Jump to content

Lithium på utenbords, 2 monteringsalternativer - hvilken velger jeg?


chrisrik

Recommended Posts

Hei! Sitter med et forbruksbatteri, Sønnak SR550 (115ah) som plages med å holde på spenningen spesielt lenge. Det har nok fått kjørt seg over mange år.

Som resten av "verden" er det da Lithium som står på trappene.

Båten har en Suzuki DF300 fra 2008 med en 54a dynamo som jobber ufortrødent med å holde liv i batteriene mine.

Slik det er koblet opp idag, er det to separate ladekretser ut av motoren, hver på 27 ampere som går til hhv start og forbruk.

 

Forbrukere vil være kjøleskap, en wallas kokeplate, litt smått med lys og radio. etter hvert en dieselvarmer (weekendcruiser). Relativt beskjedent altså.

Ligger svært sjelden i uthavn over flere dager. Stort sett daglig forflytning.

 

Så til alternativene:

1: Montere inn en 18a dc-dc lader på forbrukskretsen.

Dette gjør at kretsene fremdeles er helt adskilt.

Belastningen på dynamoen blir svak.

Ikke risiko for noe bugs med tomt startbatteri.

 

Ulempe? Kun 18a inn på batteriet. Ser for meg et 150ah batteri..

 

2: Droppe forbrukskretsen.

Motoren feeder da 54a inn til startbatteriet.

Montere en 30a dc-dc-lader fra startbatteri til lithium.

Sørge for at Engine shutdown detection fungerer.. :giggle:

 

Foreløpig heller jeg mot alternativ 2. Mtp raskere lading - greier egentlig ikke se noen nedsider.

Forbruksbatteriet brukes kun til start/stop, og bittelitt baugpropell og ankervinsj. Men disse brukes aldri uten at motor er igang.

Tror ikke jeg har opplevd å ha lite strøm på startbatteriet.

 

PS. har alltid med en sånn usb-boosterpack. Men aldri prøvd den...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Hei.

 

Startarar brukar mange amp i startlyebliklet, men lite straum totalt sett.

 

På seglbåten vår går all ladestraum inn på kvar sitt Optima red startbatteri. Forbruksbatteriet (220 ah lithium) blir lada frå forbruksbanken via ein 30 amp Victron dc dc-ladar.

 

Dette er ikkje den mest økonomiske måten å gjeta det på, men det fungerer veldig bra. 

 

Båten har to motorar på 18 hk.

Dynamoane er på 80 amp.

 

Det er 12-15 % tap i dc dc-ladarane, og dynamoane får jo berre levert 30 amp inn på forbruksbatteriet etter at startbatteria er fullada. 

 

På din båt vil eg tru det vil fungera fint å senda all ladestraum til forbruksbatteriet, og lada startbatteriet via ein dc-dc ladar.

Link to post

Har også Suzuki300 koblet mot to blybatterier og BEP rele. altid strøm. Har ikke lading/landstrøm permanent tilkoblet.bruker kjøleskap bare på landstrøm eller under gange. ellers ikke så mye forbrukere da. Dieselvarmer går stort sett bare når jeg er i gange. Ledlys både utvendig og innebelysning. Baugpropell trengs nesten ikke med 300hk og 16" propell. Motor starter veldig lett etter 2-3 uker ligge. 3 hovedstrømsbrytere med crossover og eget sikkringsskap for landstrøm. Dette fungerer veldig bra

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 6 timer siden:

Har også Suzuki300 koblet mot to blybatterier og BEP rele. altid strøm. Har ikke lading/landstrøm permanent tilkoblet.bruker kjøleskap bare på landstrøm eller under gange. ellers ikke så mye forbrukere da. Dieselvarmer går stort sett bare når jeg er i gange. Ledlys både utvendig og innebelysning. Baugpropell trengs nesten ikke med 300hk og 16" propell. Motor starter veldig lett etter 2-3 uker ligge. 3 hovedstrømsbrytere med crossover og eget sikkringsskap for landstrøm. Dette fungerer veldig bra

Litt usikker hva/hvordan dette svarer på hva trådstarter søker svar på? 

Men kanskje kjekt å vite du har nok strøm ombord i din båt når du har et helt annet bruksmønster enn trådstarter? 

