Marius Engel Startet 14.Juli Del på Facebook Startet 14.Juli Hei. Jeg har fått høre litt ymse om hvilke av disse motorene som yter 10hk eller 15hk. Og selvsagt lest alt som er å finne på forumet og nettet om dette. Flere steder leser jeg at det kun er restriktorplaten bak forgasser som skal fjernes, og vipps er den 15 hk. Men dette er altså ikke nødvendigvis riktig har jeg funnet ut, fordi det finnes en forgasser som er krympet, og da må den skiftes. Slik som den minste på bildet: videre leser jeg at de som har trimmet motorene sine, ofte har stamme merket med 15HK. Min stamme er merket med 10HK: Kan det bety at denne ikke kan trimmes? Eller betyr det bare at den ble merket slik fordi den kan ha vert solgt med restriktorplate i 1997? Selgers påstand var at han sjekket den var 15 hk. Det kunne han se fordi spjeldet åpnet helt og det var full åpning i forgasser. Flere bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Og så blar jeg litt i verkstedsmanualen. Dette er ting jeg ikke har veldig bra peiling på. men det ser ut til at 10M kan stå for en utgave som heter Maraton 10. Den har samme sylindervolum som 15 hk. Denne har muligens også samme forgasser som 15 HK, men en annen hoveddyse. Kanskje det rett og slett er dysen som er begrensingen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Jeg kjøpte min Viking 10 ny hos forhandler. Den er merket med 15Hk. Fikk beskjed om å fjerne platen mellom forgasser og blokken hvis jeg ville ha 15 istedenfor 10HK. Som sagt så gjort... burde gjerne testet med platen først for å se om det var forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Traale skrev 50 minutter siden: Jeg kjøpte min Viking 10 ny hos forhandler. Den er merket med 15Hk. Fikk beskjed om å fjerne platen mellom forgasser og blokken hvis jeg ville ha 15 istedenfor 10HK. Som sagt så gjort... burde gjerne testet med platen først for å se om det var forskjell. Men hvilke årsmodell har du? Ifølge en svenske kan dette være en norsk modell hvor de trikset med verdiene for å unngå avgifter. Men din er jo merket med 15, så da kan jo ikke det stemme om årsmodellen er den samme. jeg demonterte forgasser nettopp. Dysen var visst merket, med .072. Så da var dysemysteriet løst ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Husker ikke årsmodellen, men de norske HK avgiftene begynte jo på 10HK, så det var viktig å få de under grensen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.