bc45 Startet 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2024 Da jeg var ute og seilte i dag opplevde jeg nesten å kollidere med en annen seilbåt. Jeg lurte på om det gjelder noen klare regler her for hvem som hadde vikeplikt og ikke. Vi krysset på styrbord halser. Vi hadde ett rev i storseilet og fullt forseil. Ca 150-200 meter bak oss seilte en annen båt på samme kurs som oss. Denne båten seilte raskere enn oss. Båten vår krenget kraftig i kastene og jeg bestemte meg for å rulle litt inn på fokka. Da jeg skulle gjøre det hang revelina seg opp i rulla og det tok en del tid før jeg klarte å få rullet inn litt av seilet. Da jeg endelig hadde fått revet var vi kommet ganske nærme et skjær og jeg så meg nødt til å slå. Jeg kikket bak meg og så at den andre seilbåten nærmet seg veldig raskt bakfra. Skipperen der hadde tydelig ikke til intensjon om å slå før han var enda nærmere skjæret enn det jeg var komfortabel med. Jeg valgte å slå, men måtte falle av litt for å få fart på båten pga en del bølger. Plutselig var vi på kurs rett mot den andre seilbåten uten at vi hadde særlig fart i båten. Han krysset på styrbord halser, mens vi seilte på babord halser og sånn sett hadde vikeplikt for han. Vi fikk ikke styringsfart og det endte med at den andre båten måtte falle av og vike for oss. Det jeg egentlig lurer på er: hadde ikke den andre båten plikt til å gi oss rom til å slå når vi nærmet oss land/et skjær? Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg eventuelt kunne løst dette annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Plikt til å gi plass i visse situasjoner er vel bare regulert i seilingsbestemmelsene for regatta, ikke i sjøveisreglene. På den andre siden har vi plikt i sjøveisreglene til å unngå konfliktsituasjoner, om mulig. Så "den andre båten" gjorde riktig da han svingte unna for deg, da situasjonen ble som den ble. Det du kunne gjort annerledes, var å ikke bare "falle av litt for å få fart på båten", men falle av nok til å gå bak styrbordbåten. Om nødvendig helt til motsatt av opprinnelig kurs. På den måten kunne han beholdt sin kurs så lenge han ønsket, og du ville bare tapt litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 9.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Synes det er rart hvis plikt til å gi plass bare skal gjelde i regattareglene. Trodde regattaregler og generelle seilregler var mye av det samme? Jeg vurderte faktisk å falle av enda mer, men den andre båten kom veldig fort og jeg var redd for å ikke få nok fart til å slippe den andre båten forbi i lo og at den andre båten da ikke skulle ha mulighet til endre kursen sin enda høyere mot vinden. Ja, ja, hadde ikke rulla låst seg så hadde jeg ikke nærmet meg skjæret med så lite fart og dermed klart å slå på en normal måte. Hele hendelsen satte en liten støkker i meg, men jeg får kanskje bare tenke på den som summen av flere uheldige faktorer. Det gikk jo bra. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 bc45 skrev 39 minutter siden: Synes det er rart hvis plikt til å gi plass bare skal gjelde i regattareglene. Trodde regattaregler og generelle seilregler var mye av det samme? Det er ikke noe som heter generelle seilregler, men du tenker sikkert på sjøveisreglene. Regattareglene dekker gjerne ting som avviker fra sjøveisreglene (lanternebruk osv), ekstra sikkerhetstiltak, samt presiserer blant annet endel situasjoner som ikke er dekket skikkelig av sjøveisreglene fordi de typisk bare skjer mellom seilbåter, eller fordi det ikke er praktisk eller mulig å legge det inn i sjøveisreglene. Sjøveisreglene kan f.eks. si at seilbåter med vind fra babord skal vike for seilbåter med vind fra styrbord, men går ikke i detalj på hvordan det skal skje. Eksempel fra regattareglene som dekker din situasjon: Om to regattabåter i samme regatta seiler på samme kurs, og le båt kommer for nær land kan han praie «Plass for land». Da skal lo båt svare med å slå for å gi plass, eller praie tilbake «Slå selv». Le båt må da slå (og som i ditt tilfelle blir den babord-båt) og må da forholde seg til at vikepliktssituasjonen har endret seg og han må holde unna le båt som kommer på utsiden. Det kan bety at le båt når han slår må ta en full 180 graders u-sving tilbake i eget kjølvann for å unngå en situasjon med lo båt. Noe sånt ser du ikke i sjøveisreglene. —————————— Tillegg etter å ha lest gjennom innlegget ditt en gang til: For din spesifikke situasjon så er det vel egentlig ikke så mye du kunne gjort annerledes. Du kunne prøvd å få kontakt med den andre båten og bedt om plass om han lå på utsiden og på den måte hindret deg fra å slå, men det var vel egentlig ikke situasjonen hos dere hvis innhentende båt lå direkte i ditt kjølvann. I så fall så starter situasjonen når