Jump to content

Bruker folk båten mindre i år (Østlandet)?

Renzir

Recommended Posts

Har hatt båten på vannet i noen mnd nå. Har de siste 3 dagene vært i området fra Sandefjord til Brevik. Hvor er alle båtene? Greit at været ikke har vært optimalt men har knapt sett båter mange i mange uthavner vi pleier å se mange midt i juli. Møtt noen seilbåter langs kysten men bare noen ytterst få større motorbåter. 

Synes hele sesongen hittil har vært mindre folksom enn vanlig. Har ennå ikke kommet oss lenger ned på Sørlandet. 

Mulig folk drar til syden eller sparer på dieselkostnden og ikke drar langt i år?

Vi har vel observert mindre trafikk i år enn tidligere. Dog er det nokså fullt i Strömstad. Så her tror jeg ikke de merker noen vesentlig nedgang i juli. Men lenger sydover færre båter. Vi var en biltur til Kungshamn, også der var det ledige plasser her om dagen. Mulig at noen blir skremt av prisene der. Da vi var på forsommerturen, var det ikke problem med plasser noen av stedene vi var. Selv om vi er vaksinert mot pæler, bøyer, snorer og den slags. Vi lå langsetter i hver eneste havn. Vi fikk en båt utenpå oss på Læsø, det var alt.

Må jo innrømme at jeg nok uansett ikke har det beste grunnlaget for å uttale meg ettersom jeg stort sett drar på båtferie utenom toppsesongen. Men det nye prissystemet i Sverige synes jeg høres vanvittig ut - de øker jo alltid prisene i toppsesongen - men å betale meterpris for både lengde og bredde har jeg ikke hørt om før! Så det kan kanskje ha virket avskrekkende?

Det - og noen andre faktorer - har i alle fall ført til at jeg har revurdert båtferieplanene mine i år.

Vi virrer rundt i Hvalerområdet og ligger nå på Edholmen og her er det knapt båter. Vil tippe 70 % ledige plasser. Andre steder har det også vært greit med ledige plasser. I Hankøsundet på fredag synes jeg det var en del båter på svai. Enig med TS. Hvor er alle sammen?

Det er jo ikke sydentemperatur og 23 grader i vannet, men antrekket er jo stort sett shorts og t-skjorte og bader titt og ofte.

Leste forvørig på nrk.no at polet hadde redusert omsetning. Mindre sol kan derfor anses som godt for folkehelsen :smiley:

God sommer :cheers:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

2 uker på Bästkysten nå. Lå i havn i Strømstad i stormen (klokket 25 m/s på vindmåleren), ellers på svai. Det var bare Gluppö det var flere andre båter, ellers har vi vært alene eller 1-2 båter til på forskjellige ankerplasser. 

Været har variert, men aldri påfølgende dager med bare regn og fra Fjällbacka til Koster seilte vi kryss i bare shorts og T-skjorte hele veien. 

Badetemperaturene har vært litt stusslige. Og mye brennmaneter. 

Sprayhooden spjæret, forsåvidt forståelig etter 13 år og med vinden som kom. Sendte forespørsel til Kapell&Annat som tilbød «høstrabatt» og den blir levert i løpet av uka. 
IMG_4992.jpeg.de75f50e4369be58c07463fdd5da7be4.jpeg

Porsholmen, alene

Vel jeg har aldri før fått opplysning om at det er ledige båtplasser i Langesund uten venteliste og så stor som man måtte ønske. Så det er mulig færre er ute med båt, men hvor ble det av båtene som så mange folk kjøpte under COVID. Om folk ikke vil bruke dem så burde man oppleve en fantastisk opplevelse av lavpris og stor utvalg på finn av båt til salgs, men opplever ikke engang priser på nivå før COVID på annonsene når jeg sjekker mot finn arkivet.

Og det er heller ikke annonsert utrolig mange båter i forhold til før.

Har jo båten i sandefjord. Så er ute mye i området her. Har vært lite båter rundt her i år. Var jo nesten alene noen helger her tidligere når det var veldig fint vær. På oscarsborg, riktig nok onsdag til torsdag, på vei til færdern var jeg eneste båt der når jeg la til. Kom to til senere på kvelden men det har jeg aldri sett før at det er tomt der…

lr-80 skrev for 5 timer siden:

Sprayhooden spjæret, forsåvidt forståelig etter 13 år og med vinden som kom. Sendte forespørsel til Kapell&Annat som tilbød «høstrabatt» og den blir levert i løpet av uka. 

Kan jeg spørre hvor mye du må gi? Vi har nettopp fått levert ny sprayhood fra norsk seilmaker til vår 38-foter, og ga 12.000,- med en test-tilpasning og noen korrigeringer etter testen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 11 timer siden:

Kan jeg spørre hvor mye du må gi? Vi har nettopp fått levert ny sprayhood fra norsk seilmaker til vår 38-foter, og ga 12.000,- med en test-tilpasning og noen korrigeringer etter testen.

Da tror jeg du har fått en god deal. K&A har priser på nettsiden, gir nå 10% på dette. Jeg valgte dem pga. det er standard og lett å kjøpe til når øvrig kalesje skal erstattes, men den varer nok noen år til. 

XardasKSP skrev for 19 timer siden:

Vel jeg har aldri før fått opplysning om at det er ledige båtplasser i Langesund uten venteliste og så stor som man måtte ønske. Så det er mulig færre er ute med båt, men hvor ble det av båtene som så mange folk kjøpte under COVID. Om folk ikke vil bruke dem så burde man oppleve en fantastisk opplevelse av lavpris og stor utvalg på finn av båt til salgs, men opplever ikke engang priser på nivå før COVID på annonsene når jeg sjekker mot finn arkivet.

Og det er heller ikke annonsert utrolig mange båter i forhold til før.

Det ble ikke solgt veldig mange fler båter under covid i forhold til et normalår, da kapasiteten på fabrikkene ikke var høyere en ellers. Det var også store leveringsproblemer på bland annet utenbordsmotorer som holdt volumene nede. Det var derimot rift om de båter som fantes til salgs, både nye og gamle. Mange forhandlere fikk også rensket opp i lageret av overliggere og litt ukurante modeller.

Tror været er vesentlig grunn til færre båter utpå. Har gått siste 1 1/2 uke fra Tønsberg via Stavern, Valle, Kragerø og nå i Tvedestrand. Merkbart færre enn vanlig. Helt ok og bedre plass både i uthavner og gjestehavner. 

Hørte rapport fra nabobåt som idag kom fra Grimstad og som meldte om færre båter der enn vanlig også. 

Også i Arendals området tok det lang tid før båtene var på vannet. Jeg har båthavn som nærmeste nabo og trafikken inn/ut der er betydelig lavere enn ifjor. Har en ekstra båtplass som jeg har leid ut på åremål. Dette har vært lett før, ved første kontakt men i år er den ikke utleid. Noe etterspørsel men ingen avtale. Virker som folk gjør annet. Sparer penger?

Vært langs svenskekysten noen uker. Ledige plasser i alle havnene jeg har observert. Også greit med plass i uthavnene. Tipper mange ikke kom seg avgårde da det blåste 25 i kastene da sikkert mange skulle starte ferien. 50% prisøkning for vår seilbåt gir også null ønske om å ligge i havn i Sotenäs kommune. 

Uansett, holder en knapp på at været spiller hovedrollen. Var innom Hunnebostrand i dag i 11 tiden. Absolutt ikke vanskelig å finne plass. Men merkbart økt trykk siste uka ca. Var jo knallvær torsdag til søndag fra Koster til Smøgen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...