Skagerrak Startet 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2024 Har i "alle år" brukt Green Viking sanitærvæske med godt resultat, dvs unngått lukt fra toalett systemet. Ser nå at de vanlige båtutstyrsbutikkene ikke lenger fører produktet og det samme med andre som hytte-/ campingbutikker, Byggmakker, etc. Kjenner noen til om Green Viking fremdeles er tilgjengelig og i tilfelle hvor? Holder til på østlandsområdet. Evt hva er gode alternativer? Ønsker en sanitærvæske som fungerer på samme måte og ikke bare legger seg som et parfymert "lokk" på septiken (som f.eks. Biltemas). Sitér dette innlegget Link to post
Scandgutt Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Hei, Har også vært på søken etter en god væske. Var i kontakt med produsenten og fikk bekreftet at denne går ut fra produksjon. Ikke mye å velge mellom når det kommer til aluminium. Steffen Scand 360 CC Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Fikk tak i på Europris tidligere i år Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Traale Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Kjøpte tidligere på Felleskjøpet, men nå på Europris. Biltema sin fungerer ikke i alutanken min ihvertfall... med sjøvann. Kan den virke bedre med ferskvann ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Dumt at det er slutt på Green viking, jeg kjøpte to kanner fra Tørn, de kom fra FK i Hammerfest tror jeg deg var. Har syrefast septiktank, og lurer på hva jeg skal bruke i årene fremover. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Skagerrak Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Da ser det ut til at Green Viking er utgått / på vei ut, men fremdeles å finne i noen butikker. Så hva er gode alternativer? Som jeg forstår fra tidligere tråder om temaet gjelder det å bruke et produkt som gir næring til de aerobe bakteriene som bryter ned septiken uten å lage lukt. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Green Viking inneholder kalsiumnitrat som er det samme som kalksalpeter som en får kjøpt mange steder (FK butikken, hagesentere etc). Gjødsel mao Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Skagerrak skrev On 14.7.2024 at 19.43: Har i "alle år" brukt Green Viking sanitærvæske med godt resultat, Fortsett med det Sanitærvæske fra Green Viking, 4 l. Holder insekter borte og fjerner ubehagelig lukt. Til alle typer tørrklosetter, biologiske toaletter og utedoer. Ingen miljøskadelige stoffer. https://www.europris.no/p-sanitaervaeske-4-l-green-viking-200083 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Windy37GM Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Greia er at det er tomt mange steder. Samme med ClasOhlson og Felleskjøpet. Kjedelig, for dette har fungert ypperlig mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøbliss Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Hva med dette? Ser det ikke ganske likt ut? (Må lese datablader men....) https://plumbo.no/produkt/naturent-sanitaervaeske-25-l/ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
paxo Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Det vanlige aktive innholdet i sanitærvæske, er kaliumnitrat som er blandet i vann, farge og parfyme. Tanken er at bakterier som ikke bruker (tåler) ren oksygen, bruker oksygenet i nitratet som oksygen til å «puste». Disse bakteriene vil da dominere over de som bruker oksygenet i sulfat. Sanitærvæsken bidrar da til å unngå bakteriene som bruker sulfat (som det er mye av i sjøvann) og som produserer hydrogensulfid som både er meget giftig, eksplosivt, korrosivt og lukter vondt. Kaliumnitrat er billig, og sanitærvæskene er fullstendig overpriset, men salg av kaliumnitrat er regulert da det kan brukes til sprengstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 paxo skrev for 17 timer siden: Det vanlige aktive innholdet i sanitærvæske, er kaliumnitrat som er blandet i vann, farge og parfyme. Tanken er at bakterier som ikke bruker (tåler) ren oksygen, bruker oksygenet i nitratet som oksygen til å «puste». Disse bakteriene vil da dominere over de som bruker oksygenet i sulfat. Sanitærvæsken bidrar da til å unngå bakteriene som bruker sulfat (som det er mye av i sjøvann) og som produserer hydrogensulfid som både er meget giftig, eksplosivt, korrosivt og lukter vondt. Kaliumnitrat er billig, og sanitærvæskene er fullstendig overpriset, men salg av kaliumnitrat er regulert da det kan brukes til sprengstoff. Det er KalSiumnitrat, ikke kaliumnitrat. Kalksalpeter mao. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Jeg spurte Krefting (distributør for plumbo) om dette produktet kunne benyttes i i aluminiumstanker og fikk følgende svar: "Naturent Biologisk Sanitærvæske fra Plumbo kan du trygt bruke i alle typer tanker, inkl. aluminium. Enzymene og bakteriene er skånsomme på alle flater." Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Skagerrak Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Men virker Plumbos produkt på samme måte som Green Viking? Green Viking tilsetter nitrat mens Plumbo ser ut til å ha andre typer bestanddeler? https://plumbo.no/produkt/naturent-sanitaervaeske-25-l/ Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Det har vel tidligere hevdet at sanitærvæska til Biltema inneholder de gode stoffene som skaper gode forhold i tanken. Litt som Green Viking. Jeg har brukt den de siste årene, med god erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Ser ut som den inneholder både gjødning og bakteriekultur: Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Bruker også Biltemas variant nå som Green Viking er ute av bildet. Kan ikke si det lukter verre enn tidligere😄 Greit å bruke en variant som bryter ned dritten framfor å drepe bakteriene vi trenger for så å kamuflere lukta, spesielt gjelder dette de med litt stor septiktank, der blir gjerne gugga liggende en stund mellom hver tømming. Men, det viktigste av alt er god lufting, helst to slik at det har mulighet for å bli litt trekk nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Hakkannen skrev 3 minutter siden: Men, det viktigste av alt er god lufting, helst to slik at det har mulighet for å bli litt trekk nedi der. Har ikke brukt sanitærvæske på 25+ år. God lufting gir grobunn for de bakteriene vi vil ha i septiken. I bobilen er det ikke mulig med gjennomtrekk så der har jeg tvunget ventilasjon med SOG-filter. Ikke helt ideell løsning men ok nok uten tilsetninger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 SveinHa skrev 9 minutter siden: God lufting gir grobunn for de bakteriene vi vil ha i septiken. Enig, men booster litt med en skvett sanitærveske i ny og ne likevel da jeg sover rett over tanken😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.