Jump to content

Johnson P120 ferskvannspumpe (pentrypumpe) lekker vann

Vinkelsliper

Recommended Posts

I dag oppdaget jeg at det  lå masse vann under pentrypumpa. Konstaterte så at det rant vann når pumpa bygde opp trykk, samt at trykket falt raskt av seg selv. Hadde lagt merke til at pumpa gikk oftere enn normalt sist gang jeg brukte båten.

Lokaliserte lekkasjen til undersiden av pumpa. Pumpa er en Johnson P120, som ser ut til å være fra 1992. Antok at pumpa hadde gjort sitt, og gikk derfor og kjøpte ny pumpe. Det  løste problemet.

Vel hjemme kikket jeg litt på den defekte pumpa, og løsnet to skruer slik at jeg kunne trekke ut en bryter. Der fant jeg en liten gummimembran som var nokså slimete.

Burde denne membranen vært tatt ut jevnlig og rengjort? Eller er membraner standard hyllevare som kan kjøpes nytt? Har aldri ofret pumpa en tanke, men det er mange ting "alle" vet som jeg aldri har hørt om. :) (I dokumentasjonen til pumpa står det at man ikke skal røre noe som helst, men bytte ut hele moduler dersom det oppstår feil.)

Takk for svar! Var mest interessert i å vite om jeg burde gjøre noe for å sikre driften på den jeg har kjøpt, og det har du svart veldig greit på! Bruk og kast kan vel forsvares hvis intervallet er 30 år. :)

Har en egen kanne med drikkevann, så jeg tror ikke jeg vil gjøre så mye for å rense tanken foreløpig. Men takk for tipset!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...