christianhl Startet 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2024 Hei Åregaffel på liten alu-jolle har knukket og må erstattes. Se bildet, hvordan er denne mekanismen her, skal gaffelen kunne tas opp? Den sitter dønn fast.... Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Gaffelen har nok eiret fast. Ser det er plast foring,så varme anbefales ikke. Spray godt med WD40og la det virke en stund og prøv å bruke en god tang til å riggle den løs. Den skal jo kunne rotere fritt. Åregaffel er som regel flate i bunnsirkelen som på bildet, denne flaten må samstilles med åregaffel festet for å kunne løftes av. Håper dette var forståelig. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
christianhl Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Takk det var forståelig, sprayer på og så får vi se... Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Bare hyggelig, lykke til. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
christianhl Svart Tirsdag 21:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:22 Fikk aldri løs disse gaflene. Nå har jeg bestemt meg for å fjerne festene også og skaffe nye. Hvordan fjerner jeg de best, borre inn i "naglene" eller kappe de av med vinkelsliper? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Tirsdag 22:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:13 Jeg foreslår at du prøver med varme før du demonterer den helt. Varm opp forsiktig så du gjør plastforingen myk og prøv å rigle åregaffelen med vannpumpetang eller lignende. Den burde ikke sitte ekstremt fast i plasten. Start forsiktig og varm opp i etapper så du ikke bruker mer varme enn nødvendig. Er du heldig, så får du åregaffelen ut. Er du uheldig, så smelter plasten bort. Jeg mener det er verdt ett forsøk å prøve og redde holderenene til åregaffelene før du kapper bort poppnaglene. Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart Torsdag 10:57 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:57 Kan det være et alternativ å kutte bort toppen av gaffelen, og bruke makt (hammer/meisel) til å slå den ut "feil vei" (nedover)? Eventuelt i kombinasjon med varme. Med forbehold om at jeg ikke kjenner konstruksjonen her.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 13:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:29 fritidsfiskeren skrev On 18.9.2025 at 12.57: Kan det være et alternativ å kutte bort toppen av gaffelen, og bruke makt (hammer/meisel) til å slå den ut "feil vei" (nedover)? Nei, det er en tapp som skal gå i sporet nederst, for å hindre at gaffelen går opp, unntatt i en bestemt stilling. Jeg tror det er bedre å slå den oppover. Eventuelt kappe den på det smale partiet nede, hvis en ikke får dreid den slik at tappen stemmer overens med flaten. Men det koster nå ikke mye med en ny holder heller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden J-Å skrev On 20.9.2025 at 15.29: Men det koster nå ikke mye med en ny holder heller. Enig i det. Fire popnagler , så er den nye på plass. Enkelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.