Jump to content

Erfaringer med vippedavit til RIB/gummibåt

Optimist1

Recommended Posts

Jeg har tilsvarende fra smart davit . Denne typen trekker du riktignok båten opp på siden, og ikke vipper opp fra langsiden. Vil tro denne metoden med å dra inn båten i langsiden er noe enklere å håndtere da. Men har du tenkt deg utpå i noe mer enn flatt hav? Så er min erfaring dårlig med denne typen daviter. Båten hopper og slår i bølgene uansett hvor mye du stropper og binder. Ikke bind det for godt heller. Da blir belastningen høy når oppdriften av gummibåten løfter daviten. 

Kapteinskutelaus skrev for 2 timer siden:

Jeg har tilsvarende fra smart davit . Denne typen trekker du riktignok båten opp på siden, og ikke vipper opp fra langsiden. Vil tro denne metoden med å dra inn båten i langsiden er noe enklere å håndtere da. Men har du tenkt deg utpå i noe mer enn flatt hav? Så er min erfaring dårlig med denne typen daviter. Båten hopper og slår i bølgene uansett hvor mye du stropper og binder. Ikke bind det for godt heller. Da blir belastningen høy når oppdriften av gummibåten løfter daviten. 

Godt innspill:) Hva slags båt har du montert det på? Nå pleier jeg ikke ferdes så mye i ruske vær, gå sjelden i sjø som er så stor at jeg ikke kan ligge i plan. Har en liten gummibåt som ligger på plattformen i dag som bare er bunnet fast med et par stropper. Den har i allefall aldri flyttet på seg, men jeg slakker alltid sakte av for ikke at ikke hekkbølgen skal skylle inn over plattformen. Sånn sett er det ikke en fordel med lav plattform.

Det er montert på en litt lav badeplattform ca 10cm over vannet. 

Tja vanskelig å si hva som er ruskevær, men allerede ved 30-40 cm med bølger i baugen  kan det begynne å hoppe litt baki der. 

Hvis du ikke har vært plaget med det før sånn som du har hatt det, vil det nok gå bra.  Men generelt er det noe å ha i bakhodet når man vurderer slike daviter. 

Lykke til med prosjektet 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...