Jump to content

Trenger jeg utløp fra Septik til Sjø?

Tigeranda

Recommended Posts

Her om dagen var jeg så uheldig å ryke hendelen til septikutløpet til sjø tvers av. Kranen er nå i lukket stilling (eller så godt som). Dette er en gammel tank, som jeg uansett snart skal sette inn sugestuss på for landtømming.

Trenger jeg egentlig utløp til saltvann etter dette? Det er vel kjekt å ha i et nødstilfelle hvis det skulle være problemer med tømmestasjoner, men ikke strengt tatt nødvendig? Det er kanskje nesten uunnværlig ved rens/vask av tank?

Jeg må innrømme jeg hadde tenkt å være lovbryter (holder til ytterst i Oslofjorden i Vestfold) denne sesongen da jeg ikke rakk å få ordnet landtømming. Kan ikke se det helt store problemet når jeg tømmer 1000 meter sør for Svenner. Av den grunn er toalettet kun brukt til bimmelim siden sist tømming og rens (før jeg overtok båten), men nå har jeg en tank halvfull med piss og sjøvann som jeg ikke får tømt.

Virker det overkommelig å montere opplegg for tømming fra fyllestasjon med en halvfull tank? Et spørsmål er vel om jeg får noen til å ta jobben, men det kan vel hende jeg kan klare det selv.

Dette er min første båt med toalett og septik, så alle råd og synspunkter mottas med takk!

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

EiSvIn skrev On 12.7.2024 at 21.29:

Du svarer vel på ditt eget spørsmål, ja det er ganske kjekt å ha i et nødsfall. Men det er sikkert mulig (om noe upraktisk ennå) å klare seg uten. Men personlig er jeg veldig skeptisk til å ha kraner som ikke virker i båten. Hvor ryker den neste gang?

Helt enig, i såfall ville jeg fjernet kranen og tettet hullet i skroget eller tatt av slange og satt på et endelokk når båten kom på land, men spørsmålet er om jeg skal bruke penger/energi på å erstatte med en fungerende kran.

Jeg har forresten også funnet et gammelt kjølevannsinntak i båten, her er slange tatt av, kranen står i stengt stilling, og det er skrudd et endelokk på kranen. Er dette en tikkende bombe? Bør jeg fjerne den neste gang båten er på land? Hvordan tetter man beste slike hull i skroget hvis man fjerner gjennomføring og kran (vil tro dimensjonen er ca 40-50mm)?

J-Å skrev On 12.7.2024 at 22.17:

Jeg vil tro at du klarer å bytte den kranen uten å ta båten på land. Et lite dykk for å sette i en treplugg fra utsiden

Har vært inne på tanken, men etter å ha lest litt andre tråder er jeg i tvil om det er lurt. Gjennomføringen er vel like gammel som kranen, og i ukjent tilstand. Min frykt er at gjennomføringen ryker når jeg skal få av kranen, og det er vel ikke så gøy hvis jeg ligger på vannet.

tobixen skrev On 12.7.2024 at 23.05:

Hell på noen spiseskjeer med eddik, ellers risikerer du problemer med forkalkninger/urinsten.

Takk for tipset! Det skal jeg jammen gjøre!

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...