Link to post
Ask skrev for 12 timer siden:

 

På din båt vil eg tru det vil fungera fint å senda all ladestraum til forbruksbatteriet, og lada startbatteriet via ein dc-dc ladar.

 

Kjekt med forum der man får enda flere ideer. Artig tanke å lade forbruksbatteriet først.. Takk for innspill!

 

Captain A skrev for 10 timer siden:

Kan ikkje du bare ha det slik du har det i dag da ? Skifte ut til lithium med det bly batteri 

Den Suzuki lader fungerer vel like godt til lithium som til bly

 

sjekke kor mykje baugpropeller trekker og evt ha stort nok litium til det

 

 

Nøyer meg med lithium til forbrukerne :-)

Så er det så mange meninger og synspunkter rundt dynamoens kapasitet og evne til å håndtere lithium..

Så DC-DC-ladern er (kanskje?) mest for å gi fred i sjela..

 

J-Å skrev for 1 time siden:

Jeg anbefaler den nye Victron Orion XS 50A DC-DC, i ditt alternativ 2.

Den så ikke dum ut! Dog ikke isolert (usikker på om jeg har behov for dette), og så er det nok en båtlapp ekstra hehe :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Ask skrev for 13 timer siden:

 

På din båt vil eg tru det vil fungera fint å senda all ladestraum til forbruksbatteriet, og lada startbatteriet via ein dc-dc ladar.

Det er en risiko med det Hvis BMS kutter så risikerer en at dynamoen går ubelastet. Den nye Victron 50A DC-DC er svært effektiv, så det er lite å hente på å koble omvendt.

Link to post
J-Å skrev 49 minutter siden:

Det er en risiko med det Hvis BMS kutter så risikerer en at dynamoen går ubelastet. Den nye Victron 50A DC-DC er svært effektiv, så det er lite å hente på å koble omvendt.

 

Eg kan ikkje nok om straum til å sei kva som er best. Eit element er at den ladaren kostar ca 4,5 k.

 

Då kan det vera eit godt alternativ å ha eit større startbatteri, og eventuelt lada det berre med landstraum eller solcellepanel. 

Link to post
Ask skrev for 6 timer siden:

 

Eg kan ikkje nok om straum til å sei kva som er best. Eit element er at den ladaren kostar ca 4,5 

Den er litt dyr ja. Jeg savner en Victron lader som kan ta både 220V, 12V og solceller inn. 

 

De finnes fra andre leverandører, men jeg  har ikke sett noen som jeg kan anbefale:

 

https://www.12voltplanet.co.uk/news/combined-chargers-vs-separate-chargers.html

Link to post
chrisrik skrev On 9.7.2024 at 21.53:

Hei! Sitter med et forbruksbatteri, Sønnak SR550 (115ah) som plages med å holde på spenningen spesielt lenge. Det har nok fått kjørt seg over mange år.

Som resten av "verden" er det da Lithium som står på trappene.

Båten har en Suzuki DF300 fra 2008 med en 54a dynamo som jobber ufortrødent med å holde liv i batteriene mine.

Slik det er koblet opp idag, er det to separate ladekretser ut av motoren, hver på 27 ampere som går til hhv start og forbruk.

 

Forbrukere vil være kjøleskap, en wallas kokeplate, litt smått med lys og radio. etter hvert en dieselvarmer (weekendcruiser). Relativt beskjedent altså.

Ligger svært sjelden i uthavn over flere dager. Stort sett daglig forflytning.

 

Så til alternativene:

1: Montere inn en 18a dc-dc lader på forbrukskretsen.

Dette gjør at kretsene fremdeles er helt adskilt.

Belastningen på dynamoen blir svak.

Ikke risiko for noe bugs med tomt startbatteri.

 

Ulempe? Kun 18a inn på batteriet. Ser for meg et 150ah batteri..

 

2: Droppe forbrukskretsen.

Motoren feeder da 54a inn til startbatteriet.

Montere en 30a dc-dc-lader fra startbatteri til lithium.

Sørge for at Engine shutdown detection fungerer.. :giggle:

 

Foreløpig heller jeg mot alternativ 2. Mtp raskere lading - greier egentlig ikke se noen nedsider.

