båtsbåtsbåts Startet 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2024 Jeg er 25 år gammel og ønsker å kjøpe første seilbåt, som også vil være min første båt. Derfor er alt jeg vet om båtplass at man burde ha en. Jeg jobber i Oslo men jeg tenker det kunne vært fint med plass i utkanten av Oslofjorden, noe som Moss, Fredrikstad, Horten (andre forslag er velkomne), og jeg vil gjerne finne de billigere plassene. Når jeg søker på båtplass får jeg opp flere marinaer og alle ser ut til å ha sine egne regler på priser etc og det blir for litt forvirrende. Så spørsmålene mine er: Er det noen som har erfaringer med båtplass i det området og kan anbefale noen spesifikke steder å søke? Burde jeg da søke før jeg kjøper båt? Får man typisk plass raskt? Hva burde jeg forvente å betale for en 30 fots seilbåt? Andre tips? Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Jeg bor i Oslo og har båt i Sandefjord. Fredrikstad er fint men det er langt fra byen til sjøen (les skjærgården). Siden du tydeligvis tenker å reise litt til båten er det verdt å tenke på. Det er også greit å ha en plass med kurrant tilgang til offentlig kommunikasjon. Er ikke alltid alle som skal være med kjører bil eller blir med tilbake til plassen. Kjekt også med toalett i havna. Som Vestfolding så er det ikke mye spennende rundt Moss og Horten. Hadde nok prøvd lenger ut. Nesten bare å sette seg ned med Google maps og ta kontakt med de du finner. Det er noen år siden vi lette etter plass, men da var det ikke så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 @båtsbåtsbåts Bli det noen Skagentur? Du ble borte fra tråden du startet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Det virker som det er rikelig med plass i Sandefjord for tida, det er ledige plasser i havna jeg er nå og det har heller ikke vært etterspørsel etter den gamle plassen min i en annen havn (Thorøya). Kommer du utenbys fra har det mindre å si at de havnene som er dyrest har innleid vakthold og dermed dyrere årsleie. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Det ligger båtplasser på Finn.no. Verdt å sjekke der også, om du ikke allerede har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Vi hadde båten i Sarpsborg seilforening et par år. Billig (6000 for 36-foter), idyllisk, og 75 minutter fra Oslo med bil (bare få minutter fra E6). Sitér dette innlegget Link to post
båtsbåtsbåts Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Code0 skrev for 5 timer siden: @båtsbåtsbåts Bli det noen Skagentur? Du ble borte fra tråden du startet. Det ble en kortere tur pga motorproblemer. Setter stor pris på alle svarene på den andre tråden - jeg er ikke så kjent med skikken da, burde jeg endt tråden elns? Sitér dette innlegget Link to post
båtsbåtsbåts Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Renzir skrev for 6 timer siden: Som Vestfolding så er det ikke mye spennende rundt Moss og Horten. Hadde nok prøvd lenger ut. Det skal jeg ta med meg videre! Ser ut som det er andre gode forslag i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
båtsbåtsbåts Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 lr-80 skrev for 4 timer siden: Vi hadde båten i Sarpsborg seilforening et par år. Billig (6000 for 36-foter), idyllisk, og 75 minutter fra Oslo med bil (bare få minutter fra E6). Det ser ut som et godt alternativ men det virker ikke som det går kollektivtransport dit. Sitér dette innlegget Link to post
Marimari Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Om du bor i Bærum så er det billig i Snarøykilen Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Vi bor på Øvre Romerike og har båten i Drøbak. Veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bellil Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Hvordan ønsker du å bruke båten er viktig mener jeg. Vil du ofteut på aftenturer for sol, grill og bading så ha den nærme hjemmet. Vil du ha helgeturer og lengre tidsrom så ha den i Tønsberg/Sandefjordområdet alternativt syd for Moss. Nesoddtangen til Jeløya syd er kjedelig og tar lang tid med seilbåt. Det det kjører bil på én time fra Oslo tar jo nesten en dag med seilbåt. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Code0 Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 båtsbåtsbåts skrev for 9 timer siden: Det ble en kortere tur pga motorproblemer. Setter stor pris på alle svarene på den andre tråden - jeg er ikke så kjent med skikken da, burde jeg endt tråden elns? Jeg liker i hvert fall å snakke med folk som svarer. Og om trådstarter responderer på kommentarer blir trolig svarene mer tilpasset de opplysningene som kommer frem etterhvert. Så oppdater gjerne den tråden med dine erfaringer fra turen, selv om den ble kortere enn planlagt. Ligger læring i det også. Du leste vel såpass mellom linjene at det ikke var noen som anbefalte en slik kryssing. Hva er dine tanker etter å ha tatt en ‘prøvetur’? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Sjekk Kambo Marina. Toget fra Oslo stopper rett på utsiden av marinaen. Som også har bensin, diesel, butikk, opplagsplasser på land og sjø om vinteren, parkering for bil. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 båtsbåtsbåts skrev for 10 timer siden: Det ser ut som et godt alternativ men det virker ikke som det går kollektivtransport dit. Det er riktig, helt umulig kollektivt. Men kortere med bil enn mange som ligger nærmere i luftlinje pga nærhet til E6. Du må forøvrig definere tenkt bruk. Vi flyttet tilbake til Oslo, fordi vi da kan bruke båten ettermiddager og «halve helger» (dvs om det er andre planer, har man fortsatt resten av helga tilgjengelig i båten). Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Son kan være et godt alternativ: >1000 båtplasser, god tilgjengelighet både kollektivt (tog/matebuss ca. 30-40 min fra Oslo S, hurtigbåt fra Oslo) og med bil (ca. 45 min fra Oslo). Fint nærområde å seile i, og relativt kort vei til mange utfluktsmål i Østfold/Vestfold. Tre marinaer: Soon Seilforening, Vestby kommune og Sonskilen marina. Sistnevte har også opplag, samt motor- og plastverksted, mens de to andre har isfrie vinterplasser. Og i Son har vi en aktiv seilforening med onsdagsregatta hvis du har lyst å prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Son og Kambo ville jeg foreslått også. Definitivt dumt å kjøpe båt uten å ha plass til den. I første omgang kan det være en midlertidig plass, seff. Desto lengre man kommer inn i fjorden, desto lengre ventetid er det. Tror jeg, ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Et aldri så lite krakk i Asker og Bærum i alle fall. Plasser som før ble leid ut til 15.000 lå i mai ute til ca. 10-11.000 og er nå nede i 5-6.000. Kommer du llitt langt ut i Asker er det kanskje enda rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Typisk er det dyrere jo nærmere Oslo man kommer. Storesand på Hurumlandet kan være et greit alternativt, men ikke så idyllisk. Vallø ved Tønsberg er jo også et fint alternativ, to ulike marinaer og en båtforening. Da er det kort vei til mye fin skjærgård både på vest og østsiden av fjorden :-D Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Man kan si mye fint om Son, men billig er det ikke. Og for all del, om du får plass, sjekk at dypgående matcher eventuell båtplass. Jeg hadde båt der på 90-tallet som stakk 1,7 meter og stod fast på lavvann. Og det har ikke vært mudret siden 1980 oppover i elven. Det fine er at man som utenbygdsboende kan sette seg på venteliste for kommunal båtplass, som det etter 2025 ikke blir mange av, for noen hundringer i året. Utenbygdsboende betaler litt mer pr år enn de som bor i Vestby kommune. Relativt grei kommunikasjon med tog og matebuss. Er man kunde hos Sonskilen Båthavn, er man vel også sikret parkering for bil. Grunnen til reduksjon av kommunale plasser, er at i 2025 tilbakeføres alle plasser på 'vestsiden' av elven fra Vestby kommune tilbake til grunneier, som i praksis vil være Sonskilen Båthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Sonskilen har, etter det jeg har hørt, planer om mudring av det området de overtar fra Vestby kommune. Selv om området skifter eier, er planen fortsatt å bruke det til båtplasser. Prisnivået i Son er vel omtrent som andre havner i samme område, du må vel ganske langt unna for å finne vesentlig billigere. Kommunen har mange gratis parkeringsplasser i Son sentrum, så parkering er ikke noe problem uansett hvor du har plass. Det anbefales også å sette seg på venteliste hos seilforeningen. De har et begrenset antall plasser, men er ganske rimelige. Det medfølger litt plikter, som havnevakt en uke pr. sommer + litt dugnad, men det medfølger også et veldig godt og sosialt miljø! (ja, jeg tilhører Soon SF, og har båt der selv...) Sitér dette innlegget Link to post
båtsbåtsbåts Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Code0 skrev for 3 timer siden: Du leste vel såpass mellom linjene at det ikke var noen som anbefalte en slik kryssing. Hva er dine tanker etter å ha tatt en ‘prøvetur’? Jeg synes det er synd at turen ble så kort, skulle gjerne seilt hele den planlagte ruta. Jeg leste ikke mellom linjene at ingen anbefalte en slik tur, og det stod heller ikke der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Indy skrev 3 minutter siden: Sonskilen har, etter det jeg har hørt, planer om mudring av det området de overtar fra Vestby kommune. Hvor har du det fra? jeg har ytret ønske om mudring innerst i havnen der jeg ligger, men fikk beskjed om det ikke var snakk om mudring. Ellers er planen deres at alle de kommunale bryggene innenfor moloen skal fjernes i løpet av vinteren med nye klar til våren med strøm og vann. Tidligere leietakere til kommunen må forhandle med Sonskilen om plass på de nye bryggene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Dette med mudring sitter langt inne hos kommunen i og med at kilen og området på oversiden av broen er kvikkleire. Det er korrekt som Lars H skriver. Den gangen det ble mudret, var man nok ikke helt på rene med grunnforholdene. Og grunneier, som jeg hadde meget god kontakt med, utførte vel ting uten strikt å forholde seg til kommunalt byråkrati og sendrektighet. Skulle Hulda ligget på årsbasis hos Sonskilen Båthavn ville det kostet rundt 50.000/år pluss strøm. Sjekket det i 2023 for 5 meters plass. Så kan man vurdere rimeligheten. For å tilbringe vinteren i kommunal vinterhavn, er prisen for Hulda ca. 13.000 pluss strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Indy skrev 25 minutter siden: Det anbefales også å sette seg på venteliste hos seilforeningen. De har et begrenset antall plasser, men er ganske rimelige. Det medfølger litt plikter, som havnevakt en uke pr. sommer + litt dugnad, men det medfølger også et veldig godt og sosialt miljø! (ja, jeg tilhører Soon SF, og har båt der selv...) Artig opplysning. Jeg var selv medlem der fra ca. 1977 og et par ti-år. Vi arrangerte seilturer tur/retur Skagen, blant annet. Diverse foredrag innen tekniske temaer og langseiling. Så tørket miljøet for større båter inn, og det ble stort sett onsdagsregatta og jolleseiling. Jeg har blant annet premie for utført dugnad på det nye klubbhuset og kaien utenfor. Det ble logget arbeidstimer. Så nå er 'storbåtmiljøet' for oppadgående? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.