Jump to content

Sønnakbatteri, står vedlikeholdsfri men er de det (bilde)?


Goodspeed

Recommended Posts

Har 3 sønnak 142a som står at de er vedlikeholdsfrie, men er de det? Ser det er noen lokk midt på men ingen tydelige lokk som tilsier tilgang til hver celle. Samtidig ser jeg at det ligger igjen en måler fra sønnak til blysyrevekt (men den kan jo stamme fra noen tidligere batterier for alt jeg vet). Så er litt i villrede på hva disse faktisk er. Målte spenning på 12,8 på start og 12,6 på de to andre (da hadde de stått i lengre tid uten lader tilkoblet slik at det var reell hvilespenning)  IMG_4507.jpeg.8a0ae1cc327f393b19153efc551d9d3f.jpegIMG_4509.jpeg.f0fa74d314ed4a7121b4fac0eb378fa2.jpegIMG_4508.jpeg.25512694c496e8c4b4a3c0b2b8b24b2e.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Tapetkniv, skjær over klistermerket langs de to sprekkene på siden av dekslet langs midten av batteriet. Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. 
 

Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 42 minutter siden:

Tapetkniv, skjær over klistermerket langs de to sprekkene på siden av dekslet langs midten av batteriet. Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. 
 

Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. 

Takk, god avklaring. Da gjør jeg det! For meg som litt uinnvidd på akkurat dette området - er det noe trykk nedi cellene som gjør at jeg må være spesielt forsiktig  når lokket til cellen tas opp, eller er det bare å åpne og heller være forsiktig med å ikke søle? Og du bruker bare vanlig batterivann av type du får på jula etc?

Brigg skrev 40 minutter siden:

Og gjør ren batteripolene med det samme ?

Batteripolene er faktisk rene, trodde det samme selv når jeg overtok, men det er sprayet på en spray med noe stoff for bevaring av disse (forrige eier var maskinist), så det er det stoffet du ser. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det skal ikke være trykk nede i cellene. Men slå av lader først, det er en god vane når man skal åpne slike batterier. 
 

Og det er snakk om batterisyre som er etsende. Forsiktighet for å unngå søl, øyebeskyttelse, ikke de dyreste klærne og tilgang på vann for skylling om noe skulle skje er gode vaner. 
 

Batterivann fra Jula er helt OK. Det er en indikator som står ned i cellene, fyll etter slik at syra akkurat når opp til disse. 
 

Om du skal måle syrevekt gjør dette før etterfylling. Når du har etterfylt må batteriet lades for at vann og syre skal blandes skikkelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 7 timer siden:

Bend så opp dekselet med en flatskrutrekker, begynn på enden og forsett langs sidene innover, unngå å bøye dekselet for mye. Da får du tilgang til cellene og kan måle syrevekt og etterfylle vann. 
 

Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. 

Ja noe sånt men jeg pleier å begynne på andre siden når man har poppet av 3 av korkene,
Lett å bende lista for mye slik att den ryker så derfor kan det være lurt å ta tak på andre siden når man er halvveis.
Dog skulle det skje har det egentlig ikke noe særlig betydning 

Link to post
Goodspeed skrev for 11 timer siden:

Har 3 sønnak 142a som står at de er vedlikeholdsfrie,

På mine Sønnak er det et hull på enden som jeg stiller et skrujern inn i og løfter forsiktig platen opp  jeg så får inn et skrujern inn fra siden og vipper forsiktig opp bortover.  Det er noen som greier å  knekker lokker.. 

image.png.fbf35074857d61616ee40bf5c71547f4.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for tips, skal jobbe forsiktig og prøve å unngå å brekke lokket. Mens vi er inne på tema Sønnak-batterier, hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar  om produksjonsår. Det står også et årstall på klistremerke (2010), men det får jeg heller ikke til å stemme gitt at disse aldri ser ut til å ha vært åpnet, samt at hvilespenningen fortsatt bikket over 12,6. forrige eier var heller ikke sikker. Men så lenge spenning er OK og jeg etterfyller batterivann så er det vel uansett ingen grunn til å bytte.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

 

Goodspeed skrev 1 time siden:

hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar  om produksjonsår.

