Jump to content

Prøve å få en seacraft 350 til å gå ‘’raskere’’


Båtermittnavn

Recommended Posts

Hei, jeg har en seacraft 350 med en 9,9 totakter mod til 15, båten er litt treig opp i plan og føles litt saktere enn der jeg trodde😅, jeg har lyst til at den skal gå litt fotere! Har noen noe triks eller tips, skal ta toppfarten på denne i dag

Har fått sagt at båten kan ligge feil i vannet på vinkel av motoren, motoren ligger på en 90 graders vinkel, propellen er en 3 finnes, har også blitt fortalt om en 5 takt forgasspinne ved ankerplass, trenger hjelp med å finne ut hvor den er!IMG_7224.png.70684f3f453f74d35cc7e8ea6cd0923c.pngIMG_7843.png.b6fe013a152c36d1f69025af98c193a8.png

 

Link to post
Share on other sites

Hei, først og fremst, tilting av motoren. Tilpinnen ved motorfestet kan tas ut (forsiktig så du ikke mister den på sjøen😅) og settes i andre hull enn der den står nå. Et gammelt jungeltriks er å tilte motoren ut til båten begynner å «galoppere», altså til den begynner å dabbe opp og ned med baugen. Så ta tiltepinnen et hull nærmere båten, da er motoren tiltet for mest fart. Akselerasjonen derimot er en annen sak, for tilting for høyest fart gjør at båten strever mer for å komme i plan. Og skulle du ha passasjerer med deg vil en ideell tilt for deg alene kunne føre til at båten knapt kommer i plan, noe som er greit å ta hensyn til hvis du har folk med deg. Med andre ord; finn den ideelle tiltingen for deg selv alene, og for med passasjerer, og husk (eller merk med tusj) hvilke hull tilpinnen bør stå i under disse forholdene.

IMG_2546.jpeg.b811a92d433242f886f8105f1a250749.jpeg

 

Propell, det er ikke sikkert din propell er den idelle for akkurat den båten. Som jeg var inne på i den forrige tråden din (bra emnetittel forresten, denne er langt mer beskrivende for hva du lurer på😊👍) kommer propellene med forskjellig stigning på vingene og diameter. Da jeg hadde min Yamaha 15hk (opprinnelig 9,9) skiftet jeg fra den originale propellen på 9.25x9 til en Solas 9.25x10. Det vil si at denne nye propellen har en diameter på 9 1/4 tomme og stigning/pitch på 10. Som du kan se her på Maritim sin nettside kommer disse med stigning fra 8 til 11 for din motor. Der 8 er for spesielt tungdrevne båter, mens 11 er for lettdrevne, sånn enkelt forklart. Poenget er å finne en propell med en stigning som passer til det ideelle turtallet på motoren din, slik at motoren kan få ut sitt maksimale potensiale. Hvis du har for tungdrevet propell i forhold til skroget (f.eks. propell med stigning på 11) er det ikke sikkert du klarer oppnå turtallet der motoren yter maks. Det samme motsatt vei, har du for lettdrevet propell blir turtallet for høyt, og du klarer ikke oppnå den farten det er potensiale til med den motoren og den båten. For min del gjorde propellbyttet alene en forskjell på 3-4 knop, fra 23 til nærmere 27, altså en betydelig forskjell (Valiant 270 RIB). Hvis det virker som motoren er treig og ikke får båten lett i plan kan det være du har for høy stigning på propellen du har på nå, prøv tiltingen først og sjekk så etterpå. Ideelt sett skulle du ha fått målt turtallet på maks, da får du bedre pekepinn på om motoren går for tungt eller lett.
 

Når det gjelder «5 takt forgasspinne» må jeg si at jeg ikke vet hva dette er for noe, har aldri hørt uttrykket. Men mulig tanken er om hva som må til for å trimme motoren? Din motor kan «trimmes» til ca. 13,5hk ved å bøye/fjerne en liten metalldings, som illustrert i denne og denne tråden. Denne er egentlig bare en gassperre som hindrer motoren å oppnå full gass, bøyes eller fjernes denne kan du vri gasshåndtaket litt lengre, og med det få høyere turtall. Skulle du ønske deg 15hk må reedventilene (mellom forgasseren og motorblokka) justeres opp litt, eventuelt byttes med reedventilene tilsvarende Yamaha VMaxJr.
 