du får problemer, slår og blir liggende nesten død i vannet og i veien for den andre båten. Innhentende båt har plikt til å holde unna (plikt til å unngå sammenstøt), og det gjør han ved å falle av. Jeg mener det ikke skal utdeles noen skyld i denne situasjonen. Det er lov å få problemer, og innhentende båt falt av og unngikk kollisjon. Helt etter boka, selv om jeg skjønner at du kanskje føler skyld og gjerne skulle løst situasjonen på en mer elegant måte. Etter hva du skrev så ble ikke innhentende båt sint eller sur. Vedkommende måtte uansett forholde seg til deg og valgt å gå enten ovenfor eller nedenfor dere ettersom dere seilte saktere enn den andre båten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bc45 Svart 9.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Skal innrømme at det er noen år siden jeg har lest Sjøveisreglene fordi jeg trodde jeg kunne dem. Men jeg synes det er litt merkelig at det ikke står noe om plikt til å gi plass for en båt som nærmer seg land, da det er sunn fornuft å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 alf-inge skrev 1 time siden: Plikt til å gi plass i visse situasjoner er vel bare regulert i seilingsbestemmelsene for regatta, ikke i sjøveisreglene. du har regel 2B Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. den sier eksempelvis en SB-båt ikke kan stå på sin rett om det betyr att BB-båten går på grunn når den viker….. eller att en le-seilbåt ikke kan stå på sin rett og seile en lo-seilbåt opp på land………. Det her er en gammel pdf-versjon av sjøveisreglerna som svenske sjøfartsverket gav ut, og efter hver regel så finnes det kommentarer hur man bør tolke regeln se kommentarena til 2B…… regeln kan tillæmpas mellom fritidsbåter https://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 17b dekker denne situasjonen. " b. Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. " Selv velger jeg oftest å slå i slike situasjoner, heller enn å falle bak. Hvis en ikke får gitt ut på storseilskjøtet, kan båten falle litt, men så krenge og komme tilbake ukontrollert. . Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Popeye70 skrev for 8 timer siden: [...] Eksempel fra regattareglene som dekker din situasjon: Om to regattabåter i samme regatta seiler på samme kurs, og le båt kommer for nær land kan han praie «Plass for land». Da skal lo båt svare med å slå for å gi plass, eller praie tilbake «Slå selv». Le båt må da slå (og som i ditt tilfelle blir den babord-båt) og må da forholde seg til at vikepliktssituasjonen har endret seg og han må holde unna le båt som kommer på utsiden. Det kan bety at le båt når han slår må ta en full 180 graders u-sving tilbake i eget kjølvann for å unngå en situasjon med lo båt. Noe sånt ser du ikke i sjøveisreglene. [...] Dette gjelder regatta, og for å unngå misforståelser: Lo båt har i denne situasjonen under regatta to valg, enten slå med en gang, eller praie "slå selv". I begge tilfellene skal le båt slå med en gang etter at lo båt har respondert. Hvis lo båt praier "slå selv" har han overtatt vikeplikten, og har antageligvis planer om å falle av og gå aktenom le båt etter at le båt har slått. Le båt (båt for babord halser etter slaget) skal ikke falle av og gå aktenom lo båt eller finne på andre krumspring etter slaget; det vil spolere planene for lo båt og vil kunne føre til kollisjon siden lo båt sannsynligvis også er i ferd med å falle av. Samme situasjon er som de andre påpeker ikke dekket eksplisitt av sjøveisreglene, men jeg mener at båt som skal holde av veien for en annen båt også må gi den andre båten plass til å manøvrere. Som regel er seilere som velger å krysse i mye vind og greier å holde god fart nokså drevene, så jeg tipper mannskapet i den andre båten hadde god kontroll på situasjon, og var klare til enten slå eller falle aktenom deg og regnet med at du kom til å slå ganske snart. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Dette er vel egentlig en ikke-sak. Opprinnelig poster føler skyld for å ha fått problemer og blitt liggende i kursen til innhentende båt, og jeg ser den. Det er ike morsomt å føle at man er i veien, men shit happens som det heter på nynorsk. I følge beskrivelsen har det ikke vært noe munnbruk, gestikulering eller annet som antyder at innhentende båt har opplevd situasjonen som er problem. Så man kan ta læring av situasjonen, og det opplever jeg at @bc45 vil. Det er bra! Men man kan aldri forsikre seg mot problemer ombord. Ting skjer, og noen ganger såres stoltheten. Andre ganger føler man mestring. Sånn er seilerlivet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bc45 Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Xtian skrev for 1 time siden: Som regel er seilere som velger å krysse i mye vind og greier å holde god