Jump to content

Trekker en lader strøm når den ikke benyttes?

Goddis77

Recommended Posts

Satt nettopp og leste reise tråden til @Pequod for 2024 når det ble skrevet om lader som trakk strøm.

Bør en ta ut 220v stikkontakten på laderen når denne ikke brukes? Og vil laderen trekke strøm når en ikke har landstrøm tilkoblet?

Har ikke tenkt noe over dette egentlig før jeg leste innlegget der..

Har DEFA Battery charger 1x15/2x15.sitat.

""Ladeutgangen er beskyttet mot kortslutning av ladekabler og polvending (sikring på ladekabel). Laderen trekker ikke strøm fra batteri når nettet er frakoblet. Under lading kan batteriet avgi eksplosive gasser.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 6 minutter siden:

Har DEFA Battery charger 1x15/2x15.sitat.

""Ladeutgangen er beskyttet mot kortslutning av ladekabler og polvending (sikring på ladekabel). Laderen trekker ikke strøm fra batteri når nettet er frakoblet. Under lading kan batteriet avgi eksplosive gasser.""

Var et godt poeng å lese manualen 😊

Kan se hva manualen viser på neste båttur.

Normalt sett skal de vel ikke det, men har opplevd på en litt billigere lader som ble stående koblet til på 12 volt siden at den trakk litt strøm. Ikke mye, men nok til det ga problemer etter noen måneder uten tilsyn. Så nå liker jeg å koble fra alt med brytere bare for sikker hets skyld. 

Roger jo skrev for 1 time siden:

Kan ikke huske at jeg har sett dette når jeg installerte laderen. Tipper jeg hadde husket det der, men kan sjekke manualen som ligger i båten når jeg kommer hjem.

Lurte på dette her i tilfelle den trakk en del strøm. Ligger ofte på samme sted en hel helg i uthavn, så alle monner drar 😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...