Uke20 år  10 skulle det bli,  det er over alle forventning uten å etterfylle vann..

For å avgjøre nøyaktig produksjonsdato, bør du ta en nærmere kikk på minuspolen. Et firesifret nummer kan ofte finnes påtrykt. De to første sifrene indikerer produksjonsuken, og de to siste sifrene indikerer året. Det finnes også batterier som har et merke som viser måned og år.

En Guru hos Sønnak sa at hemmeligheten til et langt batteriliv var å IKKE tappe de ned mer enn 50%   helst mindre og etter fylle des.tvann.

En forhandler sa at med fornuftig bruk holdt de på vannet i 3-4 år  og da var de vedlikeholdsfrie og de flese byttet da, mine har holdt i 10-12 år. 

.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 1 time siden:

 

Uke20 år  10 skulle det bli,  det er over alle forventning uten å etterfylle vann..

For å avgjøre nøyaktig produksjonsdato, bør du ta en nærmere kikk på minuspolen. Et firesifret nummer kan ofte finnes påtrykt. De to første sifrene indikerer produksjonsuken, og de to siste sifrene indikerer året. Det finnes også batterier som har et merke som viser måned og år.

En Guru hos Sønnak sa at hemmeligheten til et langt batteriliv var å IKKE tappe de ned mer enn 50%   helst mindre og etter fylle des.tvann.

En forhandler sa at med fornuftig bruk holdt de på vannet i 3-4 år  og da var de vedlikeholdsfrie og de flese byttet da, mine har holdt i 10-12 år. 

.

Takk for tips, skal sjekke minuspolen. Jeg også syntes det virket litt for godt til å være sant med 14 år gamle batterier. Men forrige eier brukte ikke båt mye i uthavn, så sannsynligvis heller ikke tappet ned batteriene noe vesentlig. Jeg kan selv tenke meg å bruke litt i uthavn, og dersom de er eldre kan det jo kanskje være at de vil tappes fortere selv om hvilespenningen var innenfor "kravene". Men skal først gjøre litt research på faktisk dato, og så ta vurdering deretter om det er nødvendig med bytte. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg ville prøvd batteriene i uthavn for å se hvor lenge de holder. Kanskje er batteriene helt OK. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

 

Goodspeed skrev 9 minutter siden:

Men forrige eier brukte ikke båt mye i uthavn, så sannsynligvis heller ikke tappet ned batteriene noe vesentlig.

Da er det ikke usannsynlig siden klistremerke sier 2010. er spent på vannnivået i cellene.

Kjøp en syremåler og mål alle cellene.

 

image.png.008bce1c9ca2086e2120b195e997774e.png

 

Stor batteribank. I stedet for 100 Ah, installerer vi f.eks. 200 eller 400 Ah. Ja, det er et kostnadsspørsmål, men batterienes levetid forlenges betydelig. Og komforten øker (liten fare for plutselig strømkutt foran TV-en). Om vi f.eks. en kveld bruker 50 Ah med et 100 Ah batteri, ville vi fått en utladning til 50% kapasitet. Det ville vært en halv syklus, og skal helst ikke skje så veldig ofte. Med en batteribank på 400 Ah, ville vi hatt igjen 350 Ah, dvs. 88% av full kapasitet. Det er greit. I virkeligheten blir utladningen enda mindre, for langsom utladning gir mindre varmetap i batteriene. Sannsynligvis har vi brukt mindre enn 10% av kapasiteten, slik at det fortsatt er igjen mer enn 90% i batteriene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 35 minutter siden:

 

Da er det ikke usannsynlig siden klistremerke sier 2010. er spent på vannnivået i cellene.

Kjøp en syremåler og mål alle cellene.