fart nokså drevene, så jeg tipper mannskapet i den andre båten hadde god kontroll på situasjon, og var klare til enten slå eller falle aktenom deg og regnet med at du kom til å slå ganske snart. Det kan godt hende du har helt rett i det. Det var bare utrolig ubehagelig å miste kontrollen selv og sitte der å bare håpe de hadde kontroll i den andre båten. Xtian skrev for 1 time siden: Christian 8-) Popeye70 skrev 50 minutter siden: Ting skjer, og noen ganger såres stoltheten. Andre ganger føler man mestring. Sånn er seilerlivet. Hehe, du er nok inne på noe der. Følte meg rimelig dum da jeg satt der i en båt uten fart og kontroll. Men jeg får ta det på shit happens kontoen som du nevner. Jeg er en erfaring rikere. Skulle jeg havne opp i en lignende situasjon en annen gang, så kanskje jeg hadde valgt å falle av 90 grader i stedet for å slå. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Jukseløsningen: Slå på motor Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Maika skrev for 2 timer siden: Jukseløsningen: Slå på motor Da er man plutselig motorbåt og har vikeplikt for den andre seilbåten uansett vindretning osv. Men antakelig unntak for dette med innhenting fartøy vil jeg tro da jeg antar rask seil åt ikke har torpederingsrett på saktegående motorbåt, selv om enkelte oppfører seg slik. Jeg kjørte en gang motorbåt i ca 4 knop et set det var veldig god plass. Bak meg kom en seilbåt som innhentet meg og var på kollisjonskurs. Jeg endret kurs så vi ikke lenger var på kollisjonskurs, men da endret seilbåten også kurs så vi igjen var på kollisjonskurs. Og samme enda en gang til. Full gass gav økning til ca 5 knop, men det var ikke nok da seilbåten fortsatt halte innpå og endret kurs så det ikkenyttet å komme meg unna. Hadde heldigvis en motor til som jeg startet opp og kom meg på den måten unna forfølgeren. Men hva om jeg hadde hatt bare en motor og seilbåten er raskere enn min motorbåt og seilbåten stadig endrer kurs for å komme på kollisjonskurs og det hadde blitt kollisjon? Han kunne vel ikke da truffet gjennom at motorbåter skal vike for seilbåter og at sammenstøtet da hadde vært min skyld? Det er jo i praksis umulig å unngå sammenstøt om noen med raskere båt ønsker å krasje. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 19 fot skrev 35 minutter siden: Da er man plutselig motorbåt og har vikeplikt for den andre seilbåten uansett vindretning osv. Han var jo i en situasjon der han hadde vikeplikt, og ikke hadde styrefart. Dersom man havner i en farlig situasjon der man ikke har fart til å navigere seg unna med seil, så vil jo være en fordel å bruke motor. Om han hadde tid til å slå på motoren for å løse situasjonen er en annen sak, men det hadde potensielt kunne være en løsning på situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Popeye70 skrev for 18 timer siden: Det er ikke noe som heter generelle seilregler, men du tenker sikkert på sjøveisreglene. Regattareglene dekker gjerne ting som avviker fra sjøveisreglene (lanternebruk osv) det er 100 år siden jeg regattaseilte,( nei faktisk to år, jeg var med på en Colin Archer, på nordisk seilas, men det var dagseiling) så regattareglerne har jeg glemt å fortrengt. men vad sier disse om lanternebruk ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bellen Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Nå har jeg null peiling på seiling og hvilken "regler" dei har. Men sjøveisreglene er veldig klare på at ethvert fartøy som innhenter ett annet fartøy har vikeplikt for det innhentende fartøyet frem til det har passert. Så min mening her er at det er det fartøyet som innhenter er det fartøyet som hadde vikeplikt helt frem til at hele situasjone var under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Tsjurse Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Enig med Bellen. Dette er vel ganske greit spør du meg, han innhentet deg og hadde derfor vikeplikt hele tiden. Regattaregler er vel ofte annerledes på dette punktet, men slik er i alle fall sjøveisreglene: (se særlig bokstav d) Regel 13. Innhenting a. Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. b. Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner. c. Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed. d. En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Tsjurse skrev for 1 time siden: Regel 13. Innhenting Enkel og grei regel👍 Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Gunga Din skrev for 2 timer siden: så regattareglerne har jeg glemt å fortrengt. men vad sier disse om lanternebruk ? Regattareglene (gjelder for en spesifikk regatta) og kan f.eks. spesifisere at lanterner skal benyttes fra kl Xxxx til Yxxx, selv om sjøveisreglene er strengere. Færder’n har eget punkt om lanternebruk, eller hadde i hvert fall det tidligere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Popeye70 skrev 52 minutter siden: ........ , selv om sjøveisreglene er strengere. Trodde sjøveisreglene var ett minimikrav, men det er klart att det går ju å stenge farvannet for eks en regatta, Hamninnlöpet til Göteborg stengtes under ett par timer da VOR starten var. Men er ikke farvannet stengt, så bör man vare forsiktig med regatta speskfike regler, det kan ju vare en vanlig feriebåt man möter mitt i natten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Gunga Din skrev 4 minutter siden: Trodde sjøveisreglene var ett minimikrav, men det er klart att det går ju å stenge farvannet for eks en regatta, Du har rett, det vsr jeg som skrev feil. Jeg mente det motsatte av streng. 🫣 Sjøveisreglene kan som eksempel si at lanterner skal være tent fra kl 2100-0600, mens seilingsbestemmelsene kan si at for denne regattaen skal lanternene være tent fra 2100-0700. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Da låter det mer logisk 🙂 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Regel 13 er grei nok, så lenge det er klart at det ene fartøyet er innhentende. Men det kan av og til være litt uklart, for eksempel hvis to båter krysser side om side for styrbord halser, og den nærmest land vil slå ( plass for land). Da må den bare gjøre det, også etter sjøveisreglene, og den andre må vike ihht. 17b. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Popeye70 skrev for 11 timer siden: Du har rett, det vsr jeg som skrev feil. Jeg mente det motsatte av streng. 🫣 Sjøveisreglene kan som eksempel si at lanterner skal være tent fra kl 2100-0600, mens seilingsbestemmelsene kan si at for denne regattaen skal lanternene være tent fra 2100-0700. Jeg fann det @Popeye70…….. i Kappseilingsreglene fra Seilforbundet Appendix J1.2 nummer 12 beskriver vad arrangøren skall skrive i kunngjøringen for regattan når regattareglene ikke gjelder lenger, kun Int sjøveisregler + ett lands særregler ganske logisk, da man ikke på lanterneføring kan avgjøre om båten man møter deltager i regattan eller ikke ! https://www.norgesseilforbund.org/index.php/component/edocman/kappseilingsreglene/download?Itemid= Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Indy Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Også i kappseilingsreglene for regatta har innhentende båt vikeplikt. Kan være ganske så vanskelig å seile forbi en annen båt i regatta: går man på oversiden kan båten som blir innhentet loffe deg opp (gå så høyt mot vinden at du ikke kommer forbi), og også legge seg så langt ned mot deg at du mister vinden og heller ikke kommer forbi... Kappseilingsreglene har for øvrig ingen egne regler for lanterneføring. Den enkelte regattaarrangør kan i seilingsbestemmelsene spesifisere om kappseilingsreglene gjelder eller ikke, og evt. spesifisere tidspunkter hvor kappseilingsreglene ikke gjelder. Oftest gjelder ikke kappseilingsreglene om natta, f.eks. i Færderseilasen. I forhold til gjentakende seilbåt vs motorbåt: Situasjonen som blir beskrevet kan jo oppleves annerledes fra seilbåten. Jeg seilte nå tirsdag i Oslofjorden, og lå i 11-12 knop på slør og tok innpå en liten daycruiser som lå i 7-8 knop midt ute på fjorden. Det var litt sidebølger, som sikkert var årsak til den lave farten. Jeg har jo som gjentakende båt vikeplikt og legger meg godt ovenfor motorbåten, denne skifter da kurs minst 20 grader opp og kommer da igjen i min kurs. Jeg går 20 grader ned, motorbåten det samme. Flere ganger skjer dette til vi er ganske nær, da innser vel motorbåten at jeg vel ikke har noen interesse i å seile på ham, og holder sin kurs så jeg kan gå trygt ovenfor. For alt jeg vet kan kursendringene til motorbåten ha vært fordi han mistolket min kurs og ønsket å flytte seg ut av veien. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Xtian skrev On 10.7.2024 at 9.45: Dette gjelder regatta, og for å unngå misforståelser: [...] Hvis lo båt praier "slå selv" har han overtatt vikeplikten, og har antageligvis planer om å falle av og gå aktenom le båt etter at le båt har slått. [...] Etter å lest gjennom kappseilingsreglene ser jeg at jeg var litt bombastisk her. Lo båt overtar ikke vikeplikten, men har ansvar for å gi le båt nok plass til å slå og holde unna på en sjømannsmessig måte. Det innebærer i praksis at lo båt faller litt av og går aktenom. I noen tilfeller kan det tenkes at le båt har nok plass til å både slå og falle litt av for å gå aktenom styrbordbåten etter slaget, men i disse tilfellene vil som regel ikke le båt føle noe behov for å praie "plass for land". Christian 8-) P.S.: Skal man redigere innlegget sitt, eller svare på det? Jeg valgte å svar på eget innlegg i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.