Vinkelsliper Startet 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2024 I dag oppdaget jeg at det lå masse vann under pentrypumpa. Konstaterte så at det rant vann når pumpa bygde opp trykk, samt at trykket falt raskt av seg selv. Hadde lagt merke til at pumpa gikk oftere enn normalt sist gang jeg brukte båten. Lokaliserte lekkasjen til undersiden av pumpa. Pumpa er en Johnson P120, som ser ut til å være fra 1992. Antok at pumpa hadde gjort sitt, og gikk derfor og kjøpte ny pumpe. Det løste problemet. Vel hjemme kikket jeg litt på den defekte pumpa, og løsnet to skruer slik at jeg kunne trekke ut en bryter. Der fant jeg en liten gummimembran som var nokså slimete. Burde denne membranen vært tatt ut jevnlig og rengjort? Eller er membraner standard hyllevare som kan kjøpes nytt? Har aldri ofret pumpa en tanke, men det er mange ting "alle" vet som jeg aldri har hørt om. :) (I dokumentasjonen til pumpa står det at man ikke skal røre noe som helst, men bytte ut hele moduler dersom det oppstår feil.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Det kan vel være vanskelig å få reservedeler til dingser som er mer enn 30 år gamle. Disse pumpene anser jeg for bruk og kast. Og slim blir det uansett. Noen bruker å rense vanntankene årlig. Blant annet med en skvett Klorin. Bare å søke på forumet her, så får du masse treff. Jeg satser på filter rett før vannkranen. Sitér dette innlegget Link to post
Vinkelsliper Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Takk for svar! Var mest interessert i å vite om jeg burde gjøre noe for å sikre driften på den jeg har kjøpt, og det har du svart veldig greit på! Bruk og kast kan vel forsvares hvis intervallet er 30 år. :) Har en egen kanne med drikkevann, så jeg tror ikke jeg vil gjøre så mye for å rense tanken foreløpig. Men takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Om den har holdt i 30 år uten at du har ofret den en tanke, sp kan du fortsette med det. Alternativ så er det lurt å tømme den for vann hver høst så den ikke fryser i stykker, men det gjør du sikkert, når den har holdt i 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Nå vet vi iķke type båt og hvor den ligger. I en av mine tidligere telepatiske analyser bommet jeg litt. Den telepatiske antennen kom inn med Longyearbyen. Mens eier bekreftet at båten var i Hellas :-) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Normalt klarer jeg å forstå logikken din hulda men ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.