Forbruksbatteriet brukes kun til start/stop, og bittelitt baugpropell og ankervinsj. Men disse brukes aldri uten at motor er igang.

Tror ikke jeg har opplevd å ha lite strøm på startbatteriet.

 

PS. har alltid med en sånn usb-boosterpack. Men aldri prøvd den...

Jeg har samme båt og motor (SuzukiDF300) og samme utfordring. Har kjøpt et 150Ah lithiumbatteri og en Victron 30 A DC-DC lader. Kastet meg på for å montere, men klarer ikke å «fiske» ut de to ledningene som fører ladestrømmen ut av motoren. Under motordekselet finner jeg to hvite kabler som går inn på sikringsboksen på motoren. Dette er uten tvil de riktige, men ut av sirkingsboksen «forsvinner de i mørket», og jeg vet ikke hvor de ender. Er det noen som kan gi meg et tips? Disse kablene er jeg avhengig av for å kunne bruke alternativ 1.

Hvis jeg velger alternativ 2 er det vel bare å strekke en kabel fra startbatteriet, innom Victronladeren og så til lithiumbatteriet, og problemet er løst. Dette er ikke min foretrukne løsning, men den gir antagelig den enkleste oppkoblingen….

Jeg er åpen for tips og gode råd.

Link to post
andersb skrev for 2 timer siden:

får dere sånn kul ladedata på navi skjermen med DF300? eller på instrmentene? 

fikk det på gamlebåten (2x300 e-tec g2) der kunne jeg se volt og amper ut på utgangene på batteri, voksen lading på de med batteri som tok i mot. 

 

Har plagdes gjennom hele vinteren på å få tak i NMEA2000-dataene 😅

Omsider fått dem, men ikke rukket å studert hvilke motordata (ut over rpm, fuel, status/feilkoder). Så kanskje...

Garmin GPSmap 4012 viser i allefall ikke mer enn absolutt nødvendig motordata.

Men det er neppe like komplett som G2ene dine..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
J-Å skrev On 11.7.2024 at 5.14:

Den er litt dyr ja. Jeg savner en Victron lader som kan ta både 220V, 12V og solceller inn. 

 

De finnes fra andre leverandører, men jeg  har ikke sett noen som jeg kan anbefale:

 

https://www.12voltplanet.co.uk/news/combined-chargers-vs-separate-chargers.html


Victron multi/quattro kan vel det? I tillegg til inverterfunksjon på kjøpet. Men de er jo ikke gratis

Link to post
J-Å skrev 21 minutter siden:

Tar denne input fra dynamo/startbatteri?

Tenker du da til inverter? I så fall ja. Du kjører dynamo inn på husbatteri, og kobler tykke korte ledninger fra husbatteri til inverter. Gir dynamo f.eks 50ah, så går det rett på inverter og trekker resten av behovet på batteriet. 

 

For extra nice layout så hiver du inn Victron Lynx fordelere/busbar og kobler alt der. 😇

Link to post

lurer på om vi er litt på vei bort fra topic her 😅

 

Foreløpig lener jeg meg mot alternativ 2.

@Ask, vet du om startbatteriet "slites" raskere med dette oppsettet?

 

@A jolle, fikk du til? Jeg er også litt nyskjerrig på hvorfor du ikke ønsker alternativ 2?

Forsåvidt også hvordan en 30a lader vil "takle" å bare få 27a? Er overbelastning ikke noe å snakke?

Ser argumentet ettersom dynamoen er på 54a, og startbatteriet er stort sett (alltid?) dr fullt..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
chrisrik skrev for 5 timer siden:

 

Forsåvidt også hvordan en 30a lader vil "takle" å bare få 27a? Er overbelastning ikke noe å snakke?

Ser argumentet ettersom dynamoen er på 54a, og startbatteriet er stort sett (alltid?) dr fullt..

Hvis det er Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A , så har den fått ny software som takler den kondisjonen med lavere strøm. Hvis spenningen inn fra dynamo/startbatteri synker under Vshutdown, så vil den redusere strømmen, og prøve å opprettholde spenningen, slik diagrammet under viser. Den går altså ikke i shutown før den har prøvd å redusere strømmen.  Den nye  Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC har enda flere muligheter, og har lavere tap

image.png.55f42cf209c308b5c57f3a800a689e7e.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...