Goddis77 Startet 14.Juli Del på Facebook Startet 14.Juli Satt nettopp og leste reise tråden til @Pequod for 2024 når det ble skrevet om lader som trakk strøm. Bør en ta ut 220v stikkontakten på laderen når denne ikke brukes? Og vil laderen trekke strøm når en ikke har landstrøm tilkoblet? Har ikke tenkt noe over dette egentlig før jeg leste innlegget der.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Har en Quick SBC300 lader. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Beste testen er å kople fra plusspolen og kople et multimeter i strømmålingsmodus mellom denne og batteri pluss, så ser du om den ‘spiser’ litt av lasset. Begynn med høy setting og juster ned. Om den trekker noe burde det være i størrelsesorden mA. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Har DEFA Battery charger 1x15/2x15.sitat. ""Ladeutgangen er beskyttet mot kortslutning av ladekabler og polvending (sikring på ladekabel). Laderen trekker ikke strøm fra batteri når nettet er frakoblet. Under lading kan batteriet avgi eksplosive gasser."" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Roger jo skrev 6 minutter siden: Har DEFA Battery charger 1x15/2x15.sitat. ""Ladeutgangen er beskyttet mot kortslutning av ladekabler og polvending (sikring på ladekabel). Laderen trekker ikke strøm fra batteri når nettet er frakoblet. Under lading kan batteriet avgi eksplosive gasser."" Var et godt poeng å lese manualen 😊 Kan se hva manualen viser på neste båttur. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli https://productimageserver.com/literature/ownersManual/70379OM.pdf bryter til batteriene? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
EiSvIn Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Normalt sett skal de vel ikke det, men har opplevd på en litt billigere lader som ble stående koblet til på 12 volt siden at den trakk litt strøm. Ikke mye, men nok til det ga problemer etter noen måneder uten tilsyn. Så nå liker jeg å koble fra alt med brytere bare for sikker hets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Roger jo skrev for 1 time siden: https://productimageserver.com/literature/ownersManual/70379OM.pdf bryter til batteriene? Kan ikke huske at jeg har sett dette når jeg installerte laderen. Tipper jeg hadde husket det der, men kan sjekke manualen som ligger i båten når jeg kommer hjem. Lurte på dette her i tilfelle den trakk en del strøm. Ligger ofte på samme sted en hel helg i uthavn, så alle monner drar 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Siden den har flere utganger har den antakelig et innebygget ladeskille og _bør_ derfor ikke trekke noe strøm, men enkelt å dobbeltsjekke det Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli Var i båten i dag etter to uker, og ser ikke noe på Victron shunten at den trekker noe i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.