Jump to content

Hvordan få gule fendere hvite?

5nacks

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hjemme fra ferie. KMI er kjøpt inn, sammen med et alternativ som jeg skal bruke på gummibåten. Står på KMI-flaska at man kan vaske hendene med stoffet, så kjenner jeg er litt skeptisk allerede ? Skal testes ila uken, spent på resultatet. 20240724_133416.jpg.96edb856652be50c1368bf983372bd5c.jpg

subwoofer skrev On 13.7.2024 at 22.15:

Jeg er sikkert litt rar, men fendere er da ikke prydgjenstander? Klarer liksom ikke helt å skjønne krisa her, men det er sikkert mest meg…

Krisen, for meg i alle fall, er ikke at fenderne er stygge men at de griser til båten dersom de har fått noe på seg. 

Den er jeg med på, men nå er vel TS sine fendere skuret og skrubbet til den store gullmedaljen allerede? Misfarging av fenderplasten betyr ikke at fargen smitter, siden listen med remedier som ikke fjerner misfargingen er blitt så lang kan vel tyde på at fargen ikke har veldig lyst til å komme ut av plasten.

• 6 måneder senere...
5nacks skrev On 24.7.2024 at 13.42:

Hjemme fra ferie. KMI er kjøpt inn, sammen med et alternativ som jeg skal bruke på gummibåten. Står på KMI-flaska at man kan vaske hendene med stoffet, så kjenner jeg er litt skeptisk allerede ? Skal testes ila uken, spent på resultatet.

Hvordan gikk testen?

Fant du fram til noe som virker?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

11 minutes ago, Bellil said:

Hvordan gikk testen?

Fant du fram til noe som virker?

Både KMI og Gommonet fungerer bra, men ingen av de fjernet det gule belegget (inngnidd mose) noe særlig. Legger ved et bilde av en fender som jeg anser som "ordinær skitten". Har ikke noe bilde av fenderen som ble gul, dessverre. Til venstre på fenderen har jeg brukt KMI, høyresiden er uvasket. Jeg kjøper ikke KMI igjen, og det er pga prisen. Gommonet gjør en like bra jobb på både fendere og jolle. 

Screenshot_20250129_195806_Photos.jpg.f736ba4b4b0c62f289dd4e8f94e19c04.jpg

Jeg anbefaler slike flekkfjerningssvamper som liksom smuldrer litt-og-litt bort etterhvert som man skrubber på f.eks en gummi-fender.

Her er orginalene fra 3M, ganske sikkert til en viss pris:

Picture of 3M Scotch Brite flekkfjerningssvamp 2-P

Men så finnes det andre "No-name" alternativer som kan bestilles via våre online-venner i østen. Siden disse svampene veier nesten ingenting , så er frakten nesten gratis eller veldig billig , og jeg husker jeg betalte under tilsvarende 100,- NOK alt inkludert for 100 stk. De kom i en diger plastsekk/konvolutt som veide omtrent en kilo. Delte dem opp og brukte halvparten hjemme , og har fremdeles et par dusin liggende i båten . . .

stk,   tørke svamp, melamin skum svamp, husholdningsrengjøring svamp, opp  svamp, kjøkkenrengjøring svamp, bil  svamp, brukes til  , ovn, komfyr, tallerken, bad, dusj, fliser, vegg, sko, rengjøringsutstyr, rengjøringsverktøy 0

Illustrasjonsfoto , sikkert flere som tilbyr disse f.eks fra kina . . . 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Jeg har egentlig sluttet å vaske fendere, greit at de står i stil med en gammel velbrukt båt. Men vi samler på fendere som vi finner i strandkanten når vi plukker søppel, og nå har vi vel et par hundre i alle mulige størrelser liggende. Så da er det lett å skifte ut om en skulle bli helt ubrukelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
-morten- skrev for 3 timer siden:

Jeg kjører mørkeblå fendere og fortøyningstau! Vises lite på dem!

Jeg avanserte i fjor. Ville ikke ødelegge silhuetten på båten når fendre ligger på dollbord underveis, så hvit foran og 2 sorte bak foran vinduet, måtte bli sånn :ingen_kommentar: Stjeler neglelakkfjærner fra madammen om de må renses (aceton)..

image.png.eac371e6e5a95da86752aef15290f49a.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...