😅😆 Kjedelig å kjøpe en ting til som kanskje heller ikke virker. Det beste hadde vært om jeg kan lade rett fra dynamoen, men det er jo også nesten umulig å lese seg frem til 🙈

Siden du slik jeg forstår det skal bruke dette til å lade en batteribank som har forbrukere tilkoblet og slått på, er det ikke bare et spørsmål om laderen tåler dette. Store mengder støy vil bli koblet til 12V siden og spørsmålet er om utstyret som er tilkoblet vil få feilfunksjon eller bli ødelagt. Som elektronikkingeniør med mer enn 30 års erfaring med produktutvikling vil jeg si at dette er noe en absolutt ikke bør gjøre. 

Moas-ark skrev 16 minutter siden:

Det beste hadde vært om jeg kan lade rett fra dynamoen, men det er jo også nesten umulig å lese seg frem til 🙈

Min inverter har "soft start", som hjelper til ved høy startpeak. Funker glimrende.

Å lade lithium via dynamoen er jo det alle andre gjør her på forumet, og som vel er den mest effektive måten å løse dette på.

Siden lithium ikke kommer inn i min båt før neste batteribank-bytte, er jeg ikke den rette til å svare videre. Foreslår derfor at du oppretter en ny tråd med god beskrivende overskrift,  "Lade lithium-batteri via dynamo", etc, så går jeg ut fra at du har mottatt gode løsninger på dette i løpet av dagen.

Lykke til 🙂👍.

abbor skrev 1 time siden:

Siden du slik jeg forstår det skal bruke dette til å lade en batteribank som har forbrukere tilkoblet og slått på, er det ikke bare et spørsmål om laderen tåler dette. Store mengder støy vil bli koblet til 12V siden og spørsmålet er om utstyret som er tilkoblet vil få feilfunksjon eller bli ødelagt. Som elektronikkingeniør med mer enn 30 års erfaring med produktutvikling vil jeg si at dette er noe en absolutt ikke bør gjøre. 

Her henger jeg ikke helt med. Hva vil lage støy? Omformeren?  Laderen bruker jeg ellers når jeg ligger i havn uten problem. Forbrukerne er i hovedsak kjøleskap og kartplotter under fart. Vil det bli støy på 12v siden gjennom laderen?

TideRace skrev 1 time siden:

Min inverter har "soft start", som hjelper til ved høy startpeak. Funker glimrende.

Å lade lithium via dynamoen er jo det alle andre gjør her på forumet, og som vel er den mest effektive måten å løse dette på.

Siden lithium ikke kommer inn i min båt før neste batteribank-bytte, er jeg ikke den rette til å svare videre. Foreslår derfor at du oppretter en ny tråd med god beskrivende overskrift,  "Lade lithium-batteri via dynamo", etc, så går jeg ut fra at du har mottatt gode løsninger på dette i løpet av dagen.

Lykke til 🙂👍.

Takk! Jeg venter på svar fra skanbatt også, håper det kan komme noe vettu fra de. Det er jo i utgangspunktet ikke noe stort problem, men har kjent litt på strømangst med så mange grå dager etter hverandre. 

Moas-ark skrev 14 minutter siden:

Her henger jeg ikke helt med. Hva vil lage støy? Omformeren?  Laderen bruker jeg ellers når jeg ligger i havn uten problem. Forbrukerne er i hovedsak kjøleskap og kartplotter under fart. Vil det bli støy på 12v siden gjennom laderen?

Ja, det vil bli svært mye støy som kobler seg fra inverteren til 12V siden, dette vil kunne forårsake problemer for og/eller ødelegge kartplotteren. 

Elektronisk utstyr har normalt spesifikasjoner for hvor mye spenningsrippel det kan tolerere. Er nok ikke alltid spesifisert for kartplottere siden de er beregnet for bruk med en forholdsvis ren batterispenning. Men jeg kjenner kretsene som typisk brukes og hva som er akseptabel støy. 

abbor skrev 6 minutter siden:

Ja, det vil bli svært mye støy som kobler seg fra inverteren til 12V siden, dette vil kunne forårsake problemer for og/eller ødelegge kartplotteren. 

Elektronisk utstyr har normalt spesifikasjoner for hvor mye spenningsrippel det kan tolerere. Er nok ikke alltid spesifisert for kartplottere siden de er beregnet for bruk med en forholdsvis ren batterispenning. Men jeg kjenner kretsene som typisk brukes og hva som er akseptabel støy. 

Takk. Nyttig info 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...