Jump to content

Nestenkollisjon i dag- hvilken båt hadde vikeplikt?

bc45

Recommended Posts

13 hours ago, Popeye70 said:

Sjøveisreglene kan som eksempel si at lanterner skal være tent fra kl 2100-0600, mens seilingsbestemmelsene kan si at for denne regattaen skal lanternene være tent fra 2100-0700.

Sjøveisregelene opererer ikke med konkrete tidspunkt, det blir litt opp til eget skjønn nårtid det er på tide å slå på lanterner. Dersom regattareglene angir eksakte tidspunkt så blir det en klar og konsis regel å forholde seg til og likt for alle.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg mener også at dette er en ikke-sak:

* Først og fremst, "vikeplikt" og "forkjørsrett" er ikke like strengt definert på sjøen som på bilveien, begge fartøyer har plikt til å gjøre det de kan for å hindre sammenstøt

* Innhentende båt har et særlig ansvar

* En seilbåt på vei mot et skjær trenger å slå med forsvarlige marginer, og innhentende båt forventes å forstå dette. Ulike båter og kapteiner kan ha ulik oppfatning om hva som er "gode nok" marginer (og under "innocent passage" eller seiling med gult flagg kan man i tillegg måtte ta hensyn til at det finnes kystvakt/grensepoliti som ønsker enda bedre marginer - det ble full utrykning da jeg krysset litt for nært land her om dagen).

* Avhengig av båt og mannskap, det å slå kan medføre at man mister noe kontroll og trenger tid på å hente seg inn. Eksempelvis med egen båt, når jeg seiler for genoa og har babystag oppe må genoa rulles halvveis inn før jeg kan slå, og er jeg lat og ikke ruller godt nok inn medfører det fort at jeg er uten kontroll over båten i en periode

* Båtfører på båt som har kontroll på båten må alltid styre unna båt som ikke er under kommando.

* Det viktigste her er at båten som slo først var fullstendig klar over situasjonen, og kunne brukt reserveløsninger dersom innhentende båt ikke var oppmerksom på situasjonen. Dette kan være lydsignal, VHF eller bruk av motor

Apropos lydsignal - situasjonen kunne lett vært forebygget før slåing. Ett honk før man slår mot styrbord, to honk før man slår mot babord.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...