Jump to content

Navico skimmer-svinger til Simrad NSS9 EVO3?

TL

Recommended Posts

Hei.

Den orginale skimmeren som var til min Simrad NSS9 EVO3 var gåen, og jeg måtte bytte den ut. Har kjøpt en Navico skimmer (https://www.marineshop.no/navico/147651/navico-hdi-skimmer-svinger-9-pin-mid-høy-455-800khz-xsonic-cirp), men etter at jeg installerte den i båten så kommer ikke dybden opp på Simrad visningen. Skimmeren skal være kompatibel med Evo3. I ekkoloddvisningen så ser det ut til at skimmeren stort sett ser bunnen, men Simradplotteren tolker det ikke som bunnen og viser det i plotteren. Er også et problem nå at dybdemålet faller helt ut selv i liten fart med båten. Med den tidligere skimmeren (som utseendemessig var helt lik den jeg nå har installert), måtte jeg opp i plan før dybdemålet falt ut. Skimmer står på akkurat samme sted som forrige skimmer. 

Noen som har tips på hva som kan være galt?

Gå til Instillinger, Ekkolodd og gjenopprette ekkoloddinstillinger 

Antar du har koblet svingeren til Sonar port 1 (blå mutter) 

Gå så til Instillinger, Ekkolodd, Installasjon velg Denne enheten kanal 1 på toppen av siden, gå til bunnen av siden og velg 83/200 HDI (kan også være M/H HDI avhengig av softwareversjon). Husk å trykk på lagre. 

• 1 måned senere...

Hei @abbor!

Takk for svar på denne (beklager sein takk :) )

Har prøvd å gjenopprette ekkoloddinnstillinger, og ser at downscan fungerer, men har ikke fått 83/200 til å fungere skikkelig. Den står i port 1. Mulig jeg har gjort noe feil, så får forsøker gjenoppretting igjen. Har lurt på om giveren faktisk er kompatibel med Simrad NSS Evo3, men den er vel det?

Hvis det viser seg at det er noe feil med giveren siden 83/200 ikke fungerer, så vurderer jeg å kjøpe en 50/200 giver (båten går på saltvann). Hvilken giver vil du anbefale da? Har vurdert en slik: https://www.marineshop.no/navico/133083/navico-hdi-hekksvinger-hi-lo-9pin-xsonic-50-200-khz-plus-400-800-khz-chirp-downscan?_gl=1*1h7tkky*_up*MQ..*_ga*OTg0MTU1NTc2LjE3MjU0NzUyNDc.*_ga_YRXXVQC8W4*MTcyNTQ3NTI0Ny4xLjEuMTcyNTQ3NTMxOC4wLjAuMA..

Ekkoloddet brukes primært til dybdemålinger, men også noe til fiske. Vil det være verdt å gå fra 83/200 svinger til 50/200 svinger?

Takk for tips!

Svingeren er kompatibel med NSE Evo3. 

Hvis du ikke får den til å virke ved å gjenopprette ekkoloddinnstillinger så er det neste å gjøre full hardware reset. Husk backup av waypoints først. 

Jeg får ikke opp linken du postet, men ut i fra teksten kan jeg se det er riktig svinger. 

Jeg foretrekker 50/200 kHz HDI over 83/200kHz HDI når det blir 30m eller dypere. Du vil kunne se sei av litt størrelse ned til 140-150m på 200 kHz eller høy CHIRP med denne svingeren. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...