Edh1 Startet 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2024 Har nettopp kjøpt en GH11-V11, 2008 modell. Den har 9,9 Yamaha 4t med plombe fjernet (yter da ca 15 hk). Stammelengde er lang. Akterspeil er målt til 50 cm, og da stemmer vel lang stamme? Kavitasjonsplaten er likevel langt nede. Ved prøvekjøring fikk vi 16 knop (2 pers, små personer😊), og det sprutet mye fra motor. Vil det hjelpe å heve motor? Eller er det bytte av forgasser som må til? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 I utgangspunktet skal det stemme med lang stamme for ca. 50cm ja. Har du målt langs akterspeilet eller rett ned, med kavitasjonsplata på linje med kjølen? Det skal ikke sprute nevneverdig fra motoren, forutsatt riktig montert. Det er av og til litt forskjeller ute å går, mellom produsenter og modeller, så i utgangspunktet skal lang stamme være på 20 tommer, men ikke alltid dette målet er like nøyaktig. Hvis kavitasjonsplata stikker bittelitt lavere enn kjølen går det an å legge ei lekt på toppen av akterspeilet for å heve dette litt. Ville ikke ha gått så mye over 2-3cm, da vridningskreftene er store her under belastning, og du da med ei løs lekt har mindre anlegg for motorfestet. Hvis høyden på monteringen stemmer burde du ha fått mer enn 16 knop med to små personer med 15hk og 11 fot. Har hørt den skal kunne oppnå ca. 18 knop med et par personer og 9,9hk, forutsatt at alt er på stell. Det kan også være andre feilkilder, propellstørrelse/stigning, feil/skader på propell, motoren ikke yter som den skal, osv. (Bildekilde) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Ville først prøvd som nevnt over med ei lekt for å få opp motoren litt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Dobbelpost Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Takker for svar. Kavitasjonsplaten er ca 7 cm under kjølen. Om jeg hever motor 5 cm vil «festetvingene» komme over platen på akterspeilet, og motoren må kun festes i bolter. Er dette ok? Eller burde jeg heve med de 3 cm jeg har til «rådighet»? Det står forresten 9 1/4 x 9 propell på motor, om dette kan ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Målte du langs akterspeilet eller 90 grader på kjølen da du målte dette? Ser du på illustrasjonen over ser du hvordan du kan måle. Med kavitasjonsplata 7cm nedenfor kjølen mistenker jeg båten egentlig burde ha kortstammet motor (noe som enkelte andre GH11-modeller har, i følge denne lista). Hvis kavitasjonsplata er 7cm under kjølen forklarer dette både den lave farten og spruten der bak. Likevel litt rart dette her, 7cm blir litt midt i mellom, da forskjellen på 15 og 20 tommer er rett i underkant av 13cm, ikke 7cm🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Målt rett ned, som beskrevet😊. Motor er 58 cm (målt som beskrevet). Ser at noen andre med samme båt har hevet motor ca 5 med en lekt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 høres ut som at det beste her vil være å bygge opp speilet med 7-8 cm, feks som vist i denne tråden med plater på inn og utsiden. Og jeg tenker alltid at å feste motor med bolter i tillegg til klemskruene er en god ide - kjenner flere som har mista 9,9 hestere festet bare med klemskruer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Vil det holde med kun bolter, og ikke klemskruer? Klemskruene vil komme over førsteplaten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 husker ikke hvordan braketten ser ut på disse, får du brukt 4 bolter eller bare 2? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Det er 4 bolthull, men de er ganske tett på hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Er det 8mm hull ? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Har ikke motoren her nå, men tror 8mm kan stemme. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Er dette en original GH-V 11? I så fall er lang stamme riktig. Disse ble redesignet og produsert i Polen meg bekjent. Jeg mistenker at dette er en vanlig Gh 11 eller Gh 11 LS, i så fall er det kort stamme som gjelder. Jr har en GH 11 LS med en kortstammet Suzuki DF 30 på, og der er kavitasjonsplaten i flukt med v-bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Tror den er ganske så ekte😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Kan se ut som at du har kortstammet akterspeil, ut fra disse bildene. Her ser du en kortstammet 9,9, denne har kun en av disse «minikavitasjonsplatene», mens din motor har to av disse. Hadde motoren vært kortet ned tilsvarende at den bare hadde hatt en av disse platene hadde du i praksis hatt kortstammet motor, og kavitasjonsplata rimelig i flukt med kjølen, gjerne litt over. Da vil nok en kortstammet motor være riktigere for din båt, hvis du trenger fart og mindre sprut. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Mulig stigningen på propell er beregnet for 9.9 men hvis din motor er oppjustert bør du ha annen stigning. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Edh1 skrev for 12 timer siden: Tror den er ganske så ekte Ser slik ut ja, merkelig. Akterspeilet på GH-V og Gh LS ser jo unektelig forskjellige ut. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Ja, jeg synes det er merkelig. Kort stamme skal vel være 43 cm. Jeg har 51 cm akterspeil (målt rett ned). Men min Yamaha med lang stamme er 58 cm lang😅. Har googlet og funnet at GH/LS skal ha kort stamme, mens min V11 skal ha lang. Og det er tydelig forskjell i høyde på akterspeilet på de LS og V11. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 rart det skal være såpass mye variasjon på slikt - virker som at dette var mer standardisert før...? Kort skal vel være 15" / 38cm og lang 20" / 51 cm iht standarden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.