Jump to content

Behandle/beskytte motorbrakett av tre?

Marius Engel

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt, en 2001 modell Hobby 420 Classic.

Motorbraketten ser ganske ny ut. Dette treverket varer ikke evig, men hvordan får man det til å vare lengst mulig? Båten min ligger på sjøen hele året.

Å sause denne inn med maling er nok ikke lurt, det kommer uansett vann til.

Jeg har sprayet treverket, særlig kantene, godt med understellsmasse for hulrom (tynnstoff). Dette trekker godt inn. Det er jo slik man beskytter treplaten under campingvogner mot fukt.

Jeg fridykker, så jeg børster båten ren under ofte, derfor tar jeg den ikke på land mer enn hvert andre år. Tenkte å spraye på ny understellsmasse da.

Noe annet jeg kan/bør gjøre?

IMG_6106.jpeg

Det burde holde  greit. Plata holder nok i en 15-20 år, når den begynner å falle fra hverandre skifter du den ut med en ny platebit. Det er ikke noe poeng i å legge masse arbeid ned i noe som er såpass enkelt og billig å skifte når den tid kommer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev Just now:

Det burde holde  greit. Plata holder nok i en 15-20 år, når den begynner å falle fra hverandre skifter du den ut med en ny platebit. Det er ikke noe poeng i å legge masse arbeid ned i noe som er såpass enkelt og billig å skifte når den tid kommer. 

holder de såpass lenge ja. 

Da finner jeg fram sprayboksen og sprayer platen de gangene båten kommer på land :)  

Min plate så lurvete ut allerede da jeg kjøpte båten for 7-8 år siden. Tipper den er fra båten var ny i 1995, og den har neppe blitt behandlet med noe som helst i alle disse årene. Jeg kommer sikkert til å skifte den engang, men det henger et tung 30 hester bakpå der som blir litt tung å fjerne. Så jeg avventer litt til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...