 

Link to post
Share on other sites

Båtermittnavn skrev 31 minutter siden:

Har fått sagt at båten kan ligge feil i vannet på vinkel av motoren, motoren ligger på en 90 graders vinkel, propellen er en 3 finnes, har også blitt fortalt om en 5 takt forgasspinne ved ankerplass, trenger hjelp med å finne ut hvor den er!

 

3 finners propell sier oss ikke mye, du må studere den litt nøyere så står det preget noen nummer inn i aluminiumen.  Noen ganger må propellen tas at for å lese av.

 

5 takt forgasspinne?  - enten har du hørt feil eller så er det noen som kødder med deg :giggle:

Kan evt være tiltepinnen de mener, den ser du nede på braketten, 5 hull den kan flyttes imellom.   Motoren må vippes opp for å justere.  Pass på at du ikke mister den i sjøen om båten ligger på vannet...
Nå står den på innerste hull, da vil båten gjerne pløye med baugen , kommer ofte fortere i plan men bremser mye på farta.

 

Ser også ut som at plata over propellen ligger lavere enn bunn?  Det vil ofte gi mer vannsprut opp langs stammen, det bremser også på farta. 
Kan justeres med å legge en 20-30mm trelist mellom motor og akterspeil, bare pass på at motor fortsatt kan festes forsvarlig

 

image.png.8ea8712f08b376fd38e97ad1d9ea6cfe.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var en tiltepinne jeg prøvde å komme fram til. Motoren har vært trimmet med gass, tanken er en 9 liter, får ikke studert motoren akkurat nå( har bilde av hvorfor) men toppfarten er 25 kmh, skal se på propellen når vi har tid til å ta opp båten, den bruker 26 sekunder opp i plan og ligger der fint etter, motoren får jeg ikke opp, føles ut som at den sitter fast på en måte😅 her har dere noen bilder dere kan se på i hvertfall, skal prøve å tilte motoren.IMG_7846.jpeg.32ec33d9261c48c581e5cd5024c748e5.jpegIMG_7845.jpeg.8281d452a48c4d4fd898edae14a34aa4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er en lås der ja, som skal holde igjen motoren når du kjører i revers.  Kanskje noe leamikk der som ikke er helt som det skal..?

25 km/t er 13,5 knop, med alt på stell så burde denne iallefall klart 18 knop tenker jeg


Det er et dokumentarkiv her på BP med div nyttig info, tenker denne kan være verdt å ta en titt på for å lære mer om motoren.
(Fant ikke brukermanual der men den tror jeg du kan søke opp og laste ned feks fra yamaha sine sider)

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

flere tips:
GH 11 er vel ikke så ulik Seacraften men mistenker GH går litt lettere i vannet med 9,9/15..  
 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-gh/ungdomsjolla---trim-og-hev/686867

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spray på masse wd-40 e.l på tiltpinnen så vil den nok løsne. 

Ser på bildet ditt at du har den lengste inne, altså fort opp i plan men muligens ikke mest aktuelt for toppfart.

 

Og som andre har nevnt, sjekk propellen 👍

Link to post
Share on other sites

Båtermittnavn skrev 1 time siden:

motoren får jeg ikke opp, føles ut som at den sitter fast på en måte😅

Ville ha begynt med dette, ut fra bildet kan det se ut for at propell og undervannshus er godt begrodd med rur og diverse. Nr. en for å få fart er å holde propell og undervannshus rent for groe.
 

Den spaken du peker på skal bakover, prøv å røsk litt i den, eventuelt bank forsiktig den bakover med en liten hammer. Når den har løsnet, altså kommet bakover, kan du dra i motoren opp, når den er helt oppe skal det komme et klikk, slik at den låser seg og holder seg der oppe. Når du skal ha den ned igjen løfter du litt i motoren samtidig som du dytter i spaken, så kan du senke motoren ned til det sier klikk. 

Link to post
Share on other sites

Du har er heldig for du har fått veldig flinke folk til å hjelpe deg.

Bilder er uforklarlig viktig.

På dette bildet ser vi et Yamaha 9.9F girhus som er så grodd at det blir helt aldeles feil å diskutere fart.

Det første punktet og det viktigste punktet i forhold til fart er renhold. Girhus og propell ser vanvittig grodd ut.

Groepil.jpg.bfbba9e60638c3a4682f31255d6c0551.jpg

De som kjører fort med båt vet hvor viktig en ren båt, girhus og propell er.

De som kjører enda fortere, vet det enda bedre...