 

image.png.008bce1c9ca2086e2120b195e997774e.png

 

Stor batteribank. I stedet for 100 Ah, installerer vi f.eks. 200 eller 400 Ah. Ja, det er et kostnadsspørsmål, men batterienes levetid forlenges betydelig. Og komforten øker (liten fare for plutselig strømkutt foran TV-en). Om vi f.eks. en kveld bruker 50 Ah med et 100 Ah batteri, ville vi fått en utladning til 50% kapasitet. Det ville vært en halv syklus, og skal helst ikke skje så veldig ofte. Med en batteribank på 400 Ah, ville vi hatt igjen 350 Ah, dvs. 88% av full kapasitet. Det er greit. I virkeligheten blir utladningen enda mindre, for langsom utladning gir mindre varmetap i batteriene. Sannsynligvis har vi brukt mindre enn 10% av kapasiteten, slik at det fortsatt er igjen mer enn 90% i batteriene.

Det er en syremåler ombord, så skal sjekke ut og komme tilbake med konklusjonen. Om den skulle være normal og batteriene de facto er fra 2010 så kan det vel nærmest regnes som banebrytende. :giggle: I forrige (samme båt) hadde jeg tre 142A på forbruk, men nå kun 2 på forbruk. Så den dagen det evt skal byttes får jeg ta en runde på om jeg enten skal utvide antall, eller gå opp i størrelse. Der batteriene er plassert nå i fastmontert kasse er det litt plassbegrensning også, vil anta at en 200A rommer litt mer.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev On 11.7.2024 at 10.34:

Batteripolene er faktisk rene, trodde det samme selv når jeg overtok, men det er sprayet på en spray med noe stoff for bevaring av disse (forrige eier var maskinist), så det er det stoffet du ser. :)


Det ser litt ut som om det er sprayet FluidFilm på polene. Den er ca. lysebrun/rustfarget og beskytter mot korrosjon. Om det er FluidFilm så er det helt OK. Det gir ikke bedre kontakt (det er ikke en kontaktspray), men den legger igjen en beskyttende hinne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Goodspeed skrev for 4 timer siden:

Mens vi er inne på tema Sønnak-batterier, hvor på deres batteri finner dere produksjonsår? Har lett litt rundt og funnet noen inngraveringer som ikke entydig gav noe svar  om produksjonsår.

Det finnes ikke men inngravningene/serinummret kan brukes av Sønnak for å sjekke hvor og når batteriet er produsert men allså ikke noe mannen i gaten eller forhandler har innsyn i

Link to post
  • 7 måneder senere...
Brigg skrev On 11.7.2024 at 9.55:


 

Jeg har samme batteri og sjekker veskenivå en gang i året. 

Vet du om det stemmer at alle tre batteriene er de samme, altså startbatteri og forbruk er like batterityper, er vel det man kaller dualbatteri etter hva jeg har klart å lese meg til. Finner ikke akkurat dette i sortimentet hos sønnak lenger og står ikke spesifikt dual på de. Men såvidt jeg kan se er alle tre batteriene identiske hos meg. Startbatteriet er vel det helt til venstre. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

@Goodspeed Sønnak SF 1421 er rene startbatterier. Viksund brukte startbatterier også på forbruk, antagelig for å sikre nok strøm til truster(e) som forsynes fra forbruksbanken. Jeg har fortsatt med det.
 

I følge VP skal det ikke kobles tunge forbrukere på startbatteriet på D4/D6. 
 

Jeg holder nå på å bygge et LiFePo batteri som skal bli nytt forbruksbatteri og  erstatte tre stk SF 1421 som har nådd sin praktiske levetid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 53 minutter siden:

@Goodspeed Sønnak SF 1421 er rene startbatterier. Viksund brukte startbatterier også på forbruk, antagelig for å sikre nok strøm til truster(e) som forsynes fra forbruksbanken. Jeg har fortsatt med det.
 

I følge VP skal det ikke kobles tunge forbrukere på startbatteriet på D4/D6. 
 

Jeg holder nå på å bygge et LiFePo batteri som skal bli nytt forbruksbatteri og  erstatte tre stk SF 1421 som har nådd sin praktiske levetid. 

Ah, takk. det forklarer jo en del. Tenker jeg holder samme linjen som viksund la opp til jeg også, de gjorde det nok av en grunn som du sier. Startbatteriet er vel det til venstre såvidt jeg har klart å se meg frem til?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Startbatteriet til venstre/lengst bak hos meg i alle fall. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...