Blouberg Startet 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2024 Hørt en del snakk om at det var veldig mye groe i mail i år. Mulig det har noe med at det at var en varm og solrik mai? Har selv mistet ca 3kts siden utsetting i april. (10%) Ligger i ytre havn i Vindfangeren. Jeg har ikke fått sjekket med selvsyn, men har prøvd å få til et spyleløft før ferieturen som starter 28/7. Ikke lett å finne noen nå midt i fellesferien. Har andre liknende erfaringer i år? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
tobixen Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Groe avhenger også av hvor i fjorden man ligger. Et år hadde jeg problemer med motoren, det var litt dårlig timing og en feil (ledninger med en veldig usynlig skade på isolasjonen, under motorblokka) og båten ble liggende hos Lasa i Bestumkilien i flere uker - og grodde til som bare det. Tilsvarende opplevelse i Ersfjordbotn i Tromsø med min første seilbåt. Så kan det jo også hende at bunnstoffet i år ikke var like bra som i fjor. Jeg var ute og seilte hele sommersesongen 2022, da båten kom opp av vannet på høsten pga uhell så båten så god som ny ut på undersiden - det var omtrent ikke tegn til groe på den. Nå derimot gror det til kontinuerlig. Hadde to unggutter med meg og fikk hjelp til å gjøre en relativt skikkelig jobb med å rengjøre skroget for et par uker siden ... på litt over en uke var det igjen begynt å gro til. Jeg må vel få den opp på land og få stoffet den igjen snart. Dykkermaske/snorkelmaske, våtdrakt og en bred relativt bred sparkel/skrape på langt skaft, samt noen tau til å holde seg fast med fungerer fint dersom man ikke har tid/anledning/råd til å få båten løftet opp - men det er jo en fordel at vannet er transparent, i indre Oslofjord ser man vel knapt hånda forran seg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Mengden med groe varierer også ganske mye innenfor den lokale marina. Jeg hadde veldig mye problemer med det, men så la jeg jo merke til at den samme groen som brygga og båtplassen var overgrodd med, var den samme sorten som også festet seg på båten. Så rensket jeg opp min egen båtplass, helt på enden, pluss et par tre båtplasser videre innover, slik at det ikke fantes noen groe på bygga i nærheten av min båt. Da ble tilveksten av groe på min båt ganske kraftig redusert. Man kan også få fjernet en hel del ved å sette seg i jolle/gummibåt, og så bevege seg med en skrape langs skutesiden. (Men det må ikke være en stålskrape som tar maling/bunnstoff.) På min båtplass så var det veldig mye "sjøpung". De produserer "rumpetroll" som kan bevege seg til nærmeste ledige plass, eventuelt på båt, og så fester de seg der for så å vokse videre. Hvis det ikke er noe "foreldre" i nærheten, så blir det heller ingen "rumpetroll" som gir den typen groe. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 tobixen skrev 16 minutter siden: Groe avhenger også av hvor i fjorden man ligger. Arne2 skrev 1 minutt siden: Mengden med groe varierer også ganske mye innenfor den lokale marina. Ligger i år i ytre havna i vindfangerbukta, mens tidligere år har ligger i indre. Mulig lysforhold og strøm spiller inn. tobixen skrev 17 minutter siden: men det er jo en fordel at vannet er transparent, i indre Oslofjord ser man vel knapt hånda forran seg :-) Ja, veldig lite sikt om dagen. Ser knapt drevet fra brygga. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Ervil Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 @Blouberg Ligger i samme havn og har samme opplevelse… Har mistet 3-4 knop siden mars. Håper å få spylt under før ferie! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Har observert det samme i indre oslfjord i år på flere båter i forskjellige marinaer. Virker som det gror mer enn normalt. Nå i helen brukte jeg 2 timer i vannet på å rense et drev medplastskrape og skinnhansker som hadde ligget 1 med og 1 uke i sjøen. Fullstendig dekket av mini-rur hver eneste cm2. toppfarten økte med 20 knop. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Blouberg Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Har nå bestilt spyling på første dag i ferien før vi setter kursen opp i Telemarkskanalen (: Noen dager i ferskvann blir bra (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Blouberg skrev for 3 timer siden: Hørt en del snakk om at det var veldig mye groe i mail i år. Det er straffen for at sugestasjonene blir forlite brukt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blouberg Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Roger jo skrev 7 minutter siden: Det er straffen for at sugestasjonene blir forlite brukt. Åja.. Skjønner, groe er jo noe dritt Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Pequod Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Ligger med båten på Oksval på Nesodden. To år siden den har vært oppe av sjøen. men kun groe av betydning på propell, ror og baugpropell. Ellers bare litt her og der. Så skal det vel sies at jeg bruker båten ganske mye, så det rekker vel nesten ikke å gro! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
HiWard Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Ligger på Padda lengst nord i Oslofjorden. Mye groe på propellene, mer enn i fjor. Jeg har ikke stoffet dem, kun polert og vokset. Dette fungerte fint i fjor, men i år er det rur etter en drøy uke. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Blouberg Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Er det stort sett sjøtemperatur som påvirker groe? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
andersb Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 vi har hatt ca 0 groe i år, og knapt brukt båten, bunnstoffet er også 3 år gammelt selvpolerende hvitt Sitér dette innlegget Link to post
Ervil Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Da har jeg hatt båten på land og spylt. MYE groe på drev og trimflaps. Fikk 5 knop ekstra etter spyling. Båten ble satt ut i mars og har vært i bruk hver uke - men mest i lav hastighet Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Blouberg skrev for 14 timer siden: Ja, veldig lite sikt om dagen. Ser knapt drevet fra brygga. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yE6MME/brun-oslofjord-vekker-bekymring-kraftig-oppblomstring-av-alger Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Jeg hadde båten i Drøbak, grodde som bare det (SeaJet 033). Flyttet til Horten (indre havn) lite groe, men slim og gress i vannlinje. (SeaJet 038) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
lurvetass Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Nå hadde båten ligget i ro et par uker siden forrige tur. Propellene og drevet var dekket av svart slim og noe rur her og der. Kjedelig at de blankpolerte syrefaste propellene gror helt igjen. Ble bading med skrubb og skrape for å få de så rene som mulig til de siste turene i høst. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
dennrick Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Jeg har noen uavklarte forhold i seilbåten med ulyd under gange med motor (egen tråd), og hadde dykker i vannet på søndag (lokal kar fra Tjøme via bekjente) for å sjekke om det var noe galt med propell e.l. Han meldte om masse groe på båten vår som ligger i Vrengensundet. Han skrapte vekk en del. Da båten ble tatt opp ifjor var det nesten ingenting. Det skal sies at jeg ikke har stoffet den på to vinterlagringer, annet enn noen flekker, så ta dette med en klype salt. Vurderer å stoffe nå i høst. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
hanto1 Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Drevet på nabobåten ser nå ut som en langhåret utgave av Chewbacca. Tror det er lite effekt av bunnstoff på boks. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Ganske ille om man skal dømme ut fra denne som jeg så på Aker brygge i dag. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Captain A Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Blouberg skrev for 2 timer siden: Ganske ille om man skal dømme ut fra denne som jeg så på Aker brygge i dag. Tegn på at fjorden er frisk når det vokser rur 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.