Tittin Startet 9.Januar.2006 Del på Facebook Startet 9.Januar.2006 Hjelp! Jeg har en BMW D190, 165Hk m/ gear i min båt. Trenger ny eksos maifoil og turbo. Er det noen som har slikt eller vet om noen. R. Solberg i Sandefjord som er BMW importør tar ca.20,000,- for maifoilen og 8,500,- for bytteturbo! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Prisen for turboen virker på meg som normal, men eksosmanefoilen virket noe dryg i pris.. Bytteturbo er det flere som kan levere.. http://www.gikturbo.no/default.asp?uid=9&CID=9 http://www.turboservice.no/Bytteturbo.html Her er bare to, men det finnes flere leverandører... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Tittin Svart 9.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Takker for linkene! Turboservice er ikke langt unna så jeg får prøve dem! Turboen er av merket KKH. Eksosmaifolen måtte lages på bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Takker for linkene! Turboservice er ikke langt unna så jeg får prøve dem! Turboen er av merket KKH. Eksosmaifolen måtte lages på bestilling. Hadde samme motor som deg,måtte også bytte turbo....Ringte rundt og fikk priser hos samtlige i hele norge,men turboservice var billigste leverandør Betalte 7100 kr tror jeg det var..... frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 10.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Takker for den Frank! Har ikke demontert turboen enda. Var det vanskelig å gjøre dette bytte? De to innerste av skruene som fester turboen til innsugsmaifoilen ser nesten utilgjengelige ut. Har du noen tips som jeg bør ta med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Takker for den Frank! Har ikke demontert turboen enda. Var det vanskelig å gjøre dette bytte? De to innerste av skruene som fester turboen til innsugsmaifoilen ser nesten utilgjengelige ut. Har du noen tips som jeg bør ta med meg? Det er ikke vanskelig å bytte turboen,er vel bare en sporklemme som den er festet med,slik var det på min ivertfall.. Dette er en jobb som du fint tar selv.. lykke til.. frank v. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 (redigert) Ettersom du har D190 motor, rekner jeg med du har den eksosmanifoilen hvor turboen er montert omtrent midt på undersiden? I så fall er det nok ingen annen utvei enn Solberg. Jeg har prøvd å kjøpe BMW deler fra Tyskland og Canada, men har blitt høflig (men bestemt) blitt henvist til Solberg. På den nyere BMW D636, er turboen montert i bakkant av manifoilen. I så fall kan du bruke deler fra Mercruiser 219 som er samme motoren. Disse delene skaffer f.eks en Wave-forhandler (tror neppe det blir billigere av den grunn). Her er et bilde av manifoilen til D636/219 Redigert 10.Januar.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
JonnyBoy Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Her er forøvrig et bilde av den manifoilen jeg tror du har. Vet ikke om du har bruk for dette, men litt bilder er jo alltids kjekt å ha (spesielt dersom du skal til å demontere) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
GeirFrode Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Det finnes jo rep-sett å få kjøpt til en del turboer også. Spørs hva som er galt med den du har, og om den er veldig spesiell. Er du litt nevenyttig og nøye, er det ingen hekskunst å skru på en turbo. Har gjort det selv et par ganger, og de virket begge to etterpå også. Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 11.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2006 Eksosmanifoilen jeg mener er ikke den som blir beskrevet på bildene som er sendt inn. Manifoilen som jeg er ute etter er den som står etter turboen, som eksosslangen går inn på. Der blir også eksos og kjølevann blannet. Turboen står montert på siden av motoren, ganske langt nede. 10cm klaring til skottet! Det er trangt! Sitér dette innlegget Link to post
Bamse 815 Svart 11.Januar.2006 Del på Facebook Svart 11.Januar.2006 Jeg har samme motor som deg, kom i kontakt med en som hadde laget en manifoil selv. Han jobbet med syrefast sveising, mulig han lager fler, vet ikke. Problemet er jeg husker ikke navnet, kan kansje spore det opp hvis det er intresant. Garda Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Eimo Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Hei. Prøv å kontakt Anders Älvebæck i sverige, han sitter på et stort lager av BMW deler. Han har hjemmeside også http://www.aquasafe.nu/asab/index.asp Lykke til Hylsen Eimo. Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Takker for dette! Men jeg har levert maifoilen til en som sveiser syrefast. Dette ser oppløftende ut! Jeg sender dem en mail og spør på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Eksosmanifoilen jeg mener er ikke den som blir beskrevet på bildene som er sendt inn. Manifoilen som jeg er ute etter er den som står etter turboen, som eksosslangen går inn på. Der blir også eksos og kjølevann blannet. Virker på meg som du snakker om et eksosbend og ikke eksosmanifoilen.Eksosbendet har nok en helt annen pris. Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Ja, jeg forsøkte å kalle det eksosbend når jeg henvendte meg til R. Solberg (BMW), men han insisterte på at det var en manifoil. Prisen var helt afsindig! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Dette virker nesten som et forsøk på å lure deg. Ikke f om et eksosbend koster 20 000.- ! Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Du er nok inne på noe jeg fikk bekreftet i dag! Prisen på ca 20 000,- fikk jeg i høst. Han sa at denne måtte lages på bestilling. Men jeg spurte han igjen i dag. Nå skulle han ha 10 600,- + mva Betydelig prisreduksjon men like vel, dyrt! Vedrørende turbo, fortalte han også at jeg kun kunne bruke orginal turbo fra ham! Det var en standar KKH turbo men spessielt tilpasset denne motoren. Pris: 8600,- + mva Det blir bekreftet av en her at han har kjøpt denne for 7100,- (regner med at dette var ink. mva) fra Turboservice. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.