Du trenger heldigvis ikke lappen. bil og båthenger for å gjøre båten din ren under...

På med badebukse, ta med båten til en strand eller grundt område, er det rur kan du fjerne de med en isskrape eller enden på en plankebit, etter det liker jeg å bruke en børste med stiv bust.

Når du er ferdig gleder jeg meg til å høre hvor mye fortere båten går, for det kommer virkelig til å gjøre en forskjell :thumbsup: 

 

Du er kanskje ganske ung og synes kanskje at jeg er litt streng med deg nå... men jeg tror det er bra for deg og din læreprosess så jeg sier dette for å hjelpe deg, tror det er bra på lang sikt at noen rett og slett forteller deg at renhold er det viktigste... også kan vi komme med de små triksene, når alt er rent og ikke bremser i sjøen :wink:

 

Som en liten trøst så er Forumet fullt av poster fra voksne menn med store fine dyre båten som er mer eller mindre "blåst" og nekter å tro at en båt behøver å holdes ren under. Hvert eneste år "smelter" det store fine motorer i Norge for mange millioner fordi eier ikke holder båten ren under.

 

Hver så snill; ikke bli som dem  :pray:

Link to post
Share on other sites

dieselfan har helt rett, er båt og motor fullt av groe så er det første pri å få gjort noe med - det kan bremse vanvittig mye

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

nei, får ikke kjørt den føre onsdag- lørdag neste uke, men sånn ser den ut for nå, fikset det med å ta opp motoren så nå skal alt være bra👍🏼

så kan småtriksene vente til etter litt turIMG_7855.jpeg.8c251d31b69124ede33fe59875a29e0a.jpegIMG_7853.jpeg.8f1adfd238f622d59dc04a1627ce6746.jpegIMG_7854.jpeg.0e5bd8961ce2c80d2b7eb027893c1df1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Båtermittnavn skrev 1 time siden:

bare bra at du er litt streng og onkerlig diselfan🙂

Takk for at du tar det sånn, du kommer til å lære fort og godt :thumbsup:  Regner med at du også kjenner den gode følelsen som vi alle får når vi vet at båten er helt ren under :wink:

 

Nå kjenner jeg at knopene kommer :clap:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Takk for at du tar det sånn, du kommer til å lære fort og godt :thumbsup:  Regner med at du også kjenner den gode følelsen som vi alle får når vi vet at båten er helt ren under :wink:

 

Nå kjenner jeg at knopene kommer :clap:

Tråd som er kjekk å følge :)

Gode råd og troligt løser seg til det beste :)

båtplassen på sitt beste :)

Link to post
Share on other sites

ser ut som at propellen har vært borti et og annet på sin ferd

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Klarte du å lese av tallene på propellen? 
Det er en original yamaha propell du har og da står tallene litt opp fra senter, ca en cm opp på ett av propellbladene.

Typisk merking:

9 1/4 x 10 eller 9.25 x 10 (det er samme propellstørrelse, men det første står i tommer)

Det første tallet er diameter på propellen oppgitt i tommer.

Det siste tallet (10) er stigning, det er den lengden propellen flytter seg i vannet på full fart, på en omdreining.

 

Det lages mange forskjellige stigninger til disse Yamahaene, heldigvis. Vanlig i salg er 7, 8, 9, 10, 11, 12

 

Link to post
Share on other sites

Glemte å sjekke, skal gjøre det på onsdag når jeg er hjemme💪🏼

vet ikke hvor mye en 2009 seacraft 350 veier, tipper den veier litt, jeg vet ikke hva som har skjedd med motoren Ivar, tror jeg kjøpte den sånn, er det noe som kan fikses eller er der ikke vært det, føler ikke den gjør noe med hvordan motoren ligger i vannet

 

Link to post
Share on other sites

Båtermittnavn skrev 13 minutter siden:

Glemte å sjekke, skal gjøre det på onsdag når jeg er hjemme💪🏼

vet ikke hvor mye en 2009 seacraft 350 veier, tipper den veier litt, jeg vet ikke hva som har skjedd med motoren Ivar, tror jeg kjøpte den sånn, er det noe som kan fikses eller er der ikke vært det, føler ikke den gjør noe med hvordan motoren ligger i vannet

 

 

Hvis propellen har skader er det ikke verdt å fikse, ny propell til disse motorene er ikke så gale i pris.

 

Ang vekt, se her 

Screenshot_20240719-1822392.png.1d951970097011643cd5b09a6e391a50.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...