Jump to content

Motorstørrelse på Rana 530


Hjartøy

Recommended Posts

Hei alle sammen og godt nytt år :flag:

 

Ja så har jeg endelig fått rotet meg inn i ett forum for båter, ser ut til å være mange nyttige emner her.

Jeg regner ikke meg selv som noen båtfantast, men som båtbruker.

Jeg har en eldre Rana 530 som var en 35hk Evinrude på, den gikk godt med 2pers ombord og fine sommerdager. Det ble satt på en 50hk Evinrude fra -83, det går litt bedre i tyngre sjø.

 

Jeg har en øy i Norfold (Nordland) som vi bare benytter om sommeren, derfor må jag ha en båt som kan gå helt opp i fjærstenene.

 

Det er en helv..... fjord å krysse. I fjorsommer ble det litt leit. Vi la ut fra øyen for siste gang før vinteren, det var fin vær men det blåste ganske mye fra vest allerede. (Vestfjorden står på her)

Da vi var kommet godt ut på fjorden tiltok vinden, og dertil bølgehøyden.

Jeg la om kursen østover for å "ri bølgene" og kunne gå i le bak en annen øy. (stor omvei)

Men jeg la om kursen for lite og måtte dreie mer øst nær øyen og fikk bølgene rett etter oss.

Da var bølgene 1.5- 2m allerede, jeg hadde hatt litt bensinlsange trøbbel midtfjords, så det var litt ubehagelig.

 

Med min 50hk bak på hekken slet jeg tungt med å overvinne bølgenes makt, vi var 3 voksne, 2barn og bagasje ombord, da sliter man litt i tung sjø.

 

Mitt ønske er en 70 hk bak på hekken.

Jeg vet at Ranaplast oppererer med max 40 hk, men

 

Spørsmål: Er det noen som vet hva max tyngde på motor, speilet på båten tåler ?

En 70hk yamaha eller evinrude/johnson, veier ca 165 kg. Mens en 70hk tohatsu veier bare 130kg.

En 50 hk honda 4-takt eller 50hk johnson veier jo 115-120kg, så hva skal man gjøre.

(Alle motorer med trim og tilt)

 

Håper noen der ute kan svare meg.

Takk

Link to post
Share on other sites

En 70hk 2-t Yamaha veier rundt 110kg med trim/tilt.

 

Er vel ikke nødvendigvis vekta , men heller kreftene som er tilstede som vil bli problemet.

Og heller ikke bare akterspeilet , dimensjonering/avstiving av resten av båten har også mye å si.

Vet om folk som har 60-70hk på 530 uten problemer, det forutsetter imidlertid at det kjøres med fornuft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

:confused::confused::confused:

 

Takk for svar

Kanskje jeg skal omformulere mitt sp.mål litt.

 

Hvis vi forholder oss til 50hk:

Hvilken motor (merke) vil oppleves/er kraftigere enn noen andre....?

 

Den gamle Evinrude jeg har er ganske så "seig"

Er det noen som har erfaring med "hvem" som er bedre enn den andre på samme båt ?

Kanskje en med 3 syl ville være bedre uansett....? :confused:

Link to post
Share on other sites

Yamaha 50G og nyere Mercury/Mariner 50 2-taktere er basert på 60/70hk blokk og er på hhv 849cc og 967cc sylindervolum. Og har ganske bra punch i mellomregisteret.

På 50hk 4-taktere så holder jeg også en knapp på Yamaha/Merc/Mariner når det gjelder dreiemoment.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

4T - 50 og 60 veier ca 110kg, 50,60 og 70 - 2T veier ca 105kg - Av merket YAMAHA, selvsagt. Har du mange gangtimer i året, ville jeg valgt en 60 4T på denne båten... Ellers en 70 - 2T. Båten bærer nok vekten, men den er ikke så veldig glad i hastigheter over 27-28 knop og jeg ville avstemt til denne toppfarten med å velge en propell med større diameter og lavere stigning - og derigjennom nyttiggjort økt skyvekraft med den sterkere motoren. Akterspeilet tåler nok kreftene.. :flag:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Enig med Baatsmann og Rago når det gjelder farta, ikke noe vits å presse skroget opp i høyere hastighet enn beregnet. Men uansett behagelig å ha såpass motorkraft at man kan marsje greit på et moderat turtall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med så kraftig motor er det vel først og fremst speilet som kan få seg en trøkk. At båten overplaner evt får andre "artige" egenskaper finner en jo ut av og kan avpasse, men blåser det hatter og strå så nytter det ikke å måtte tenke på at en må være forsiktig så ikke motoren skal ta livet av båten. Kommer det en 2 meter bølge som har lyst å bryte innover båten så gir en vel full gass for å komme unna uansett og DA er det jo dumt om speilet ryker... Det høres ut som om du vil beholde båten så da ville jeg sjekket om det var mulig å forsterke akterspeilet slik at det tåler fult trøkk fra en kraftigere motor enn det er beregnet på. Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Båten er håndopplagt glassfiberarmert polyester med 22mm vannfast finer innstøpt, samt avstivninger frem mot aktertoften - så begrensningen ligger vel i hastigheten disse motorene kan tilby. Båten har kjøl som går nesten helt akter, og dette er farlig i høy hastighet. Jeg opplever båten som sterk og solid bygget. Har også tiltro til at Rana ikke fusker med for hurtig herding o.l

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:flag: Hei! Har nøyaktig samme båten, og har hatt den siden 1997. Det stod en Evinrude 50 på når jeg kjøpte den, men den var det masse problemer med. i 1999 skiftet jeg til Zuzuki 4 takter 60HK. Den veier rundt 150kg, men det går helt fint. Har ikke angret et sekund. Den ligger litt tyngre bak, men det spiller ingen rolle. Uanset har du jo powetrim når du kjører. Også "Gjævt" med at du kan tilte den helt opp med en knapp når du skal helt inn i fjæresteinene som du sier. Har kjørt den på langtur flere ganger bl.a. Bergen - Stavanger. da er det greit å ha en motor du kan stole på. Den er like pålitelig som bilen. (Sier kanskje ikke så mye for alle :-)

 

Ser du er i Nordfolla med den. Kona er fra Steigen, så jeg er jo der oppe litt om somrene. Kjempefint å ha båt der vel?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei! Har nøyaktig samme båten, og har hatt den siden 1997. Det stod en Evinrude 50 på når jeg kjøpte den, men den var det masse problemer med. i 1999 skiftet jeg til Zuzuki 4 takter 60HK. Den veier rundt 150kg, men det går helt fint. Har ikke angret et sekund. Den ligger litt tyngre bak, men det spiller ingen rolle. Uanset har du jo powetrim når du kjører. Også "Gjævt" med at du kan tilte den helt opp med en knapp når du skal helt inn i fjæresteinene som du sier. Har kjørt den på langtur flere ganger bl.a. Bergen - Stavanger. da er det greit å ha en motor du kan stole på. Den er like pålitelig som bilen. (Sier kanskje ikke så mye for alle :-)

 

Ser du er i Nordfolla med den. Kona er fra Steigen, så jeg er jo der oppe litt om somrene. Kjempefint å ha båt der vel?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...