Jump to content

14 fot Rana, lage permanent fortøyning med 40kg anker og blåse?

Kai123

Recommended Posts

Hei!

Håper noen her inne kan hjelpe meg. 
Har nylig overtatt en 14 fot Rana med 15hk påhengsmotor og lurer på hvordan jeg går frem, og hva jeg trenger, for å lage fortøyning til denne?
Har et anker på ca 40kg samt en stor blåse/bøye.
Fortøyningen skal være en permanent løsning men skal kun brukes 6-8 uker av året på sommertid. Resten av tiden står båten i naust.
Leser at man skal/burde ha tau til land i tillegg, kan dette festes med et annet anker eller finnes det andre løsninger?
Har ikke tilgang til berg eller større steiner til å feste i.
Jeg er helt ny på dette så all hjelp/tips/innspill jeg kan få for å få dette gjennomført er jeg takknemlig for.

Om noen sender link til hva jeg trenger er det supert! 

40 kg. anker for 14 fot er nesten som en moring å regne. 

Jeg ville lagt ut 3-5 ganger dybden med kjetting eller blytau fra ankeret til bøyen. Kanskje en dauman under bøyen kunne vært kjekt. (Unødvendig å si det kanskje, men allikevel. Du må strekke kjettingen/blytauet ut som om du ville satt et anker. Det skal ikke ligge i en haug under bøyen.)

Så passer det med et fortøyningstau fra bøyen til båten. Om det er vanskelig å feste fortøyningstau til blåsen når båten er i bruk, kan du bruke en line fra fortøyningstauet til bryggen som du kan plukke opp ved bryggen eller med en båtshake når du skal legge til etter at du har vært på tur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...