Jump to content

Trimmet Yamaha 9,9 4t 2013 modell vil ikke starte


swatcop

Recommended Posts

Hei. Har en Yamaha 9,9 2013 modell som er satt på en 20 hk forgasser. Den har fusket noe veldig og ikke hatt full tenning de to siste turene. Den stoppet men fikk startet den. Etterhvert stoppet den helt og får ikke startet motoren. 
 

Tenker at det kan være vann i bensinen da jeg har glemt å fylle det man skal ved påfylling. (Har glemt hva det heter). 
 

Snakket med verksted som skal se på den om en uke. De sa at dette var den nest vanlige feilen etter de hørte hva jeg beskrev. 
 

De tømmer vel bare bensinen og renser forgasseren. Er dette noe som er lett å gjøre selv. Tips mottas med takk:-)

Link to post
Share on other sites

det som er relativt enkelt å gjøre selv her :
- drener tanken så godt som mulig

- fyll ny fersk bensin

- åpne dreneringsskruen på forgasser

- ha denne åpen mens du pumper på blæra så du får flusha gammel bensin (og forhåpentligvis vann om det er) ut av systemet

- skru igjen dreneringsskru og se om motor starter og går bedre

 

men om det sitter rusk og rask i dysene så må nok forgasser av 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Fikk renset forgasseren og skiftet all bensin til 98. Fikk ut all gammel bensin. Startet med en gang etter det men var lite kraft i motoren. Ikke sjans til å få den i plan. Byttet så plugger men det hjalp ikke. Nå stoppet motoren igjen og får ikke startet den igjen. 

Nå er jeg lei og bestilte tid hos Yamaha forhandler. Blir spennende å se hva som er galt. 

Link to post
Share on other sites

det er nok noe guffe igjen i forgasser.  Mange små passasjer her som kan være vanskelig å få rene.  Men nå slipper du iallefall å betale verkstedet for tankflushing + bensinbytte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

swatcop skrev for 10 timer siden:

Nå er jeg lei og bestilte tid hos Yamaha forhandler. Blir spennende å se hva som er galt.

Regningen kommer vel på min 3800kr og da ville jeg heller ha bestilt ny forgasser eller postet bilder slik at vi kunne ha sjekket det vanligste for deg.

Link to post
Share on other sites

Det "min" Yamahaforhandler sier er at skal en ha noe håp om å rense disse forgasserene skikkelig, må de demonteres fullstendig og legges i ultralydvasker.

 

Jeg fikk gjort dette emd min, og det ble endel bedre.

Den er fortsatt "kilen" og tungstartet, særlig når det er kaldt.

 

Videre sier verksredet at noen ganger må gasseren rett og slett skiftes.

 

Yamaha har forøvrig rett med slag ordet sitt:"Yamaha, revs your heart"  

Jeg får ihvertfall høy puls når jeg må dra i den jævla snore fordi dritten ikke starter.

 

Synes det er rart at Yamaha som liksom skal være så "state of the art" fortsatt har gasser.

Merc, Suzuki, Tohatsu og sikkert fler har jo hatt innsprut i flere år nå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

Det "min" Yamahaforhandler sier er at skal en ha noe håp om å rense disse forgasserene skikkelig, må de demonteres fullstendig og legges i ultralydvasker.

Siden ca 2008 så har jo også fått blomberte kanaler, noe som gjør det bortimot umulig for en amatør å klare å rengjøre en slik forgasser fullstendig...

Selv en ultralydvasker sliter med å komme til i de dypesete kanalene.

 

Gamlinger, som meg selv, har litt vondt for å akseptere at 2T forgassere idag har så forbaska små hull i dysene og kanalene er så mye tynnere enn de var for 40år siden. Så det som gikk greit før, går slettes ikke greit i dag.

 

Legg også merke til at dagens flotørkammere er flate og grunne...  det fører til at vann og mjød som legger seg i bunnen av forgasseren nå er så mye nærmere dysene enn før-i-tia....

