Jump to content

Hvor burde jeg søke båtplass i nærheten av Oslo for seilbåt på rundt 30 fot?

båtsbåtsbåts

Recommended Posts

Jeg er 25 år gammel og ønsker å kjøpe første seilbåt, som også vil være min første båt. Derfor er alt jeg vet om båtplass at man burde ha en. Jeg jobber i Oslo men jeg tenker det kunne vært fint med plass i utkanten av Oslofjorden, noe som Moss, Fredrikstad, Horten (andre forslag er velkomne), og jeg vil gjerne finne de billigere plassene. Når jeg søker på båtplass får jeg opp flere marinaer og alle ser ut til å ha sine egne regler på priser etc og det blir for litt forvirrende. Så spørsmålene mine er:

Er det noen som har erfaringer med båtplass i det området og kan anbefale noen spesifikke steder å søke?

Burde jeg da søke før jeg kjøper båt? Får man typisk plass raskt?

Hva burde jeg forvente å betale for en 30 fots seilbåt?

Andre tips?

Takk for alle svar!

Jeg bor i Oslo og har båt i Sandefjord. Fredrikstad er fint men det er langt fra byen til sjøen (les skjærgården). Siden du tydeligvis tenker å reise litt til båten er det verdt å tenke på. Det er også greit å ha en plass med kurrant tilgang til offentlig kommunikasjon. Er ikke alltid alle som skal være med kjører bil eller blir med tilbake til plassen. Kjekt også med toalett i havna. 

Som Vestfolding så er det ikke mye spennende rundt Moss og Horten. Hadde nok prøvd lenger ut. Nesten bare å sette seg ned med Google maps og ta kontakt med de du finner. Det er noen år siden vi lette etter plass, men da var det ikke så vanskelig. 

Det virker som det er rikelig med plass i Sandefjord for tida, det er ledige plasser i havna jeg er nå og det har heller ikke vært etterspørsel etter den gamle plassen min i en annen havn (Thorøya). 

Kommer du utenbys fra har det mindre å si at de havnene som er dyrest har innleid vakthold og dermed dyrere årsleie. 

Hvordan ønsker du å bruke båten er viktig mener jeg. 
Vil du ofteut på aftenturer for sol, grill og bading så ha den nærme hjemmet.

Vil du ha helgeturer og lengre tidsrom så ha den i Tønsberg/Sandefjordområdet alternativt syd for Moss.

Nesoddtangen til Jeløya syd er kjedelig og tar lang tid med seilbåt.

Det det kjører bil på én time fra Oslo tar jo nesten en dag med seilbåt.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

båtsbåtsbåts skrev for 9 timer siden:

Det ble en kortere tur pga motorproblemer. Setter stor pris på alle svarene på den andre tråden - jeg er ikke så kjent med skikken da, burde jeg endt tråden elns?

Jeg liker i hvert fall å snakke med folk som svarer. Og om trådstarter responderer på kommentarer blir trolig svarene mer tilpasset de opplysningene som kommer frem etterhvert. Så oppdater gjerne den tråden med dine erfaringer fra turen, selv om den ble kortere enn planlagt. Ligger læring i det også. Du leste vel såpass mellom linjene at det ikke var noen som anbefalte en slik kryssing. Hva er dine tanker etter å ha tatt en ‘prøvetur’?

båtsbåtsbåts skrev for 10 timer siden:

Det ser ut som et godt alternativ men det virker ikke som det går kollektivtransport dit.

Det er riktig, helt umulig kollektivt. Men kortere med bil enn mange som ligger nærmere i luftlinje pga nærhet til E6. 

Du må forøvrig definere tenkt bruk. Vi flyttet tilbake til Oslo, fordi vi da kan bruke båten ettermiddager og «halve helger» (dvs om det er andre planer, har man fortsatt resten av helga tilgjengelig i båten). 

Son kan være et godt alternativ: >1000 båtplasser, god tilgjengelighet både kollektivt (tog/matebuss ca. 30-40 min fra Oslo S, hurtigbåt fra Oslo) og med bil (ca. 45 min fra Oslo).

Fint nærområde å seile i, og relativt kort vei til mange utfluktsmål i Østfold/Vestfold. 

Tre marinaer: Soon Seilforening, Vestby kommune og Sonskilen marina. Sistnevte har også opplag, samt motor- og plastverksted, mens de to andre har isfrie vinterplasser. 

