Goodspeed Startet 11.Juli Del på Facebook Startet 11.Juli Har 3 sønnak 142a som står at de er vedlikeholdsfrie, men er de det? Ser det er noen lokk midt på men ingen tydelige lokk som tilsier tilgang til hver celle. Samtidig ser jeg at det ligger igjen en måler fra sønnak til blysyrevekt (men den kan jo stamme fra noen tidligere batterier for alt jeg vet). Så er litt i villrede på hva disse faktisk er. Målte spenning på 12,8 på start og 12,6 på de to andre (da hadde de stått i lengre tid uten lader tilkoblet slik at det var reell hvilespenning) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Tapetkniv, skjær over klistermerket langs de to sprekkene på siden av dekslet langs midten av batteriet. Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Og gjør ren batteripolene med det samme 🙂 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 11.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli Brigg skrev 42 minutter siden: Tapetkniv, skjær over klistermerket langs de to sprekkene på siden av dekslet langs midten av batteriet. Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. Takk, god avklaring. Da gjør jeg det! For meg som litt uinnvidd på akkurat dette området - er det noe trykk nedi cellene som gjør at jeg må være spesielt forsiktig når lokket til cellen tas opp, eller er det bare å åpne og heller være forsiktig med å ikke søle? Og du bruker bare vanlig batterivann av type du får på jula etc? Brigg skrev 40 minutter siden: Og gjør ren batteripolene med det samme 🙂 Batteripolene er faktisk rene, trodde det samme selv når jeg overtok, men det er sprayet på en spray med noe stoff for bevaring av disse (forrige eier var maskinist), så det er det stoffet du ser. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Det skal ikke være trykk nede i cellene. Men slå av lader først, det er en god vane når man skal åpne slike batterier. Og det er snakk om batterisyre som er etsende. Forsiktighet for å unngå søl, øyebeskyttelse, ikke de dyreste klærne og tilgang på vann for skylling om noe skulle skje er gode vaner. Batterivann fra Jula er helt OK. Det er en indikator som står ned i cellene, fyll etter slik at syra akkurat når opp til disse. Om du skal måle syrevekt gjør dette før etterfylling. Når du har etterfylt må batteriet lades for at vann og syre skal blandes skikkelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pipe Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Brigg skrev for 7 timer siden: Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. Ja noe sånt men jeg pleier å begynne på andre siden når man har poppet av 3 av korkene, Lett å bende lista for mye slik att den ryker så derfor kan det være lurt å ta tak på andre siden når man er halvveis. Dog skulle det skje har det egentlig ikke noe særlig betydning Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Goodspeed skrev for 11 timer siden: Har 3 sønnak 142a som står at de er vedlikeholdsfrie, På mine Sønnak er det et hull på enden som jeg stiller et skrujern inn i og løfter forsiktig platen opp jeg så får inn et skrujern inn fra siden og vipper forsiktig opp bortover. Det er noen som greier å knekker lokker.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goodspeed Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Takk for tips, skal jobbe forsiktig og prøve å unngå å brekke lokket. Mens vi er inne på tema Sønnak-batterier, hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar om produksjonsår. Det står også et årstall på klistremerke (2010), men det får jeg heller ikke til å stemme gitt at disse aldri ser ut til å ha vært åpnet, samt at hvilespenningen fortsatt bikket over 12,6. forrige eier var heller ikke sikker. Men så lenge spenning er OK og jeg etterfyller batterivann så er det vel uansett ingen grunn til å bytte. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Roger jo Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Goodspeed skrev 1 time siden: hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar om produksjonsår. Uke20 år 10 skulle det bli, det er over alle forventning uten å etterfylle vann.. For å avgjøre nøyaktig produksjonsdato, bør du ta en nærmere kikk på minuspolen. Et firesifret nummer kan ofte finnes påtrykt. De to første sifrene indikerer produksjonsuken, og de to siste sifrene indikerer året. Det finnes også batterier som har et merke som viser måned og år. En Guru hos Sønnak sa at hemmeligheten til et langt batteriliv var å IKKE tappe de ned mer enn 50% helst mindre og etter fylle des.tvann. En forhandler sa at med fornuftig bruk holdt de på vannet i 3-4 år og da var de vedlikeholdsfrie og de flese byttet da, mine har holdt i 10-12 år. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goodspeed Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Roger jo skrev 1 time siden: Uke20 år 10 skulle det bli, det er over alle forventning uten å etterfylle vann.. For å avgjøre nøyaktig produksjonsdato, bør du ta en nærmere kikk på minuspolen. Et firesifret nummer kan ofte finnes påtrykt. De to første sifrene indikerer produksjonsuken, og de to siste sifrene indikerer året. Det finnes også batterier som har et merke som viser måned og år. En Guru hos Sønnak sa at hemmeligheten til et langt batteriliv var å IKKE tappe de ned mer enn 50% helst mindre og etter fylle des.tvann. En forhandler sa at med fornuftig bruk holdt de på vannet i 3-4 år og da var de vedlikeholdsfrie og de flese byttet da, mine har holdt i 10-12 år. . Takk for tips, skal sjekke minuspolen. Jeg også syntes det virket litt for godt til å være sant med 14 år gamle batterier. Men forrige eier brukte ikke båt mye i uthavn, så sannsynligvis heller ikke tappet ned batteriene noe vesentlig. Jeg kan selv tenke meg å bruke litt i uthavn, og dersom de er eldre kan det jo kanskje være at de vil tappes fortere selv om hvilespenningen var innenfor "kravene". Men skal først gjøre litt research på faktisk dato, og så ta vurdering deretter om det er nødvendig med bytte. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Jeg ville prøvd batteriene i uthavn for å se hvor lenge de holder. Kanskje er batteriene helt OK. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Goodspeed skrev 9 minutter siden: Men forrige eier brukte ikke båt mye i uthavn, så sannsynligvis heller ikke tappet ned batteriene noe vesentlig. Da er det ikke usannsynlig siden klistremerke sier 2010. er spent på vannnivået i cellene. Kjøp en syremåler og mål alle cellene. Stor batteribank. I stedet for 100 Ah, installerer vi f.eks. 200 eller 400 Ah. Ja, det er et kostnadsspørsmål, men batterienes levetid forlenges betydelig. Og komforten øker (liten fare for plutselig strømkutt foran TV-en). Om vi f.eks. en kveld bruker 50 Ah med et 100 Ah batteri, ville vi fått en utladning til 50% kapasitet. Det ville vært en halv syklus, og skal helst ikke skje så veldig ofte. Med en batteribank på 400 Ah, ville vi hatt igjen 350 Ah, dvs. 88% av full kapasitet. Det er greit. I virkeligheten blir utladningen enda mindre, for langsom utladning gir mindre varmetap i batteriene. Sannsynligvis har vi brukt mindre enn 10% av kapasiteten, slik at det fortsatt er igjen mer enn 90% i batteriene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goodspeed Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Roger jo skrev 35 minutter siden: Da er det ikke usannsynlig siden klistremerke sier 2010. er spent på vannnivået i cellene. Kjøp en syremåler og mål alle cellene. Stor batteribank. I stedet for 100 Ah, installerer vi f.eks. 200 eller 400 Ah. Ja, det er et kostnadsspørsmål, men batterienes levetid forlenges betydelig. Og komforten øker (liten fare for plutselig strømkutt foran TV-en). Om vi f.eks. en kveld bruker 50 Ah med et 100 Ah batteri, ville vi fått en utladning til 50% kapasitet. Det ville vært en halv syklus, og skal helst ikke skje så veldig ofte. Med en batteribank på 400 Ah, ville vi hatt igjen 350 Ah, dvs. 88% av full kapasitet. Det er greit. I virkeligheten blir utladningen enda mindre, for langsom utladning gir mindre varmetap i batteriene. Sannsynligvis har vi brukt mindre enn 10% av kapasiteten, slik at det fortsatt er igjen mer enn 90% i batteriene. Det er en syremåler ombord, så skal sjekke ut og komme tilbake med konklusjonen. Om den skulle være normal og batteriene de facto er fra 2010 så kan det vel nærmest regnes som banebrytende. I forrige (samme båt) hadde jeg tre 142A på forbruk, men nå kun 2 på forbruk. Så den dagen det evt skal byttes får jeg ta en runde på om jeg enten skal utvide antall, eller gå opp i størrelse. Der batteriene er plassert nå i fastmontert kasse er det litt plassbegrensning også, vil anta at en 200A rommer litt mer. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Goodspeed skrev On 11.7.2024 at 10.34: Batteripolene er faktisk rene, trodde det samme selv når jeg overtok, men det er sprayet på en spray med noe stoff for bevaring av disse (forrige eier var maskinist), så det er det stoffet du ser. :) Det ser litt ut som om det er sprayet FluidFilm på polene. Den er ca. lysebrun/rustfarget og beskytter mot korrosjon. Om det er FluidFilm så er det helt OK. Det gir ikke bedre kontakt (det er ikke en kontaktspray), men den legger igjen en beskyttende hinne. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pipe Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Goodspeed skrev for 4 timer siden: Mens vi er inne på tema Sønnak-batterier, hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar om produksjonsår. Det finnes ikke men inngravningene/serinummret kan brukes av Sønnak for å sjekke hvor og når batteriet er produsert men allså ikke noe mannen i gaten eller forhandler har innsyn i Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.