Milzit Startet 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2024 Hentet ny båt i Tyskland i fjor og første tur nå. Er i Sverige, men tenkte oss til Danmark og kanskje Tyskland. Litt sent nå, men jeg tenkte at jeg har ingen papirer på båten med meg burde jeg det? Har bekreftelse for forhandler på betalt mva, er registert i småbåtregisteret. Båten er merket med nummer fra Skipsregisteret, men jeg har ikke fått papirene enda. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Milzit skrev 52 minutter siden: Båten er merket med nummer fra Skipsregisteret, men jeg har ikke fått papirene enda. Det er bra, men jeg ville nok ha purret litt på Skipsregisteret for å få det fysiske "Nasjonalitetsbeviset", for dermed har båten sitt eget "pass". Folkene på Skipsregisteret er vanligvis både hjelpsomme og raske i kurrante saker som dette ser ut til å være. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Milzit Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 1 minute ago, Poseidon said: Det er bra, men jeg ville nok ha purret litt på Skipsregisteret for å få det fysiske "Nasjonalitetsbeviset", for dermed har båten sitt eget "pass". Folkene på Skipsregisteret er vanligvis både hjelpsomme og raske i kurrante saker som dette ser ut til å være. Lykke til! Regner med det kommer snart, fikk faktura på registreringen nå. Uansett hjelper det ikke nå da jeg har dratt. Kan ikke se det det er noe krav til å ha med noe papiret på båter i Sverige/Danmark/Tyskland som jeg kan se? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Jeg har aldri blitt spurt etter noe form for papirer i Sverige, Danmark eller Tyskland. I Frankrike er det så smått at de ønsker å se papirer i enkelte av havnene, i Spania ble jeg inspisert av myndighetene kort tid etter å ha passert grensen og alle havnene krever å se massevis av dokumenter, i Portugal er det enda mer trøblete,. Så blir det bare vanskeligere og vanskeligere jo lengre innover i Middelhavet man kommer, til det topper seg i Hellas - der holder ikke nasjonalitetsbeviset fra NOR lengre, fordi det ikke inneholder måldata og beskrivelse av fartøyet. Beklager digresjonen. At jeg aldri har blitt spurt etter papirer betyr ikke at det ikke er viktig å ha papirer, plutselig en dag så blir man kanskje spurt. Det meste av data i NOR er offentlig tilgjengelig på engelsk, så hvis man skulle bli spurt kan man jo prøve å henvise dit - https://www.sdir.no/en/shipsearch/ Husk på at det ikke er tillatt å være mer enn 18 måneder sammenhengende i EU, det kan være en idé å ha noe slags form for dokumentasjon på at båten har vært i Norge våren 2024 - slikt risikerer man visstnok å bli spurt om, skjedde med noen i Frankrike mener jeg å ha lest. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Jeg har aldri blitt spurt om papirer i Norge/Sverige/Danmark/Tyskland. Det kan vel skje at tollen kommer om bord. Som del av loggen limer jeg inn kvitteringer for havneavgifter og dieselfyllinger i loggboken. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Politiet er begyndt på at patruljere oftere i DK. Stadig meget lidt sandsynligt at blive stoppet, men sker det, så tjekker de førerbevis (speedbådskørekort el lign ), forsikringspapirer mv. I Tyskland er de meget grundige fremgår det af diverse indlæg på FB (surprise…) så nok bedst at have alle relevante dokumenter med. 😳 Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 26 minutes ago, MajorAndy said: men sker det, Ja ... en gang hvert andet år for mit vedkommende, men jeg er (desværre) ikke specielt aktiv på vandet. Der er ikke et formkrav til dokumentationen i Danmark, det vil sige papirerne behøver ikke at være af papir, et dokument/billede på telefonen er blevet godtaget, og dokumentation i den form kan mange gange fremskaffes, mens man er på farten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 6 hours ago, MajorAndy said: forsikringspapirer Er det obligatorisk ansvarsforsikring i Danmark? Erfaringen min fra land hvor ansvarsforsikring er obligatorisk er at dokumensjekken ikke er særlig grundig. Storebrand tilbyr ikke engang forsiikringsbevis på engelsk, men jeg kommer unna ved å vise frem noe uforståelig norsk tekst (men jeg har blitt "tatt" på at den har gått ut på dato, samt at båtens navn ikke er med på forsikringsbeviset). Unntaket er i Hellas hvor det er veldig eksplisitte krav til hva forsikringen skal dekke, enkelte steder krever de at forsikringsbeviset eksplisitt informerer om at den dekker ihht gresk lovgivning. Man kan hate det når man er midt oppi det og ikke engang vet om det er mulig å få tegnet noe god nok forsikring - men de har unektelig et poeng, det er få ansvarsforsikringer som har god dekning i tilfelle "miljøskade". Standard dekning for norske "ansvarsforsikringer" er at de dekker opptil 10% av forsikringsverdien i tilfelle myndighetene krever at et vrak skal heves. Reelt sett kan kostnadene fort spinne ut av kontroll dersom man utløser en større operasjon med utlegging av oljelenser og heving av vrak fra en viss dybde, med transport på land og opphugging. Selve poenget med en ansvarsforsikring er jo at man skal ha dekning dersom kostnadene løper såpass ut av kontroll at man ikke har mulighet til å dekke det fra egen lomme. 10% av båtverdien, det er noe en båteier stort sett har mulighet til å dekke inn. 5 hours ago, mthoms said: et dokument/billede på telefonen er blevet godtaget, For forsikringsdokumenter, etc, så har det aldri slått feil. De fleste som sjekker dokumenter tar en kopi av de til arkivet, og da er det kanskje bedre å få dokumentasjonen tilsendt på epost enn å drive på med scanning. Når det kommer til skipsseritfikat, båtførerprøve og pass, så er nok dette dokumenter det er høyst fordelaktig å ha med seg i orginal, fysisk tilstand. I tilfellet hvor jeg er blitt "tatt" på at papirutskriften av forsikringsbeviset er gått ut på dato har de vært fornøyd med å få tilsendt en oppdatert PDF. (Dokumentfalsk er jo ganske trivielt, tar omtrent mindre tid å editere datoen i en PDF enn å logge inn på forsikringsselskapets hjemmeside og hente ned oppdatert versjon. Når jeg har vært skikkelig i gjørma og ikke greid å få tak i noe forsikring i Hellas, så har jeg faktisk vurdert dette. Jeg brukte over en uke på å lete etter forsikring over nett, fikk mail fra en gresk "forsikringsagent" om at det var umulig ... og på utreisedagen fra Hellas greide faenmeg mannskapet å få kjøpt en forsikringspolise fra et fysisk kontor på Rhodos ... utrolig). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Milzit Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Ser er registreringen er inne på Skipsregisteret sine sider, da er det nok å henvise der hvis noen spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.