Jump to content

Aluminiumsbåt med hull - kasseres?

BobLoblaw

Recommended Posts

Vi har en liten aluminiumsbåt (Linder Sportsman 355) som har ligget i sjøen ca 3 måneder hvert år i 7 år. Nå har det blitt hull under kjølen - uvisst for meg av hvilken grunn. Hullet synes ikke, men vannet pipler inn... 

Spørsmålet mitt er om dette er noe som lar seg reparere av kyndige, eller om den må kasseres? 

Har lest litt om tæring, og reparasjon av aluminiumsbåter, men ser ikke hvordan jeg skal få det til når jeg ikke engang kan lokalisere hullet nøyaktig... 

20240718_122242.jpg.4029a40fbd581ff364d03bfa365e2dc4.jpg20240718_122354.jpg.62cc37585b35b106f04cd835d12971f2.jpg

...når du finner hullet så kan du ta en enkel en, eller du kan lage en skikkelig avansert prosedyre.

Har hatt 2 stk Linder Sportsmann 400 ca 2006 modell. begge disse var utsatt for tæring på grunn av elstart og motorer som IKKE var isolert fra skroget.
Er det et lite hull, så holder det lenge å pusse hullet, vakse med tynner, og tyte på med Tec7 eller tilsvarende. Ikke nødvendigvis pent men raskt og enkelt.... om det teller

-morten- skrev 4 minutter siden:

Ser ut som det har vært tæring!? har du riktig type bunnstoff? 

Ikke er jeg Mr bunnstoff men på bildene synes jeg det ser ut som en jalla jobb med primer, noe som er veldig viktig på alu båter.

Etter å ha kjøpt to som var bortimot vrak, høytrykksteamet jeg de under og fjernet alt ned til rent metall, så la jeg fire strøk epoxy primer og skippa bunnstoff, men tok opp en gang og spylte midt på sommeren.

Typisk vanntemp hos meg er 18 gr og 4mnd sesong.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...