OdinIII Startet 9.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2006 Hei! Noen som kjenner til regelverket vedr. jording i båt, hvis man har jordings plate under båten som forskriften sier skal ha en overflate på min 1M2 (lokal jord) Bør man således ha skilletrafo i tilegg? Hva sier forskriftene? noen som vet? Cato Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 9.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2006 Dette er et tema som er blitt diskutert og skrevet mye om her på baatplassen. Se under emneoversikt. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
OdinIII Svart 10.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Finner ikke det jeg sppurte om Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 se denne linken og henvisning til ny link http://viksund.no/forum/viewtopic.php?t=92 Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Ingar Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Finner ikke det jeg sppurte om Se linken Bortkopplad landjord=helt ok ?, her finnes link til forskriftene. (De artiklene som Viksund-linken peker til er ikke oppdaterte ift endringene i forskriftene.) Sitér dette innlegget Link to post
Nordwest`n Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 I forskriftene for marinaer skal det elektriske anlegget være slik at den forsyner din båt med en jordet strømforsyning. Om du ikke har skilletrafo kan elektrolytisk korrosjon ødelegge din eller andres båter. ref. nek 400-7-709 tror ikke det er et absolutt krav at du skal ha skilletrafo men skal sjekke forskriftene for innstalasjon i lystfartøy Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Bra ! -og her står det jo ganske klart : For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen. Så kan du få kjøpt noen "porøse" bronseklumper til å skru på skroget, der leverandøren hevder at dette erstatter ei plate på 1,1 m2. (eks. Maritim's DYNAPLATE 152X51MM Art.nummer: 13969-00) Kjenner du til om disse kan brukes som erstattning for nevnte kopperplate ? -koh Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Du kan lese mer om montering/tilkobling av landstrøm HER Der står bl.a. noe om at en "sink saver" er godt nok i plastbåt" Hva er det? " - På plastbåter vil jeg si at en «sink-saver» er godt nok, på trebåter ville jeg nok ikke vært komfortabel uten en skilletransformator som 100 % sikkert fjerner enhver spenningsforskjell, mener Tyssen." Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Har forstått det dithen at zinkzaveren er et sett dioder som paralellkopes (en hver vei) og som dermed fjerner små spenningsforskjeller - i størrelsorden 0,7 volt, og det er nok til å eliminere en stor del av tæringen. Diodebroen brukes til å forbinde landjord med lokaljord i båten. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Har forstått det dithen at zinkzaveren er et sett dioder som paralellkopes (en hver vei) og som dermed fjerner små spenningsforskjellerOgså kalt galvanisk isolator.Dette var et alternativ til skilletrafo "før i tiden" når forskriftene krevde forbindelse mellom landjord og båtjord. Siden det nå er tillatt med lokal jord er alt blitt mye enklere. Dog er ikke alle enige i dette, se lang diskusjon her: Electrolyse-Blokker... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Ja, men har noen funnet ut om det kan lovlig brukes en mindre dynaplate som tilsvarer større areal pga spesiell (ruglete) overflate? Å sette på en 0.25 m2 kobberplate er ikke det jeg har mest lyst til å gjøre. Hvis man kan klare seg med maks 1100-1200W så er jo Denne en mulighet kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Ja, men har noen funnet ut om det kan lovlig brukes en mindre dynaplate som tilsvarer større areal pga spesiell (ruglete) overflate?Slik jeg tolker svaret fra DSB så er Dynaplate ok. (Selv den minste har et areal på 1.1m2 og tilfredstiller derfor kravet med god margin).Husk lokal jordfeilbryter i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Slik jeg tolker svaret fra DSB så er Dynaplate ok. (Selv den minste har et areal på 1.1m2 og tilfredstiller derfor kravet med god margin). Husk lokal jordfeilbryter i tillegg. Litt sent men:? OK. Blir det slik? - Kutter jordledning fra landstrøm inn til landstrømsentral. Kankje lurt å ha en av/på bryter? - Kobler jordledning (lokal) til jorfeilbryter på landstrømsentral. - koblere 1-fas ledere ut til stikkontakter sammen med lokal jord fra "uttak" av jorfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Sitat - Kobler jordledning (lokal) til jorfeilbryter på landstrømsentral. Nei, rett og slett fordi det ikke er noen jordingsklemme på en jordfeilbryter. Sitat - koblere 1-fas ledere ut til stikkontakter sammen med lokal jord fra "uttak" av jorfeilbryter. Ja, men stikkontakter og utstyr som ikke kan skape korrosjonsproblemer kan godt jordes til landjorden. I de fleste båter er det vel bare batteri minus samt kolben i varmtvannsberederen som må kobles til Dynaplate'en. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Ja, selvfølgelig. Og jeg som ikke har kolbe kan bare koble batteriminus til lokal jord. Resten kan jeg koble mot landjord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.