Og i Son har vi en aktiv seilforening med onsdagsregatta hvis du har lyst å prøve det.

Man kan si mye fint om Son, men billig er det ikke. Og for all del, om du får plass, sjekk at dypgående matcher eventuell båtplass. Jeg hadde båt der på 90-tallet som stakk 1,7 meter og stod fast på lavvann. Og det har ikke vært mudret siden 1980 oppover i elven. Det fine er at man som utenbygdsboende kan sette seg på venteliste for kommunal båtplass, som det etter 2025 ikke blir mange av, for noen hundringer i året. Utenbygdsboende betaler litt mer pr år enn de som bor i Vestby kommune. Relativt grei kommunikasjon med tog og matebuss. Er man kunde hos Sonskilen Båthavn, er man vel også sikret parkering for bil. Grunnen til reduksjon av kommunale plasser, er at i 2025 tilbakeføres alle plasser på 'vestsiden' av elven fra Vestby kommune tilbake til grunneier, som i praksis vil være Sonskilen Båthavn.

Sonskilen har, etter det jeg har hørt, planer om mudring av det området de overtar fra Vestby kommune. Selv om området skifter eier, er planen fortsatt å bruke det til båtplasser. 

Prisnivået i Son er vel omtrent som andre havner i samme område, du må vel ganske langt unna for å finne vesentlig billigere.

Kommunen har mange gratis parkeringsplasser i Son sentrum, så parkering er ikke noe problem uansett hvor du har plass. 

Det anbefales også å sette seg på venteliste hos seilforeningen. De har et begrenset antall plasser, men er ganske rimelige. Det medfølger litt plikter, som havnevakt en uke pr. sommer + litt dugnad, men det medfølger også et veldig godt og sosialt miljø! (ja, jeg tilhører Soon SF, og har båt der selv...)

Code0 skrev for 3 timer siden:

Du leste vel såpass mellom linjene at det ikke var noen som anbefalte en slik kryssing. Hva er dine tanker etter å ha tatt en ‘prøvetur’?

Jeg synes det er synd at turen ble så kort, skulle gjerne seilt hele den planlagte ruta. Jeg leste ikke mellom linjene at ingen anbefalte en slik tur, og det stod heller ikke der. 

Indy skrev 3 minutter siden:

Sonskilen har, etter det jeg har hørt, planer om mudring av det området de overtar fra Vestby kommune.

Hvor har du det fra? jeg har ytret ønske om mudring innerst i havnen der jeg ligger, men fikk beskjed om det ikke var snakk om mudring. Ellers er planen deres at alle de kommunale bryggene innenfor moloen skal fjernes i løpet av vinteren med nye klar til våren med strøm og vann. Tidligere leietakere til kommunen må forhandle med Sonskilen om plass på de nye bryggene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette med mudring sitter langt inne hos kommunen i og med at kilen og området på oversiden av broen er kvikkleire. Det er korrekt som Lars H skriver. Den gangen det ble mudret, var man nok ikke helt på rene med grunnforholdene. Og grunneier, som jeg hadde meget god kontakt med, utførte vel ting uten strikt å forholde seg til kommunalt byråkrati og sendrektighet.

Skulle Hulda ligget på årsbasis hos Sonskilen Båthavn ville det kostet rundt 50.000/år pluss strøm. Sjekket det i 2023 for 5 meters plass. Så kan man vurdere rimeligheten. For å tilbringe vinteren i kommunal vinterhavn, er prisen for Hulda ca. 13.000 pluss strøm.

Indy skrev 25 minutter siden:

Det anbefales også å sette seg på venteliste hos seilforeningen. De har et begrenset antall plasser, men er ganske rimelige. Det medfølger litt plikter, som havnevakt en uke pr. sommer + litt dugnad, men det medfølger også et veldig godt og sosialt miljø! (ja, jeg tilhører Soon SF, og har båt der selv...)

Artig opplysning. Jeg var selv medlem der fra ca. 1977 og et par ti-år. Vi arrangerte seilturer tur/retur Skagen, blant annet. Diverse foredrag innen tekniske temaer og langseiling. Så tørket miljøet for større båter inn, og det ble stort sett onsdagsregatta og jolleseiling. Jeg har blant annet premie for utført dugnad på det nye klubbhuset og kaien utenfor. Det ble logget arbeidstimer. Så nå er 'storbåtmiljøet' for oppadgående?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...