Bellil Startet 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2024 Jeg har alltid slitt med lading siden tidenes morgen (når båten ble kjøpt i -16 og har prøvd litt forskjellig. Har blant annet brukt en Sterling ProsSplit PSRT (to motorer og inntil fire batteribanker) uten videre hell. Den originale skilledioden er selvfølgelig ikke i bruk. Nå har jeg to 100 A generatorer kjøpt hos Fredrikstad Vikleverksted. Ukjent fabrikat. Jeg har i utgangpunktet tre batteribanker, STB, BB og forbruk. Når jeg fjernet ProSpliten så lasket jeg sammen STB og BB og koblet de til STB generator med sensledning til banken. Så tok jeg BB generator og koblet til forbruksbank med sensekabel til samme bank og trodde alt skulle være bra som en midlertidig løsning. Jeg har en Victron BMV-702 batterimonitor som måler strøm til forbruk og spenning på forbruk og de nå sammenkoblede startbatteriene. På spenningen ser jeg at start får spenning fra STB generator og følgelig lader. Forbruk får ikke lading. Har gitt litt f… og brukt landstrøm, men liker veldig godt utehavn så lading mellom plasser er jo en fordel for å slippe å måtte dra innom en marina for landstrøm hver andre dag. Båtens viktigste maskin (isbitmaskinen via invertert :-) bruker litt strøm. I dag foretok jeg noen målinger med voltmeteret og til min store overraskelse var det potensialforskjell på ca 1,6 V mellom gods på STB og BB motor når motorene gikk på tomgang. Før de startet var det ikke potensialforskjell (målte flere steder blant annet mellom gods generatorer). Her er målingene. Målingene med stoppet motor uten landstrøm ble målt ganske raskt etter at landstrøm ble frakoblet. · Har noen en god forklaring på hvorfor dette skjer? · Jeg er fristet til å koble den ene (bil)startkabelen jeg har mellom blokk BB og minus på forbruksbank (minus forbruksbank er koblet på felles «nullpunkt» i båt) og dermed utjevne potensialforskjellen. Har noen synpunkter på dette? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Fantino Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 For meg ser det ut som om forbruksbank minus ikke har kontakt med generator BB minus/BB motor minus. Og siden motorene nå har felles startbank og dermed felles pluss bør de nok ha felles minus også. Potensialforskjellen du måler måler mellom motorene nå skyldes trolig dette, BB dynamo produserer 14.3V men pga felles pluss så ‘sparker den nedover’/i løse lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Tolker disse målingene også på at det er dårlig forbindelse på minuskabel mellom motor BB og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Det rare, synes jeg, er jo at potensialforskjellen ikke måles når motorene ikke går Kan jeg da bare laske over fra bb blokk til felles minus? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Det er nok en svak -forbindelse mellom motorene, som gir 0 potensialfforskjell når dynamoen ikke går. Men når denne forsøker å levere strøm, vil den legge en spenning over denne svake forbindelsen. Etter min mening er det bare å få "jordet" både dynamoer og batterier sammen. Og motorblokkene, hvis dynamo- ligger til gods. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Da skal jeg finne en løsning for lask. BB motor har selvfølgelig trangest adkomst 😠 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Fantino Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Bellil skrev for 2 timer siden: Det rare, synes jeg, er jo at potensialforskjellen ikke måles når motorene ikke går Kan jeg da bare laske over fra bb blokk til felles minus? Jeg ville etablert minuskabel fra B- på BB-dynamo til forbrukspakke minus da det ser som om denne ikke finnes. Det er jo der ladestrømmen skal gå og målingene ellers tyder jo på at de andre jordforbindelsene er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Fantino skrev 8 minutter siden: Jeg ville etablert minuskabel fra B- på BB-dynamo til forbrukspakke minus da det ser som om denne ikke finnes. Det er jo der ladestrømmen skal gå og målingene ellers tyder jo på at de andre jordforbindelsene er OK. Bolten på generator er ikke lang nok til en kabelsko til så jeg vurderer en fra gods BB til felles -. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
J-Å Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Bellil skrev 5 minutter siden: Bolten på generator er ikke lang nok til en kabelsko til så jeg vurderer en fra gods BB til felles -. Hvis den eksisterende kabelen går fra dynamo til gods, så er det vel greit å koble til i godsenden. Men merk som @Fantino sier, at strømmen må komme seg fra forbruksbatteri minus tilbake til dynamoen. Du kan også vurdere mer robuste løsninger. F.eks. slik at hver dynamo lader "sitt" startbatteri, og forbruksbatteri lades med to DC-DC ladere koblet til hvert sitt startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Nå er løsningen å få i gang lading @J-Å av forbruk. For en permanent ordning finnes mange løsninger. Har bly/syre forbruksbank så tror jeg dropper DC/DC, men det er jo en god, om enn en litt dyr løsning. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Lykke😃🍾🎉🥂 Det viste seg å være to muttere på minusbolten og ved å fjerne den ene ble det plass. Hadde fire like stumper med 6-10 mm så jeg brukte alle fire og fikk dobbel lengde i parallell til felles minus. Hadde på forhånd fjernet landstrømmen for å tvinge ut litt forbruk fra batteriene Startet BB og batterimonitoren som lyste et trekk på -9 A endret seg til +19 når jeg startet Tusen takk for all hjelp Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
lassepelle Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Godt å høre at du fant problemet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 20.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Og litt info til Lå uten landstrøm i to døgn og hadde tappet forbruksbanken med 165 Ah, 12,12 V i følge batterimonitoren. Ved oppstart fikk jeg igjen ca 20 A i lading, men så Ved 1400 rpm fikk jeg 70A og det kan jeg ikke si at jeg noen gang har sett. Selv med PSR’en og to generatorer Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.