Jump to content

Finnes det ingen god baugstige?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ny baugstige til min båt. Maritim har, men med en enormt idiotisk festeanordnlng.

 

Denne er i skarp rustfritt materiale. 

 

Tenk å kjøre barbeinte føtter ned i denne...

 

20240717_164652.jpg.729d73942dbdc7ab5a21405b14917795.jpg

 

20240717_164649.jpg.3bbc67b6fca66185239bec2411090d33.jpg

 

Det byr meg så imot å montere noe på dekket som jeg vet jeg kommer til å sparke tærne i en dag, ig kommer til å fossblø.

 

Hvorfor konstruerer folk noe så dumt som dette? Og hvorfor kuttet man ut "nøkkelhulls løsningen" for å lage denne?

 

Hvor finnes bedre løsninger?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her har nok designeren glemt at folk går barbeint ja. Men fordelen er at det er enkelt å montere stigen, og en ganske sikker kobling. På min båt sitter de helt fremme på baugsprydet, og jeg kan ikke huske at noen har skadet seg på dem. Men jeg ser jo at de kan stå mer utsatt på andre båter. Det bør være mulig å lage en gummiklaff som ligger over.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 18 timer siden:

Denne er i skarp rustfritt materiale. 

 

Tenk å kjøre barbeinte føtter ned i denne...


Enig, ikke særlig fotvennlig variant dette her. Hjelper gjerne å fase av de skarpeste kantene med en Dremel eller lignende. Da slipper man i alle fall å bli kuttet opp, selv om å tråkke direkte på festene blir som å tråkke på Lego.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

Jeg prøver å finne ny baugstige til min båt.

 

Logo har flere med nøkkelhull og forhandlere over hele  norge

 

https://www.boatsystemgroup.com/en/distributors/

Flak A/SSkibåsen 374636 KristiansandNorway
Hovdan Poly
Hovdan PolyIndustriveien 261481 HaganNorway
Maritim
MaritimÅsbieveien 114808 ArendalNorway
NMS Norway Marine Supply
NMS Norway Marine SupplyÅsbieveien 114808 ArendalNorway
SeaSea (Rud)
SeaSea (Rud)Rudsletta 121351 RudNorway
+47 67 17 52 52www.seasea.no
Watski A/S
Watski A/SVestre Haugen 211054 OsloNorway
+47 22 82 00 60www.watski.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Maritim, som da er forhandler, kjente ikke til noen med nøkkelhullsfeste. Evt de har ikke inne. 

 

Jeg forsøkte å finne ut av det på Flak, men der fant jeg kun den samme patenten som Maritim hadde og som jeg tok bilde av.

 

Fant 1 stk stige i Norge som hadde nøkkelshullsfeste (tror det var Båtsystem), men den skulle de ha 4750 for. Stigen på Maritim kostet 1990. De virket i utgangspunktet helt like. Virker litt mye å betale 2760 kr mer for nøkkelshullfeste. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Fant 1 stk stige i Norge  Jeg forsøkte å finne ut av det på Flak,

Det er bare å gi de katalog nr.

 

Fant 2 søkeord     nyckelhålsbeslag  ikke billig den lengste er bilist ?

T110SNR  6 295 kr

ST110SN  5 010 kr

 

  ST110SNR           https://www.boatsystemgroup.com/en/catalog/product/view/id/7022/s/bow-ladder-105-x-29-3-steps-with-pivoting-handles/category/432/

ST110SN               https://www.boatsystemgroup.com/sv/stavstege-105x29-cm-3-steg     

               

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er to forskjellige stiger. Den jeg kjøpte, og refererer til i første post, er den til 2000  

 

Men den som du nok tenker på i den linken der, er deaktivert.  Det vil si at de ikke selger den... Sikkert pga prisdifferansen. Utenom festet er de stigene så og si like...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei @Chilli Solbris, send gjerne pris på PM 😊. Jeg kan for såvidt hente hos Flak selv evt. Bor i nærheten. @Bjørn Løvjomås 👍

 

Jeg har kjøpt @Goddis77, men ikke montert. Har returrett. Måtte kjøpe rett før vi reiste på ferie (som er grunnen til at jeg ikke har oppdatert tråden. Har heller lagt bak oss noen nautiske mil. 😅) Når jeg så innfestningen så ble jeg så skuffet at jeg la den i org eske og inn i skapet i båten.

 

Vi trenger stige, så har vurdert å bare montere selv om jeg nok ikke vil være helt fornøyd. Spesielt kona og yngstemann synes det er vanskelig å komme opp i båten uten...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hei @Chilli Solbris, send gjerne pris på PM 😊. Jeg kan for såvidt hente hos Flak selv evt. Bor i nærheten. @Bjørn Løvjomås 👍

 

Jeg har kjøpt @Goddis77, men ikke montert. Har returrett. Måtte kjøpe rett før vi reiste på ferie (som er grunnen til at jeg ikke har oppdatert tråden. Har heller lagt bak oss noen nautiske mil. 😅) Når jeg så innfestningen så ble jeg så skuffet at jeg la den i org eske og inn i skapet i båten.

 

Vi trenger stige, så har vurdert å bare montere selv om jeg nok ikke vil være helt fornøyd. Spesielt kona og yngstemann synes det er vanskelig å komme opp i båten uten...

 

 

Send meg en pm med hva du er på jakt etter så sjekker jeg pris på jobben i natt. Har ikke hatt tid til å lese tråden gjennom enda. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Maritim sin så helt grei ut jeg. Den jeg har er enda verre, det er en slags motsatt nøkkelhull løsning. Men etter 18 år så har fortsatt alle tærne i behold.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den med nøkkelhull har ikke skarpe kanter. I alle fall ikke de jeg har sett.

 

Vil det fjerne mye (nødvendig) styrke å avrunde den "bøylen" som man typisk vil kunne sparke i?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...