Jump to content

Høyt turtall, ingen pådrag- Yamaha 9,9 HK 2007 mod.


Seifiske

Recommended Posts

Flotte bilder :thumbsup: :thumbsup:

 

Det er riktig propell, ser ikke tegn til at vulking ikke er ok. Splinta sitter som støpt. Ingen betydelige skader på propellen.

 

Hva slags båt er det?

Båten ser ikke grodd ut.

Hvor mye veier båten med alt du normalt har oppi?

 

Går båten i plan?

Link to post

Rana plast 17 fot.

Den går i plan ved full ytelse, men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. 
aldri vært et problem tidligere. Har hatt motoren siden den var ny i 2007. 
tenkte kanskje det var lite bensin på tanken og at den bare sugde inn luft, men fylte på tanken nå i kveld og samme problem. 

Link to post

Kan du prøve på neste tur å pumpe på slange blæra når motoren føles svak?

Om bensinpumpa har dårlig membran så kan den virke slik du beskriver.

Din motor er den beste som er laget og det er svært få ting som går i filler på den motoren. Pass på så du ikke får vann inn i forgasseren... så går den i mange år :thumbsup:

Link to post

Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall.

aldri skjedd tidligere. 
forgasser, tennplugger, omjeskift og alt er nettopp tatt. Motoren starter med en gang og går veldig fint i nøytral. 
 

Hvis propellen slipper i vulken, er det noe man kan utbedre selv eller må den på verksted?9

Link to post
Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

Enig med Ivar, bytt propell. Eventuelt lån deg en før du kjøper.

Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe...

Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen...

Link to post

Vulken er jo beregnet for å slippe når belastingen blir stor nok.  Og propellen her ser jo ut til å ha fått litt medfart.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe...

Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen...

Om 9,9F er den klassiske totakteren, har jeg opplevd vulkslipp på denne. Men det var ikke min motor og årsaken veit jeg ikke. 

Link to post
Seifiske skrev for 14 timer siden:

Ved lavt turtall går båten, men ved høyt turtall vil den ikke dra på…

 

Seifiske skrev for 12 timer siden:

men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. 

 

Seifiske skrev for 11 timer siden:

Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall.

 

 

Får motoren høyt turtall, men mister fremdriften eller ikke øker farten? I så fall hvem av de?

 

Får motoren høyt turtall, men ikke øker farten eller mister farten så kan du glemme alt med bensin, forgasser etc. Da har du et problem i drivverket, feks vilkslipp eller ett tannhjul som glipper på en aksel.

 

Fnt om du beskriver litt mer nøyaktig hva som skjer og ikke skjer.

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...