Link to post
Share on other sites

Heisan og takk for alle svar. Problemet så vi når båten (summerfun) kom opp på land. Den lakk. Jeg pumpa 150 liter vann ut og fikk tettet hullet. Verkstedet fant ingen feil. De fikk startet motoren med en gang og den sveiv lenge fikk jeg fortalt. Betalte 800 kr og satt båten på vann   Kjørte rolig i 10 m så bånn gass i 10 før motoren plutselig stoppet. Den harket som den ikke fikk bensin. Etter en stund fikk jeg startet den igjen og fikk kjørt rolig til båtplassen. Har ikke kjørt siden. 
 

Da er det store spørsmålet. Hva er galt? (Pluggene har jeg skifta og er kun 98 på tanken).

Link to post
Share on other sites

swatcop skrev 22 minutter siden:

Den harket som den ikke fikk bensin. Etter en stund fikk jeg startet den igjen og fikk kjørt rolig til båtplassen. Har ikke kjørt siden. 
 

Da er det store spørsmålet. Hva er galt? (Pluggene har jeg skifta og er kun 98 på tanken).

Du må prøve å gi oss noe å jobbe med. Beskrivelsen din av problemet er ikke så bra. Legg bort hva du tror og synes. Del med oss kun det som er knallharde fakta.

 

-Sjekk om du har gnist på pluggene.

-Sjekk med motoren igang om det er forskjell på gangen om du tar av den øverste og den nederste plugghetta.

-Prøv å pumpe på blæra på slangen mens du kjører, gjør det noen forskjell?

-La en venn/venninne som har erfaring med båt prøvekjøre din båt og prøv å få noen tips

 

Link to post
Share on other sites

Er ikke coil eller pluggproblem. Da hadde den ikke startet, men dette er allikevel sjekket. Har pumpa gjentatte ganger ute hjelp. Bensinfilteret har rikelig med bensin.  Luftinga på tanken et også åpen. Bensinslangen er riktig koblet. Riktig og nok olje. 
 

Tenker det er noe med bensintilførselen. Skal skifte slange og pumpe i morgen for å se. 

Vet ikke om det kan være noe med bensinpumpen. Tenker også å demontere forgasseren igjen og legge de i ulyralydvasker. 
 

Råd mottas med takk. 

 

Link to post
Share on other sites

swatcop skrev for 21 timer siden:

Kjørte rolig i 10 m så bånn gass i 10 før motoren plutselig stoppet. Den harket som den ikke fikk bensin. Etter en stund fikk jeg startet den igjen og fikk kjørt rolig til båtplassen.

 

En ting som typisk forårsaker slike symtomer er bensintilførsel  ja, flottørhusene suges tomme.    Feks en delvis blokkering eller luftlekkasje, som først og fremst viser seg når motoren krever mye bensin.  

Test av annen slange + tank er lurt.    Sjekk også slanger inne på motoren - jeg har vært borti at slangen inn til bensinpumpa lå i litt for skarp bøy, slik at undertrykket fra pumpa sugde slangen flat - da ble det stopp.

når du pumper på blæra, blir den hard? 

Har også vært etpar tråder her i det siste hvor flottører har hengt seg oppe, du får ta en sjekk på det når du kjører forgasseren i ultralyd

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fikk meg årets mest bortkastede kjøretur i dag, når jeg endelig kom fram så sto slangen mellom tank og motor feil vei. ..

 

Vil du sjekke for sikkerhetsskyld at pila på blærepumpa på slangen peker mot motoren?  Symtomene var: gikk på tomgang, stoppet så fort en prøvde å gå i plan

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

så sto slangen mellom tank og motor feil vei.

haha, en kamerat av meg var så lur å snudde slangen som "tyverisikring" - og glemte det neste gang båten skulle brukes. 

Det funka jo akkurat slik han hadde tenkt :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Slangen er riktig vei. Har sjekket litt mer mister YouTube som også viser folk som har hatt problem med drivstoffpumpen, filter, bensintank, slanger og alt inni forgasseren. Jeg mistenker, som Ivar,  at det er noe med dette. Nå skal den på verksted på torsdag så blir spennende å se hva de finner ut av. 
 

Og ja pumpa blir hard når man pumper. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...