Maika Startet 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2024 Jeg har to carlingswitcher som jeg trodde var På-Av-På, men kobler jeg strøm til pol 2, så måler jeg spenning på pol 3 både når bryteren er i opp- og i midt-posisjon, samt på pol 1 når den er i ned-posisjon. Det skal vel ikke være spenning på pol 3 når bryteren er i midtposisjon, eller er ikke dette vanlig på-av-på-brytere? (Det er ingen nummer på bryterne for å identifisere dem. Jeg har også prøvd å koble spenning til de andre polene for å se om disse ikke bruker det vanlige koblingsskjemaet, men det løste ingenting.) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Det anbefales sterkt å få tak i koblingsskjema for denne bryteren, eventuelt få tak i en annen bryter hvor du er sikker på funksjonen. Du må jo uansett senere være sikker på hvor du har spenning og ikke spenning, ellers kan du lett få en kjedelig overraskelse. Et godt råd fra en tidligere skipselektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Koblingskjema til Carlingbrytere: Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Ja, det er det skjemaet jeg har forholdt meg til, men begge gir altså strøm på pol 3 med bryteren i pos 2. Sånn jeg forstår skjemaet, så indikerer parantes rundt På at den er fjerbelastet. Disse bryterne er ikke fjærbelastet i hverken pos 1 eller 3, men jeg kan ikke finne et eget koblingsskjema for slike. Uansett er jo koblingsskjemaet likt for de to på-av-på i det skjemaet, så jeg tviler sterkt på at det skulle være noe anderledes for mine brytere. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.