Seifiske Startet 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2024 Hei, Har en Yamaha 9,9 hk 2007 mod påhengsmotor. Ved lavt turtall går båten, men ved høyt turtall vil den ikke dra på… har fungert fint i alle år, til og med nettopp hatt service på motoren. hva kan årsaken være? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Kan du vippe opp motoren og dele bilde av girhus/undervannshus, propell og propellmutter ? (gjerne sett fra siden) Sitér dette innlegget Link to post
Seifiske Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Flotte bilder Det er riktig propell, ser ikke tegn til at vulking ikke er ok. Splinta sitter som støpt. Ingen betydelige skader på propellen. Hva slags båt er det? Båten ser ikke grodd ut. Hvor mye veier båten med alt du normalt har oppi? Går båten i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Seifiske Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Rana plast 17 fot. Den går i plan ved full ytelse, men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. aldri vært et problem tidligere. Har hatt motoren siden den var ny i 2007. tenkte kanskje det var lite bensin på tanken og at den bare sugde inn luft, men fylte på tanken nå i kveld og samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Kan du prøve på neste tur å pumpe på slange blæra når motoren føles svak? Om bensinpumpa har dårlig membran så kan den virke slik du beskriver. Din motor er den beste som er laget og det er svært få ting som går i filler på den motoren. Pass på så du ikke får vann inn i forgasseren... så går den i mange år Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 for meg høres det ut som at propellen slipper i vulken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seifiske Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall. aldri skjedd tidligere. forgasser, tennplugger, omjeskift og alt er nettopp tatt. Motoren starter med en gang og går veldig fint i nøytral. Hvis propellen slipper i vulken, er det noe man kan utbedre selv eller må den på verksted?9 Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Enig med Ivar, bytt propell. Eventuelt lån deg en før du kjøper. Ser ikke hvor du bor, men jeg har iallefall flere liggende. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 vulk slipp Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Skrotnisse skrev for 2 timer siden: Enig med Ivar, bytt propell. Eventuelt lån deg en før du kjøper. Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe... Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Vulken er jo beregnet for å slippe når belastingen blir stor nok. Og propellen her ser jo ut til å ha fått litt medfart.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TåT Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 dieselfan skrev for 1 time siden: Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe... Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen... Om 9,9F er den klassiske totakteren, har jeg opplevd vulkslipp på denne. Men det var ikke min motor og årsaken veit jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Seifiske skrev for 14 timer siden: Ved lavt turtall går båten, men ved høyt turtall vil den ikke dra på… Seifiske skrev for 12 timer siden: men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. Seifiske skrev for 11 timer siden: Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall. Får motoren høyt turtall, men mister fremdriften eller ikke øker farten? I så fall hvem av de? Får motoren høyt turtall, men ikke øker farten eller mister farten så kan du glemme alt med bensin, forgasser etc. Da har du et problem i drivverket, feks vilkslipp eller ett tannhjul som glipper på en aksel. Fnt om du beskriver litt mer nøyaktig hva som skjer og ikke skjer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
index Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Det koster deg kun en liten strek med en sprittusj og en prøvetur for å se om vulken slipper eller ikke.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Blir heller ikke klok på hva problemet er? Kutter den, vil den ikke videre opp i turtall eller bare ruser den? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Som vanlig å er jeg spent på hvordan dette løste seg..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.